همه چیز درباره سونوگرافی در بارداری

همه چیز درباره سونوگرافی در بارداری

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”همه چیز درباره سونوگرافی در بارداری” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

ما به عنوان یک مادر می خواهیم تا حد امکان از مداخلات در دوران بارداری و تولد جلوگیری کنیم. اما ممکن است بخواهید حداقل یک سونوگرافی جنین در طول بارداری خود برای بررسی آناتومی کودک انجام دهید و مطمئن شوید همه چیز خوب است.این مقاله اطلاعات شما را درباره سونوگرافی جنین بالا میبرد.

اولین سونوگرافی در بارداری:

برخی از مطالعات به این نتیجه رسیده اند که سونوگرافی جنین قبل از ۱۴ هفته بارداری دقیق ترین راه برای پیش بینی تاریخ تولد است.

مطالعات دیگر نشان داده است که  مادرانی که تاریخ آخرین دوره بارداری خود را دقیق میدانند حتی بهتر از سونوگرافی میتوانند تاریخ تولد فرزندشان را حدس بزنند.

در حالت ایده آل ، سونوگرافی برای تعیین تقریبی زایمان باید در سه ماهه اول ، معمولاً حدود ۸-۱۲ هفته بارداری انجام شود. این می تواند برای مادرانی که قاعدگی قابل پیش بینی ندارند یا آخرین باری که قاعدگی داشتند را به خاطر نمی آورند مفید باشد.

با انجام سونوگرافی چه چیزهایی معلوم میشود؟

۱٫مشخص شدن جنسیت جنین:

یک مزیت آشکار برای سونوگرافی مشخص شدن جنسیت جنین است و اینکه شما صاحب فرزند دختر هستید یا پسر؟

شاید، بسیاری از والدین ترجیح می دهند صبر کنند و تا زمان تولد ندانند جنسیت فرزندشان چیست ، اما دیگران می خواهند قبل از زایمان بدانند و سونوگرافی این اجازه را به آن پدر و مادرها می دهد.

اما روش های دیگری برای کشف جنسیت جنین شما هم وجود دارد ، از جمله برخی از آزمایشات غربالگری ژنتیکی که نمونه ای از خون مادر را می گیرند – به عنوان مثال آزمون MaterniT21.

۲٫تایید دوقلوها:

اگر ماما یا پزشک متخصص شما به دوقلو بودن مشکوک هستند ، برای تایید سونوگرافی را توصیه می کنند.

برخی از  علائم دوقلو داشتن عبارتند از:

احساس گرسنگی زیاد در بارداری
مبارزه با بیماری شدید صبحگاهی(حالت تهوع صبحگاهی)
بزرگتر یا سریعتر از حد طبیعی رشد می کنند(چاقی مادر)
لمس کردن (احساس از بیرون) دو نوزاد

برخی از زنانی که دوقلو حمل می کنند هیچ علائمی ندارند. سونوگرافی یکی از روش های تأیید است ، اگرچه همیشه این موضوع نمیتواند در سه ماهه اول خودش را نشان دهد زیرا یک دوقلو می تواند پشت رحم دیگری پنهان شود.

۳٫حاملگی خارج رحمی

حاملگی خارج رحمی دارای علائم خاص خود مانند درد شکم و خونریزی است. سونوگرافی می تواند به تأیید یا رد این شرایط کمک کند.

به طور معمول علائم بارداری خارج رحمی در ۸-۱۰ هفته اول بارداری مشخص میشود.

اگر فکر می کنید ممکن است بارداری خارج رحمی داشته باشید ، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید ، زیرا این امر می تواند بسیار خطرناک باشد.

۴٫جفت سرراهی

جفت سرراهی زمانی است که جفت در قسمت تحتانی رحم متصل می شود و ممکن است دهانه رحم را به طور کامل یا جزئی بپوشاند. انجام سونوگرافی جنینمی تواند به شما کمک کند تا مشخص کنید که شرایط جفت شما چگونه است؟

همه چیز درباره جنین از جنسیت گرفته تا سلامتی اش با زایمان مشخص میشود ، بنابراین برخی از خانم ها نمی خواهند در هفته ۱۸-۲۰ (وقتی اسکن آناتومی معمولی انجام می شود) بدانند. اما مادران دیگر ترجیح می دهند بدانند که همه چیز خوب است تا بتوانند در هنگام تولد طبیعی خود احساس آرامش و اطمینان کنند.

با این حال ، یک مطالعه نشان داد که تشخیص به موقع جفت سرراهی از طریق سونوگرافی مسائل مربوط به جنین را تغییر نمی دهد. اما آنها، دریافتند که ۲۴۶ از ۲۵۰ زنی که مبتلا به جفت سرراهی تشخیص داده شدند ، در نهایت زایمان طبیعی نداشتند.

