چند پرسش و پاسخ مذهبی

چند پرسش و پاسخ مذهبی

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”چند پرسش و پاسخ مذهبی” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

۱-تاریخ دقیق ولادت حضرت رقیه (س)

در منابع تاریخی و حدیثی تا جایی که بررسی شد هیچ تاریخی برای تولد حضرت رقیه (سلام الله علیها) نیافتیم. این موضوع اختصاص به این دردانه اباعبدالله الحسین (علیه السلام) هم ندارد. چون آن دوران ثبت تاریخ تولد مانند امروز نبود، غالب افراد تاریخ تولدشان مشخص نیست و آن شخصیت هایی هم که ذکر شده است از جمله معصومین (علیهم السلام) دارای اختلافات فراوان است.
منتهی اختصاص یک روز به این بزرگوار جهت بزرگداشت شخصیت معنوی ایشان، کاری پسندیده است که شایسته است بصورت هماهنگ و مشخص یک روز مشخص شود.
ظاهراً چند سالی است که روز ۲۳ ماه مبارک شعبان بعنوان روز ولادت آن حضرت و در واقع برای بزرگداشت مقام دختر سه ساله امام حسین (علیه السلام) مطرح شده است.

۲-آیا این جمله معروف که: «مؤمن از یک سوراخ، دو بار گزیده نمی‌شود»، برگرفته از روایات است؟!

روایاتی در این زمینه وجود دارد، مانند دو روایت زیر که از امام صادق(ع) نقل شده است:

۱ . «الْمُؤْمِنُ حَسَنُ الْمَعُونَةِ خَفِیفُ الْمَئُونَةِ جَیِّدُ التَّدْبِیرِ لِمَعِیشَتِهِ لَا یُلْسَعُ مِنْ جُحْرٍ مَرَّتَیْن» انسان باایمان یاوری نیکو بوده که کمتر باعث زحمت برای دیگران می‌شود. او با دقت، زندگی خود را مدیریت کرده و از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود.

۲ . «لَا یُلْسَعُ الْعَاقِلُ مِنْ جُحْرٍ مَرَّتَیْن‏»هیچ شخص عاقلی از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود.

معنای این روایات آن است که هر فرد باایمان مؤمن و نیز هر فرد عاقل، اگر یک بار در زندگی خود دچار مشکلی شد و خسارتی دید، باید از تجربه خود پند گرفته و تلاش کند تا برای بار دیگر از همان راه دچار خسارت نشود.

۳-سفره حضرت ابوالفضل(ع) چیست و چه شرایطی دارد؟

در روایات اسلامی، توصیه ویژهای نداریم که «سفره حضرت ابوالفضل(ع)» را به عنوان یک عمل عبادی معرفی کند؛ از اینرو، نمیتوان شرایط خاصی را برای آن در نظر گرفت؛

با این وجود:

۱٫ حضرت ابوالفضل(ع) دارای مقامی است که شهدا بر آن غبطه میخورند.
۲٫ با توجه به چنین مقام والایی، میتوان برای برآورده شدن حاجات، با انجام خیراتی از قبیل پهن کردن سفره اطعام و تقدیم ثوابش به آنحضرت، ایشان را شفیع خود قرار داد که البته این موضوع اختصاصی به حضرتشان نداشته و در مورد هر کدام از بندگان ویژه خداوند و دیگر اولیاء الله نیز میتوان این کار را انجام داد.
۳ . اگر نذری در ارتباط با چگونگی اطعام وجود داشته باشد، باید بر اساس نذر عمل شود. و در غیر این صورت میتوان با هر روش مشروعی و بسته به سلیقه برگزارکننده، این کار را انجام داد

چند پرسش و پاسخ مذهبی
پرسش مذهبی

۴-چرا شهادت یک مرد با شهادت دو زن مساوی است؟

احکام و قوانینی که از سوی خداوند برای بشر وضع شده است، مطابق نظام تکوین، حقایق جهان هستی و ساختار وجودی انسان است. از آن‌جا که ساختار وجود جسمی و روحی زن با مرد متفاوت است، وظایف، تکالیف و احکام این دو نیز مساوی نیست. یکی از تکالیف، ادای شهادت نزد قاضی است که باید مطابق واقع باشد و تحت تأثیر عواطف و احساسات و عوامل غیر واقعی نباشد، تا حقی از کسی ضایع نشود. بدین جهت در بعضی موارد، اصلاً شهادت زن‌ها قبول نمی‌شود، همان‌طور که در بعضی موارد نیز اساساً شهادت مردها پذیرفته نیست و در بعضی موارد شهادت دو زن به جای یک مرد قبول می‌شود و… .

علاوه بر این، باید توجه داشت گواهی دادن یک وظیفه و مسئولیت است، نه یک حق. پس اگر شهادت برخی از افراد در دادگاه پذیرفته نشود، یا کمتر پذیرفته شود، گویای سهل‌تر بودن تکلیف و مسئولیت آنان است، نه تضییع حقوق آنها.

۵-فرزندان حضرت آدم باچه کسی ازدواج کردند؟

خداوند درآیه اول سوره نساء مي‌فرمايد:‌ «يَاأَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً كَثِيرًا»

از آيه شريفه استفاده می شود كه نسل موجود از انسان تنها منتهي به آدم و همسرش مي شود، و جز اين دو نفر هيچ كس ديگر در انتشار اين نسل دخالت نداشته است(نه حوري بهشتي، و نه فردي از افراد جن و نه غير آن دو) و گرنه مي‌فرمود: «و بث منهما و من غير هما».

۱- منظور از جمله رجالاً كثيراً كل بشر است و افرادي است كه يا بدون واسطه (چون هابيل و قابيل و غيره) و يا با واسطه(چون افراد بشر تا هنگام بپا شدن قيامت) از اين دو فرد (يعني آدم و حوا) منشعب شده‌اند.

۲- ازدواج در طبقه اولي، بعد از خلقت آدم و حوا يعني در فرزندان بلا فصل آدم و همسرش بين برادران و خواهران بوده و دختران آدم با پسران او ازدواج كرده‌اند، چون آن روز در تمام دنيا، نسل بشر منحصر در همين فرزندان بلا فصل آدم بوده (در آن روز غير از آنان نه دختراني يافت مي‌شده است كه همسر پسران آدم شوند، و نه پسري بود كه همسر دختران آدم گردند) بنابراين هيچ اشكالي هم ندارد.

از آنجائي كه مسأله تشريعي است و تشريع هم تنها و تنها كار خداي تعالي است و او مي‌تواند يك عمل را در روزي حلال و روزي ديگر حرام كند:‌ «و الله بحكم لا معقب لحكمه و ان الحكم الا لله». و بعضي احتمال داده‌اند كه فرزندان آدم با بازماندگان انسانهاي پيشين ازدواج كرده باشند اين احتمال با ظاهر آيه سوره نساء چندان سازگاري ندارد.

منبع:شهر سوال،اسلام کوئست،پایگاه شیخ حسین انصاریان

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.