فرهنگ احترام و سالمندی موفق؛ زمینه ساز سبک زندگی

فرهنگ احترام و سالمندی موفق؛ زمینه ساز سبک زندگی

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”فرهنگ احترام و سالمندی موفق؛ زمینه ساز سبک زندگی” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

در بسیاری از فرهنگ‎ها از جمله سنت ایرانی، افراد سالمند مورد احترام‎اند اما این یک اصل جهان‎شمول نیست. در فرهنگ غربی، جوانی ارزش به‎شمار می‎رود و سالخورده‎ها از جامعه کنار گذاشته می‎شوند؛ جای آن‎ها یا در بیمارستان است یا در مراکز مراقبت. رویکرد هر فرهنگ به سالمندی، تعیین می‎کند که اعضای جامعه دوران کهنسالی را چطور تجربه خواهند کرد.

در این مطلب نگاهی داریم به چند کشور که پا به ‎سن‎ گذاشته‎ها در آن‎ها در مرکز احترام و توجه‎اند.

کره |

کره‎ای‎ها تحت تأثیر آموزه‎های «کنفسیوس»، فیلسوف بزرگ چینی، برای والدین احترام زیادی قائل هستند. در خانواده‎های کره‎ای، جوان‎ها موظف هستند از اعضای مسن فامیل مراقبت کنند. در سنت کره وقتی افراد به ۶۰ و ۷۰ سالگی می‎رسند، جشن بزرگ و مفصلی برای‎شان تدارک می‎بینند.
چین | در فرهنگ چینی هم مانند کره، احترام به سالمندان –متأثر از کنفسیوس- یک اصل اساسی است گرچه غرب‎زدگی در سال‎های اخیر، باورهای سنتی چین را کمابیش کمرنگ کرده‎ است. در چین کسانی که والدین‎شان را به خانه سالمندان می‎سپرند، انگ فرزند بد و بی‎ملاحظه می‎خورند.

هندوستان |

در بسیاری از خانواده‎های هندی‎، اعضای سالخورده فامیل با جوان‎ترها زندگی می‎کنند و رأس و بزرگ خانواده هستند. سالمندان در هندوستان، نقش مهمی در بزرگ کردن نوه‎ها ایفا می‎کنند. در مشکلات و اختلافات خانوادگی و برنامه‎ریزی‎های مالی برای جشن‎ها و مراسم عروسی، افراد مسن فامیل حرف آخر را می‎زنند.

یونان |

در یونان، «پیرمرد» و «پیرزن» خطاب کردن دیگران، بسیار رایج است و معنای بدی ندارد. سالمندان در فرهنگ یونانی مورد احترام هستند چون مردم معتقدند آن‎ها به‎ خدا نزدیک‎تر و از دیگران داناتر هستند.

نویسنده : الهه توانا ،خراسان

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.