بعلاوه ، جفتهایی که به طور نسبی یا کامل دهانه رحم را می پوشانند ، گاهی بعد از ۲۰ هفته اما معمولاً در هفته های آخر بارداری باعث “خونریزی هشدار دهنده” می شوند. این یکی از راه هایی است که مادرانی که سونوگرافی انجام نمی دهند می توانند خطر جفت سرراهی را ارزیابی کنند.(با دیدن خونریزی های زیاد )

۵٫سنجش ضربان قلب جنین:

داپلر دستی که ماماها از آن برای شنیدن ضربان قلب جنین استفاده می کنند و همچنین دستگاه اندازه گیری ضربان قلب جنین که در بیمارستان استفاده می شود از دیگر اشکال سونوگرافی است.

داپلر به وضوح می تواند بارداری را تأیید کند و می تواند با شنیدن ضربان قلب مادر را متقاعد کند که باردار است!

گاهی اوقات ، این سونوگرافی ها می توانند مسائل احتمالی قلب را تشخیص دهند ، که ممکن است در سونوگرافی ۲۰ هفته ای تأیید شود. با این حال ، برای مدت زمان بسیار کمتری خصوصاً برای بررسی ضربان قلب جنین برای  قبل از تولد استفاده می شود.

یک گزینه برای مادرانی که نمی خواهند از داپلرهای دستی برای نظارت بر ضربان قلب جنین استفاده کنند ، می تواند از فتوسکوپ استفاده کند. با این حال ، یک فتوسکوپ ، مشابه استتوسکوپ ، تا ۱۸-۲۰ هفته بارداری نمی تواند ضربان قلب را تشخیص دهد ، در حالی که داپلر می تواند ضربان قلب را در حدود ۱۲ هفته تشخیص دهد. یافتن ضربان قلب کودک با فتوسکوپ نیز ممکن است بیشتر طول بکشد ، بنابراین استفاده از این دستگاه در حین زایمان که ثابت ماندن آن برای مادر مشکل است ، می تواند مشکل تر باشد.

۶٫پیوند مادر با کودک:

برخی از مادران ،می خواهند نگاه اجمالی به کودک خود در رحم را به عنوان راهی برای برقراری ارتباط با فرزند خود و اطمینان از اینکه همه چیز در حال رشد عادی است ، دنبال کنند و انجام سونوگرافی به این موضوع کمک شایانی میکند.

خطرات سونوگرافی برای جنین:

کنگره زنان و متخصصان زنان و زایمان آمریکا (ACOG) اظهار داشت:

 “در حال حاضر ، هیچ شواهد معتبری وجود ندارد كه سونوگرافی برای جنین در حال رشد مضر باشد. هیچ ارتباطی بین سونوگرافی و نقایص مادرزادی ، سرطان دوران کودکی یا مشکلات رشد در زندگی وجود ندارد. با این حال ، این احتمال وجود دارد که در آینده بتوان اثرات آن را شناسایی کرد. به همین دلیل ، توصیه می شود که معاینات سونوگرافی فقط به دلایل پزشکی توسط ارائه دهندگان خدمات بهداشتی واجد شرایط انجام شود. “

با این حال ، برخی از نگرانی ها در مورد گرمای تولید شده توسط دستگاه های سونوگرافی وجود دارد. تصور می شود افزایش دمای بافت ۱٫۸ – ۲٫۷ درجه فارنهایت بی خطر باشد. مطالعات نشان داده است که سونوگرافی ، پالس منظم یا داپلر (فناوری سونوگرافی که به جای پالس های سونوگرافی سنتی ، یک موج سونوگرافی مداوم را می فرستد) ، ممکن است بافت را بیش از حداکثر درجه حرارت ایمن به ویژه در مناطق استخوانی و اطراف آن گرم کند.

بعلاوه نشان داده شده است که سونوگرافی داپلر باعث گرم شدن قابل توجهی می شود ، به ویژه در مغز در حال رشد جنین ، که ممکن است نشان دهد که امواج مداوم سونوگرافی مشکل تر از سونوگرافی سنتی است.

مطالعات حیوانات(مطالعات روی موشها) ارتباطی بین سونوگرافی و عوارض جانبی را پیدا کرده است. یک مطالعه نشان داد که خونریزی مغزی در جنین های موش در معرض سونوگرافی پالسی وجود دارد. مطالعه دیگری نشان داد که موشهای بالغی که در معرض دوزهای مشابه سونوگرافی قرار داشتند ، ۲۲ درصد کاهش در میزان تقسیم سلولی داشتند.

این موش ها همچنین دو برابر سرعت مرگ سلولی در روده کوچک را تجربه کردند. نشان داده شده است که سونوگرافی در سطوح تشخیصی باعث آسیب ریه و خونریزی کانونی در تعدادی از گونه های پستانداران می شود.

خوب ، در مورد جنین انسان چه؟

یک مطالعه جدید از دانشگاه واشنگتن ارتباطی را با پسران مبتلا به اوتیسم که در سه ماهه اول سونوگرافی انجام داده اند و شدت علائم آنها نشان داده است.

