پاکسازی پوست صورت و بدن بدون ماسک جوانی

محبوبه خانی – زوم لایف : پوست بزرگترین ارگان بدن ماست که بیشتر اوقات فراموش می کنیم به رسیدگی و پاکسازی احتیاج دارد، چهره ما هرقدر هم زیبا باشد اگر مراقب پوست مان نباشیم زیبایی بقیه اعضای صورت دیده نمی شود و پیرتر از سن واقعی به نظر می آییم. همانطور که مراقب دیگر اعضای بدنمان هستیم پاکسازی پوست از مهم ترین کارهایی ست که باید برای بدنمان انجام دهیم. پوست وظیفه بسیار مهم محافظت از بدن در برابر میکروبها و عفونتها را دارد و وظیفه ما مراقبت و پاکسازی پوست صورت و بدن است.

بهترین نتیجه را زمانی می گیرید که پاکسازی را به صورت روتین انجام دهید و این جزئی از کارهای روزانه تان شود، باید این را بدانید در پروسه پاکسازی یک شبه نمی توان نتیجه گرفت، نگهداری و پاکسازی پوست در طول زمان آن را شفاف و جوان می کند و پیری و چروک را به تعویق می اندازد.

در این مقاله از وبسایت فارسی ها به شما می گوییم چگونه پوستتان را قدم به قدم پاکسازی کنید تا روز به روز جوان تر شوید.

روش صحیح پاکسازی پوست صورت

همانطور که گفتیم پاکسازی صورت عامل بسیار مهمی است که پوست شما را  شاداب و جوان نشان می دهد در ادامه انواع پوست را بشناسید و قدم به قدم پاکسازی آن را یاد بگیرید.

نوع پوستتان را بشناسید

با افزایش سن و دوران بلوغ پوست تغییر می کند، پیدا کردن محصولات مناسب پوستتان در میان انبوه محصولات پوستی اگر ندانید نوع پوستتان چیست می تواند گیج کننده باشد. برای پیدا کردن پاک کننده مناسب ابتدا باید نوع پوست را مشخص کنید.

پوست نرمال: خیلی چرب و خیلی خشک نیست، لکه های زیادی ندارد و نسبت به محصولات و آب و هوا حساسیت نشان نمی دهد.

پوست چرب: ظاهری براق و چرب دارد حتی اگر تازه صورتشان را شسته باشند. پوست چرب مستعد لک و منافذ باز هستند.

پوست خشک: این نوع پوست غالبا پوسته پوسته هستند، خطوط و چروکشان دیده  می شود و قسمتهایی از پوست متمایل به قرمز است.

پوست حساس: معمولا با پوست خشک اشتباه گرفته می شود زیرا که ظاهرشان خشک و قرمز است. این نوع پوست ممکن است در مقابل هر چیزی مثل سرما و گرما و محصولات آرایشی آسیب پذیر باشد.

پوست ترکیبی: در این نوع پوست بعضی از قسمتهای پوست چرب و قسمتهای دیگر خشک و نرمال است.  در پوست ترکیبی قسمتهای پیشانی، بینی و چانه چرب است که به آن ناحیه T-ZONE گفته می شود و قسمت های دیگر خشک یا طبیعی است.

دستهایتان را بشویید

شاید شستن دستها به نظرتان مهم نیاید حتما قبل از شروع پاکسازی پوست صورت، دستهایتان را با آب گرم و صابون بشویید تا همه میکروبها و آلودگی ها از بین برود. شما که نمی خواهید آلودگی های بیشتری را با ماساژ پوست به صورتتان اضافه کنید؟

روزانه دو بار صورتتان را با آب ولرم و پاک کننده ملایم بشویید

حتی اگر پوست شما تمیز به نظر می رسد، چون اینطور نیست! این خیلی مهم است که هرروز صبح و هرشب قبل از خواب صورت خود را بشویید بخصوص اگر آرایش می کنید یا مستعد جوش و آکنه هستید. این خیلی مهم است. اگر جوش صورت کلافه تان کرده مطلب درمان جوش صورت از علت تا درمان را بخوانید.

از آب خیلی گرم و خیلی سرد استفاده نکنید چون می تواند به پوست شما آسیب برساند و باعث شود چربی و گرد و غبار از پوستتان خارج نشود.

به آهستگی و به شکل دایره صورت خود را با آرامش ماساژ دهید. اسکراب نکنید! اسکراب باعث خراش، سوزش و قرمزی پوست می شود.

