چرا در مذاکره فروش شکست می خوریم ؟

در مقاله ” چرا در مذاکره فروش شکست می خوریم ؟ ” به مواردی که ما را به سمت یک مذاکره ناموفق پیش می برد میپردازیم .

مذاکره در رابطه با معاملات تجاری به اندازه کافی سخت است، اما وقتی مذاکره، به مسیر پرتنش هدایت شود، به نظر می رسد فروش دارد از بین می رود و یک عبارت ضعیف یا نا امید کننده از طرف شما ، می تواند مذاکره را تحت الشعاع قرار دهد.

قطعا برای هر فروشنده ای این اتفاق می افتد، که روند مذاکره خوب پیش نمی رود و مشتری از سر میز مذاکره بلند می شود، اما با این حال روش های زیادی وجود دارد که با رعایت آنها، شما می توانید فروش موفقی داشته باشید.

مارگارت نیل ، استاد مدیریت از دانشگاه استنفورد ، می گوید: ” ما اغلب با افرادی وارد مذاکره می شویم که، ارتباط خوبی با آنها برقرارکرده ایم و یا پتانسیل برقراری ارتباط در آینده را با آنها داریم، اما این بدین معنا نیست که شما با هیچ مشتری دیگری وارد مذاکره نشوید.”

او در ادامه می گوید: “ما باید انگیزه و دلیل انتخاب مشتری برای مذاکره با ما را بدانیم تا بتوانیم مشتری را تحت تأثیر قرار دهیم، تا بله بگوید.”

این کار می تواند برای شما سخت یا خیلی خسته کننده باشد. با این وجود بدون آن، شما در یک میدان مین پا می گذارید یعنی نمی دانید چه چیزی در انتظار شماست! یا وارد معامله ای می شوید که برای شما هیچ فایده ای ندارد.

 

تیم واکل ، مربی تیم فروش دالاس، می گوید: ” شما وقتی، فقط به این فکر کنید که مذاکره با طرف مقابل چه سودی برای شما دارد، شما را از توجه به قابلیت های محصولتان باز می دارد. همچنین باید بدانید چه زمانی و چقدرحاضر به تسلیم شدن هستید.”

واکل می گوید: ” اگر شما استراتژی امتیازدهی را رعایت نکنید یعنی همه ی مزایای محصول خود را همان اول، پشت سر هم به مشتری بگویید، در آخر باید با چنگ و دندان مذاکره را پیش ببرید”

 

مارگاریت نیل نیز می گوید: ” در ابتدا از وسوسه ی حل و فصل سؤالات آسان خودداری کنید. اگر همه مسائل آسان را حل کنید ، چه چیز باقی می ماند؟ سخت ترین ها پس از آن، شما چه کاری برای تجارت دارید؟ هیچ چیزی، شما در نهایت باید برای معامله ی نا موفق تلاش کنید.”

 

چرا در مذاکره فروش شکست می خوریم ؟ مواردی که در زیر به آنها اشاره می کنیم مارا به سمت یک مذاکره ناموفق پیش می برد:

«با زره به مذاکره می روید»

 

نیل می گوید: ” یکی از علت های شکست در معامله، این است که میز معامله را تبدیل به میدان نبرد کنیم و به فکر برد و باخت باشیم، اما ! مذاکرات باید بصورت یک همکاری، برای حل یک مسئله باشد!”

او می گوید:” به محض اینکه من با یک رفتار آماده به جنگ، وارد یک جلسه ی مذاکره می شوم،یعنی من آماده ی مبارزه هستم، و نتیجه این است، چه کسی در این نبرد پیروز خواهد شد.!؟” حال شما با این کار، خیلی راحت هدف را از دست داده اید و دیگر برای معامله ای که از دست رفته، تلاش بی معنی است.

 

واکل می گوید: ” ۱۵دقیقه اول جلسات فروش زمان مهمی است تا شما بدانید مذاکرات، موفق پیش خواهد رفت یا با شکست مواجه می شود. بعضی اوقات ۱۵ دقیقه ی اول زمان خارق العاده ای برای دو طرف است تا بدانند جلسه آنها چطور پیش خواهد رفت.”

نیل می گوید: “اطلاعات جدیدی که در ۱۵ دقیقه ی اول بدست می آورید، می تواند استراتژی و تاکتیک های شما را به طرز چشمگیری در روند ادامه جلسه تغییر دهد و شما باید بخوبی بتوانید ادامه جلسه را بر طبق اطلاعات بدست آمده، مدیریت کنید.”

اگر شما کنترل جلسه را در دست داشته باشید، جلسه شما دیگر یک جلسه ضعیف نخواهد بود.

 

« به خود بگویید ، این فقط یک معامله است! »

 

از بین رفتن دید مثبت مشتری در وسط یک معامله پرتنش آسان است. به همین دلیل، واکل می گوید : ” تصویری که از خود و یا مجموعه نشان می دهید بسیار مهم است.”

بدترین اتفاقی که می تواند در یک معامله رخ دهد، این است که، هدف شما در یک معامله فقط فروش باشد، که بجای منطق با احساسات خود عمل خواهید کرد ، و قطعا در تصمیم گیری اشتباه می کنید.”

 

بعضی اوقات شکست در یک معامله بهتر از یک معامله ی بد است ، هر معامله ای نباید به توافق ختم شود و بعضی اوقات اگر اشتباه کنید و خود را در چنین وضعیت بدی قرار دهید، دیگر تلاش بی معنی است.

 

چرا در مذاکره فروش شکست می خوریم ؟

didarbutton

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.