مطالعات دیگر (از دهه ۹۰ ، زمانی که سونوگرافی ۷ برابر ضعیف تر بود) افزایش خطر سقط جنین یا زایمان زودرس را نشان داد.

یک مطالعه در انگلیس نشان داد که مادران و نوزادانی که برای بررسی جفت از دو یا چند اسکن داپلر استفاده می کنند ، در مقایسه با نوزادانی که در معرض داپلر قرار ندارند ، بیش از ۲ برابر خطر مرگ پریناتال دارند.

علاوه بر این ، مطالعات جدید از چین اشاره به سونوگرافی هایی دارد که خطراتی از جمله اوتیسم ، ADHD ، آسیب ژنتیکی ، زردی ، سرطان های دوران کودکی و آلرژی را به همراه دارد. از آنجا که می دانیم افزایش دمای مادر می تواند نقایص مادرزادی ایجاد کند ، منطقی است که اگر سونوگرافی دمای بدن مادر را حتی به صورت محلی افزایش دهد ، ممکن است جنین را دچار نقص مادرزادی کند.

همه چیز درباره سونوگرافی در بارداری
همه چیز درباره سونوگرافی در بارداری

آیا انجام سونوگرافی میتواند نتایج مربوط به سلامتی جنین را تغییر دهد؟

اگر با انجام سونوگرافی این قابلیت وجود داشت که مشکلات سلامتی جنین را قبل از تولد برطرف کنیم مطمئنا سونوگرافی راه حل خیلی خوبی برای ارزیابی بود اما متاسفانه تا کنون که در در سال ۲۰۲۰ هستیم این اتفاق رخ نداده است.

یک بررسی از مطالعات نشان داد که سونوگرافی و اسکن سه ماهه دوم ، مشخصات بیوفیزیک و ارزیابی مایع آمنیوتیک در بارداری های با خطر بالا و پایین ، نمیتواند نتایج سونوگرافی را تغییر دهد مثلا اگر جنین شما دچار بیماری باشد شما عملا هیچ کاری برای بهبود از دستتان برنمیاید فقط با انجام سونوگرافی استرس و اضطراب تان بیشتر میشود.

موارد مثبت کاذب در اسکن های معمول سونوگرافی قابل توجه است. چنین موارد مثبت کاذب می تواند باعث ایجاد استرس در مادران شود (که برای کودک خوب نیست).

ثابت نشده است که سونوگرافی نتایج نوزادان را بهبود می بخشد اما ممکن است باعث افزایش میزان مداخلات مورد استفاده در بارداری شود. یک مطالعه نشان داد که دانش در مورد وزن تخمینی جنین به طور مستقل خطر سزارین را در زن افزایش می دهد .

آنچه در سونوگرافی ۲۰ هفته ای معلوم میشود؟

سونوگرافی ۲۰ هفته ای ، یا اسکن آناتومی ، موارد مختلفی را بررسی می کند.

سونوگرافی اعضای بدن کودک را بررسی و اندازه گیری می کند تا از طبیعی به نظر رسیدن و اندازه مناسب آن اطمینان حاصل کند. این سونوگرافی سر ، صورت ، ستون فقرات ، شکم ، معده ، کلیه ها و اندام کودک را معاینه می کند.

او همچنین به جفت نگاه می کند تا وضعیت جفت  را بررسی کند که می تواند به معنای جفت پرایوی باشد.هرچند ممکن است در اواخر بارداری جفت تغییر وضعیت دهد.

سونوگرافی همچنین شروع به بررسی نحوه قرار گرفتن بند ناف به جفت و جریان خون از طریق جفت و بند ناف می کند.

از سونوگرافی ۳ بعدی و ۴ بعدی خودداری کنید!

حتی پزشکان هم نسبت به گرفتن سونوگرافی از نوع ۳-D یا ۴-D هشدار می دهد. مطالعه ای نشان دادکه  “سونوگرافی می تواند باعث گرم شدن بافت ها و در برخی موارد ایجاد حباب های بسیار کوچک یا ایجاد حفره در برخی از بافت ها شود.”

در حالی که مادران دوست دارند تصویر دقیق تری از چهره کودک را در رحم ببینند ، شدت این سونوگرافی می تواند بسیار خطرناک باشد!

نکته جانبی: در برابر تمایل به خرید مانیتور یا داپلر دستی جنین برای مصارف خانگی مقاومت کنید زیرا حتی اگر شما به خوبی هم آموزش دیده باشید اما نمیتوانید مثل یک مامای باتجربه از این وسایل استفاده کنید.

نکته پایانی:

شما میتوانید با مشورت پزشکتان فقط سونوگرافی انجام دهید که برای سلامتی جنین و خودتان حیاتی است و از انجام سونوگرافی های زیاد در بارداری پرهیز کنید.امیدوارم همه مادران بهترین لحظات زندگی شان را در بارداری و تولد فرزندشان بگذرانند و از هر خطر احتمالی در امان باشند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.