با پوست اطراف چشم با ملایمت رفتار کنید. زیرا این قسمت ظریف ترین و حساس ترین قسمت پوستتان است.

صورت خود را بیش از حد نشویید، حتی اگر پوست چربی دارید. این کار باعث خشک پوستتان می شود و بدن برای جبران چربی بیشتری ترشح می کند.

بفهمید آیا لایه برداری برای پوست شما مفید است؟

برای برخی از پوستها و شرایط لایه بردای مفید است مثلا زمانی که پوست آفتاب سوخته شده باشد. اگرچه برای انواع دیگر پوست که مبتلا به آکنه کیستیک هستند لایه برداری می تواند به پوست آسیب برساند.

بهتر است با یک متخصص پوست مشورت کنید تا مطمئن شوید لایه برداری برای پوست شما مفید است یا خیر؟ اسکرابی را انتخاب کنید که برای پوست شما مناسب باشد و خیلی خشن نباشد.

چند روش مناسب لایه بردای پوست:

  • اسکراب ملایم شامل نمک، شکر و دانه های طبیعی مانند قهوه می شود.
  • برس پاکسازی پوست. برس های پاکسازی پوست به صورت دستی و شارژی پوست را تمیز می کند می توانید با استفاده از آن به آرامی پوست را ماساژ دهید این کار به تمیزی و جوانسازی پوست کمک می کند.
  • ماسکهای درمانی که شامل اسیدهای خفیفی مانند اسید آلفاهیدروکسی و اسید بتاهیدروکسی می باشد و برای از بین بردن پوست های مرده پوست مناسب است. البته باید خیلی مراقب باشید و تمام مراحل را پاکسازی پوست را درست اجرا کنید.

بعد از پاکسازی پوست یا لایه برداری صورت خود را به طور کامل بشویید

مواد پاک کننده را از روی صورتتان با استفاده از آب ولرم و لیف نرم حمام یا با کشیدن دستهایتان روی صورت به خوبی بشویید. مطمئن باشید که پاک کننده ها روی پوست شما نماند زیرا منافذ پوستتان را می بندد و باعث تحریک و ایجاد لکه روی پوست می شود.

به وسیله پارچه ای نرم و تمیز صورت خود را خشک کنید

هرگز پوست خود را با حوله دست خشک کن دستشویی و یا حوله ای که از آن برای خشک کردن بدن خود استفاده کرده اید، خشک نکنید. در این صورت شما فقط باکتری های جدید را به صورت تمیزتان منتقل خواهید کرد. همچنین مهم است که پوست را نمالید و آن رابه آرامی خشک کنید تا به مرور درمان شود.

صورت خود را مرطوب کنید

پس از خشک کردن صورت از کرم مرطوب کننده استفاده کنید. بسیاری از مردم از این مرحله صرف نظر می کنند اما استفاده از مرطوب کننده مناسب پوست صورتتان پس از پاکسازی مرحله بسیار مهمیست. مرطوب کننده پوستتان را آبرسانی می کند. پوست شما در ماههای سرد سال بخصوص زمستان به مرطوب کننده بیشتری احتیاج دارد.

روش صحیح پاکسازی پوست بدن

از پوست بدن غافل نشوید. تصور کنید به یک مهمانی دعوت شده اید اما به خاطر جوشهای بدنتان نمی توانید لباس مورد علاقه تان را بپوشید. پاکسازی پوست بدن را جدی بگیرید.

حمام کنید

سعی کنید هرروز با آب ولرم دوش بگیرید. علاوه بر اینکه آلودگی و چربی از بدنتان پاک می شود، شستشوی روزانه باعث از بین رفتن بوی عرق نیز می شود. از شستشو با آب داغ اجتناب کنید زیرا چربی پوستتان را به طور کامل از بین می برد، برای  شستشو  بدن و صورت از آب گرم استفاده کنید.

بدن خود را با خیال راحت بشویید

این مهم است که برای تمیز کردن صورت و بدن از محصولات بهداشتی مناسب پوست استفاده کنید. صابون و شامپو ها بهداشتی هستند اما لیف حمام، اسفنج و دیگر وسایل در صورتی که مشترک باشند بهداشتی نیستند. مطمئن باشید هرکس از وسایل شخصی خودش استفاده کند یا پس از هر بار حمام کردن وسایل مشترک خوب شسته شده و خشک شوند.

