آشنایی با مقام و منزلت پدر

آشنایی با مقام و منزلت پدر

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”آشنایی با مقام و منزلت پدر” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

 جايگاه پدر چیست؟

منزلت پدر در پيشگاه پروردگار بي مانند است ؛ تا جايي که حضرت محمد (ص) فرمودند: ” الوالدُ وَسَطُ اَبْوابِ الجنّة فَاِنْ شئتَ فَاحْفظْهُ و اِنْ شِئْتَ فَضَيِّعْهُ “پدر ميان بهشت است اگر خواهي آن را نگهدار و اگر خواهي آن را ضايع دار. اين بدان معناست که رسيدن به تبلور لطف الهي در گرو رضايت پدر است.

جلوه هایی از اطاعت بی قید و شرط از پدر

اسماعیل علیه‌السلام، مطیع فرمان پدرش ابراهیم علیه‌السّلام برای ذبحبود.ما او (ابراهیم) را به نوجوانی بردبار و صبور بشارت دادیم! هنگامی که با او به مقام سعی و کوشش رسید، گفت: «پسرم! من درخواب دیدم که تو را ذبح می‌کنم، نظر تو چیست؟» گفت «پدرم! هر چه دستور داری اجرا کن، به خواست خدا مرا از صابران خواهی یافت!»

اقامت پسر بزرگ یعقوب علیه‌السّلام در مصر ، به جهت کوشش برای اجرای فرمان پدر، مبنی بر بازگرداندن بنیامین بود:
فلما استیـسوا منه خلصوا نجیا قال کبیرهم الم تعلموا ان اباکم قد اخذ علیکم موثقا من الله ومن قبل ما فرطتم فی یوسف فلن ابرح الارض حتی یاذن لی ابی او یحکم الله لی وهو خیر الحـکمین.
هنگامی که (برادران) از او مایوس شدند، به کناری رفتند و با هم به نجوا پرداختند (برادر) بزرگشان گفت: «آیا نمی‌دانید پدرتان از شما پیمان الهی  گرفته و پیش از این درباره یوسف کوتاهی کردید؟! من از این سرزمین حرکت نمی‌کنم، تا پدرم به من اجازه دهد یا خدا درباره من داوری کند، که او بهترین حکم کنندگان است!

مقام و منزلت پدر

اگر پدر حق فرزندش را ضايع کرد چه میشود؟

 فردي خدمت امام صادق (ع) رسيد وگفت: “پدرم  به من خانه ه‏ایي بخشيده و سپس آن را از من پس گرفت.” حضرت فرمود : ” کار پدرت نادرست بود ، ولي اگر بين تو و اوبحثي پيش آمد، صدايت را از صداي او بالاتر نبر و اگر او صدايش را بالا برد، تو آهنگ کلامت را پايين بياور”  اين بدان معناست که در چنين شرايطي باز هم مي بايست شکوه  و جايگاه پدر را حفظ کرد و در هر شرايطي رعايت ادب و احترام را داشت.

احادیثی درباره پدر

۱-رسولُ اللّه صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم:
لَمّا سُئلَ عَن حَقِّ الوالِدِ على وَلدِهِ: لا یُسَمِّیهِ باسمِهِ ، ولا یَمشی بَینَ یَدَیهِ ، ولا یَجلِسُ قَبلَهُ ، ولا یَستَسِبُّ لَهُ .

۲–حق پدر بر فرزندش: او را به اسم صدا نزند، جلوتر از او راه نرود، پیش از او ننشیند و برایش دشنام نخرد .

رِضـا اللّه فـی رِضـا الوالِدِ ، وسَخَطُ اللّه فی سَخَطِ الوالِدِ .

پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
خشنودى خدا در خشنودى پدر است و ناخشنودى خدا در ناخشنودى پدر .

۳- امام ششم فرمود هر كس با سه كس خيره‌گى كرد خوار شد پدر و پادشاه و طلبكار.

… اَلْفَضْلِ اَلْهَاشِمِيِّ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : ثَلاَثَةٌ مَنْ عَازَّهُمْ ذَلَّ اَلْوَالِدُ وَ اَلسُّلْطَانُ وَ اَلْغَرِيمُ

۴-امام رضا علیه السلام فرمودند:

بر تو باد که از پدر، فرمانبرداری کنی، به او نیکی کنی، نسبت به او فروتنی و کرنش و بزرگداشت و احترام داشته باشی، و در حضور او صدایت را پایین آوری.

منبع:ویکی فقه،سازمان تبلیغات اسلامی،پایگاه سایبری الاحد

 

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.