ارتباط سلامت عمومی و فشار بار مراقبتی در زنان مراقبت کننده

ارتباط سلامت عمومی و فشار بار مراقبتی در زنان مراقبت کننده

چرا زنان سالمند بیشتر در معرض افسردگی هستند و چطور می‌توانیم از این موضوع پیشگیری کنیم؟

برخی مطالعات در ایران نشان می‌دهد حدود ۵۷ درصد از سالمندان، مبتلا به درجاتی از افسردگی هستند اما چه عواملی با شیوع افسردگی در سالمندی ارتباط دارند و آیا می‌توانیم با توجه به نکاتی آن را کاهش دهیم؟

The relationship between public health and the burden of caring in caring women
عوامل شیوع افسردگی در میان سالمندان

طبق مطالعه‌ای که پژوهشگران دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی تهران انجام داده‌اند، جنسیت زن، نداشتن همسر، سکونت در سرای سالمندان، سطوح پایین تحصیلات، وضعیت اقتصادی- اجتماعی پایین و افزایش سن، از عوامل خطر ابتلا به افسردگی هستند.

اما چه ارتباطی بین زن بودن و افسردگی وجود دارد و برای کاهش شیوع افسردگی میان زنان چه قدمی می‌توانیم برداریم؟

دلایل شیوع بیشتر افسردگی میان زنان سالمند

مطالعه مشترک بین محققان چند دانشگاه در ایران که نتایج آن پاییز امسال در نشریه «مجله سالمندی ایران» منتشر شده است، نشان می‌دهد زنان سالمند به صورت محسوسی کمتر از مردان سالمند، وقت خود را صرف تفریح و فعالیت‌های لذت‌بخش می‌کنند.

این موضوع دلایل متعددی دارد از جمله این که برخلاف شغل بیرون از خانه که غالب اوقات شامل بازنشستگی می‌شود، کارهای خانه که به صورت سنتی بر دوش زنان است، بازنشستگی ندارد.

از سویی مطالعات نشان می‌دهد داشتن تفریح می‌تواند تاثیر مثبتی بر سلامت روان افراد داشته باشد و تا حدی از افسردگی پیشگیری کند.

یک قدم به سوی جلو

هرچند برای کاهش شیوع افسردگی در میان زنان سالمند توجه به نکات متعددی ضروری است اما دست‌کم کاری که هرکدام از ما می‌توانیم در خانواده خود انجام دهیم، مشارکت فعالانه در کارهای خانه و کم‌کردن باری است که در این زمینه روی دوش زنان وجود دارد.

یادمان باشد هرچه بتوانیم زمان آزاد بیشتری برای زنان سالمند فراهم و آن‌ها را تشویق به پیگیری فعالیت‌های لذت‌بخش کنیم، می‌توانیم از بروز افسردگی و شدت یافتن این وضعیت در میان این عزیزان پیشگیری کنیم.

نویسنده : نرگس عزیزی،خراسان

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.