با تمرکز روی قسمتهای مستعد آکنه، هفته ای یک بار بدن خود را لایه برداری کنید

چون پوست بدن بیشتر از صورت تولید عرق و چربی می کند. یک اسکراب بدن تهیه کنید و هفته ای یک بار از آن استفاده کنید. با استفاده از لیف یا اسفنج نرم حمام با حرکات آرام و دایره ای مناطق مستعد آکنه مانند گردن، قفسه سینه و پشت خود را بشویید.

بیش از حد لایه برداری نکنید زیرا تحریک زیاد باعث بیشتر شدن جوش و آکنه می شود.

بدن خود را به وسیله حوله تمیزی خشک کنید و لوسیون بزنید.

پوست بدن نسبت به صورت از لطافت کمتری برخوردار است اما هنوز مهم است که با حوله تمیز خشک شود. تا وقتی که بدنتان هنوز خشک نشده در حوله حمام بمانید و سپس لوسیون مرطوب کننده روی تمام بدن بمالید. بخارآب کمک می کند منافذ پوست شما باز بماند و مرطوب کننده به خوبی جذب پوست شود.

روش صحیح پاکسازی پوست دست ها

شست و شوی علاوه بر از بین بردن آلودگی ها شما را  از بیماری ها حفظ می کند. همچنین مانع از خشکی، چین و چروک و در نتیجه پیری دست ها می شود.

دست های خود را به طور مداوم و به خوبی بشویید.

تمیز کردن دست ها چند بار در روز روی سلامتی شما و دیگران تاثیر بسزایی دارد. میکروب ها در همه جا وجود دارند و بعضی از آن ها می توانند شما را بیمار کنند، بنابراین مهم است که دستان خود را بشویید بخصوص در موارد زیر:

  • بعد از استفاده از دستشویی یا تعویض پوشک بچه
  • بعد از بازی در بیرون از خانه
  • قبل و بعد از ملاقات با هر شخصی که بیمار باشد
  • بعد از عطسه و سرفه، بخصوص اگر بیمار باشید
  • قبل از خوردن غذا، سرو غذا یا کمک برای پختن هر غذایی
  • هر زمان که دستان شما کثیف به نظر برسد

از آب گرم و صابون ملایمی برای پاکسازی پوست استفاده کنید.

در صورت تمایل می توانید از صابون ضد باکتری استفاده کنید اما صابون معمولی هم همین کار را انجام می دهد. فقط هر زمان که دستانتان را می شویید از صابون استفاده کنید! چنانچه از صابون استفاده نکنید ممکن است دست ها تمیز به نظر برسند اما هنوز هم با میکروب ها پوشیده شده اند. این مهم نیست که شما از سرویس بهداشتی عمومی استفاده می کنید یا در خانه هستید میکروب ها در همه جا وجود دارند.

تمام سطح پوست دستتان را تمیز کنید.

لازم است که با دقت تمام قسمت های دست خود را بشویید. برای پاکسازی پوست دست علاوه بر کف هر دو دست، صابون را روی دست و بین انگشت ها و اطراف ناخن ها حرکت دهید تا روی مچ دست بیاورید. برای حداقل ۲۰ ثانیه دست های خود را بشویید.

با استفاده از یک حوله تمیز یا دستمال کاغذی دستتان را خشک کنید.

اگر در مهمانی هستید یا خانه خودتان یا حتی سرویس بهداشتی عمومی فرقی نمی کند دستتان را با حوله تمیز یا دستمال کاغذی خشک کنید. و با حوله دستگیره در را باز کنید متاسفانه تعداد زیادی از افراد دستانشان را بعد از استفاده از توالت نمی شویند و به دستگیره دست می زنند. دستگیره در محل تجمع میکروب های زیادی است.

مرطوب کننده دست را فراموش نکنید.

ممکن است پس از هر بار شست و شوی دستانتان به مرطوب کننده نیازی نباشد اما بهتر است از یک کرم آبرسان دست استفاده کنید تا آنها خشک نشوند در این صورت دستان نرم و لطیفی خواهید داشت.

برای گرفتن نتیجه بهتر و جوانی پوستتان می توانید پس از پاکسازی صورت از ماسک ها خانگی با مواد طبیعی استفاده کنید که در ادامه به شما آموزش می دهیم

ماسک پاکسازی پوست

ماسک آبرسان موز و عسل و جو دوسر برای پوست های خشک

موز سرشار از ویتامین A ، به گردش سلولها کمک کرده و باعث نرمی پوست می شود. عسل به مرطوب شدن پوست کمک می کند و با خاصیت ضد باکتریایی التهابات پوست را کاهش می دهد. جو دوسر یک لایه بردار طبیعی است که سلول های مرده پوست را از بین می برد.

