فقط ۴۰ درصد مردم یارانه نیاز دارند

فقط ۴۰ درصد مردم یارانه نیاز دارند (اخبار اقتصادی)

استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: حدود ۴۰ درصد مردم واقعا نیازمند دریافت یارانه نقدی هستند.

محمد خوش چهره، استاد اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه فلسفه پرداخت یارانه ایجاد عدالت اجتماعی بوده است،اظهار کرد: زمانی که نماینده مجلس بودم و موضوع هدفمندی یارانه ها مطرح شد،از جمله مخالفان پرداخت یارانه نقدی بودم، چون این کار را فقط یک مُسکن دارای تاثیر موقتی می‌دانستم.

فقط ۴۰ درصد مردم یارانه نیاز دارند
فقط ۴۰ درصد مردم یارانه نیاز دارند

وی افزود: بارها گفته‌ام که به جای پرداخت پول نقد بهتر است نقدینگی برای بنگاههای تولید در راستای ایجاد اشتغال پرداخت شود، زیرا بخش بزرگی از جامعه یارانه بگیران جوان و بیکار هستند که می‌توان با ایجاد اشتغال، این گروه را صاحب شغل کرده و از سویی به رشد اقتصادی کشور کمک کرد.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه پرداخت یارانه نقدی باعث می شود که از تولید ملی غافل شویم، اظهار کرد: امروز تعداد افرادی که یارانه دریافت می کنند برابر با جمعیت کشور و مشخص است که عدالت در توزیع یارانه نقدی وجود ندارد؛ در حالی که هدف اصلی آن ایجاد عدالت اجتماعی بوده است.

نماینده دور هفتم مجلس شورای اسلامی افزود: البته درطرح حذف یارانه هم باید دقت  و وسواس زیادی صورت گیرد تا کسانی که واقعا نیازمند هستند، حذف نشوند.

به گزارش ایسنا، از سال ۱۳۸۹ تاکنون که قانون هدفمندی یارانه‌ها اجرا شده، با وجود انتقادات زیادی که نسبت به پرداخت همگانی یارانه وجود داشت، تاکنون ۷۸ میلیون نفر یعنی بالای ۹۰ درصد جمعیت ایران مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را ماهانه دریافت می‌کردند که هزینه سنگینی در حدود ۳۶۰۰ میلیارد تومان در هر ماه به دنبال دارد و این پرداخت مانع از رسیدن سهم سایر بخش‌های تعیین شده در قانون هدفمندی یارانه‌ها شده است.

از شهریورماه سال جاری و بنابر تکلیف قانون بودجه مبنی بر حذف سه دهک بالای درآمدی از لیست یارانه بگیران، غربالگری در دستور کار قرار گرفت و در این ماه یارانه حدود ۱۶۳ هزار خانوار که جمعیتی نزدیک به ۷۰۰ هزار نفر را در بر می گرفت حذف شد. این روند قرار است تا پایان سال ادامه داشته باشد و یارانه افراد پردرآمد حذف شود. طبق برآورد دولت سه دهک بالای درآمدی حدود ۲۵ میلیون نفر هستند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.