طرز تهیه: نصف یک موز را در ظرفی با پشت چنگال خوب له کنید تا کاملا صاف و یک دست (پوره) شود. سپس یک قاشق غذا خوری عسل و ۴ قاشق غذا خوری جو دوسر پودر شده به موز پوره شده اضافه کنید. اگر مواد خیلی غلیظ شد می توانید با یک قاشق غذاخوری آن را متعادل کنید.

حالا این مخلوط را برای مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی پوست خود بگذارید برای اثر بخشی بیشتر، با حرکات ملایم انگشتان به شکل دایره آن را روی صورت پخش کنید. پس از مدت زمان گفته شد ماسک را به آرامی با آب گرم خوب بشویید و کاملا از روی پوست پاک کنید. و بعد از آن مرطوب کننده مناسب پوست خود را مصرف کنید.

ماسک خیار و ماست، آبرسان و نرمی بخش پوست

خیار پوست را شاداب می کند و پف زیر چشم را از کاهش می دهد، همچنین التهاب پوست را از بین می برد. اگر دچار آفتاب سوختگی شده اید خیار به درمان آن کمکتان می کند. ماست سرشار از پروتئین، کلسیم، ویتامین های D و خانواده B است. این ماده خشکی و خارش پوست را درمان می کند. پوست را روشن می کند. این دو ماده که در خانه همه ایرانیان پیدا می شود خواص بسیاری دارد که می توان از آن به عنوان یکی از بهترین ماسک های زیبایی نام برد.

طرز تهیه: ابتدا یک عدد خیار را به قطعات کوچک خورد کنید و با دو قاشق غذاخوری ماست ساده در مخلوط کن بریزید تا کاملا یک دست و نرم شود. این ماسک را با نوک انگشتان روی صورت پخش کنید پس از ۱۵ دقیقه با آب سرد بشویید. بقیه این مواد را می توانید در یک ظرف در بسته تا یک هفته داخل یخچال نگهداری کنید.

ماسک پرتقال و سفیده تخم مرغ برای شفافیت و نرمی پوست

سفیده تخم مرغ روی پوست معجزه می کند، با کشیدن پوست چین و چروک را بهبود می بخشد، منافذ پوست را می بندد، سفیده تخم مرغ به تنهایی پف چشم را از بین می برد، این خواص فقط چند تا از خاصیت های این ماده است.

پرتقال منبع غنی ویتامین C با خاصیت آنتی اکسیدان است و می توان از آن به عنوان تونر ( پاک کننده پوست )استفاده کرد. پرتقال پوست را شفاف می کند و به آن استحکام می بخشد.

زردچوبه خاصیت ضدعفونی، ضدباکتریایی و ضد التهابی دارد. این ماده پوست را روشن می کند و جوش و آکنه و لک را درمان می کند.

طرز تهیه: سفیده یک عدد تخم مرغ را از زرده جدا کنید و آن را درون یک کاسه بریزید. یک قاشق چایخوری آب پرتقال و نصف قاشق غذاخوری زردچوبه را به آن اضافه کنید و همه مواد را با هم به خوبی مخلوط کنید. سپس این ماسک را با نوک انگشتان به صورت دایره ای روی صورت پخش کنید پس از ۱۵ دقیقه با آب سرد بشویید.

ماسک ماست و توت فرنگی جوان کننده

توت فرنگی خواص بسیار دارد. حاوی ویتامین C,A,K و کلسیم و انواع مواد مغذی دیگر به همین علت برای پوست و سلامتی بسیار مفید بوده و خاصیت ضد پیری، لایه برداری، درمان آکنه، درمان پف زیر چشم و رفع افتادگی پوست دارد.

طرز تهیه: برگ های ۴ تا ۵ توت فرنگی را جدا کنید و در یک کاسه پوره کنید. ۳ قاشق غذاخوری بادام پودر شده و ۲ قاشق ماست ساده را به توت فرنگی ها اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. این ماسک را روی صورت خود بمالید به مدت ۱۰ دقیقه اجازه بدهید روی پوست بماند سپس بشویید. بهتر است این ماسک را تازه مصرف کنید چنانچه باقی ماند داخل فریزر نگهداری کنید.

امیدواریم این مطلب برای شما مورد استفاده قرار گیرد و با انجام قدم به قدم پاکسازی پوست صورت و بدنتان روز به روز زیباتر شوید.

 

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.