معرفی ۸ نفر از یاران خاص حضرت علی(ع)

معرفی ۸ نفر از یاران خاص حضرت علی(ع)

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”معرفی ۸ نفر از یاران خاص حضرت علی(ع) ” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

۱-مالک اشتر

ايشان يكي از ياران با وفاي حضرت بودند كه در هر سه جنگ جمل، صفين و نهروان در ركاب حضرت علي ـ عليه السّلام ـ بودند.
ايشان از طرف حضرت مأمور به حكومت مصر شدند.، و در راه مصر توسط مزدوران معاويه ـ لعنة الله عليه ـ مسموم شده و به شهادت رسيدند و در زمان ظهور از ياران حضرت امام زمان ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ خواهند بود.
حضرت علي ـ عليه السّلام ـ در وصف مالك جملات زيبايي فرموده اند، كه برخي از اين جملات را ذكر مي كنيم:
مالك چه مالكي، به خدا سوگند چون كوهي بود استوار و بي نظير و چونان صخره اي شكست ناپذير و چونان قله اي غير قابل صعود كه هيچ پرنده اي  بر فراز آن اوج نمي گرفت.
مالك براي من همان طوري بود كه من براي رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ بودم.

۲-ميثم تمار

از خواص اصحاب على عليه السلام بوده و مورد توجه آنحضرت قرار گرفته بود و در دوستى و محبت خود نسبت بعلى عليه السلام ثابت وپايدار بود و بالاخره در راه محبت آنجناب بدستور عبيد الله بن زياد بدار آويخته شد و آن ملعون ميثم را با وضع فجيعى بدرجه شهادت رسانيد.

۳-اويس قرني
ايشان در جنگ صفين به ياري حضرت شتافتند و اولين شهيد جنگ صفين بودند.روزي كه اويس براي ياري حضرت علي ـ عليه السّلام ـ به خدمتشان رسيد و خودشان را به حضرت معرفي كردند .

حضرت فرمودند: الله اكبر حبيبم رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ به من فرمودند كه مردي را خواهي ديد از امت رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ كه به او اويس قرني گويند كه از حزب خدا و حزب رسول خدا مي باشد و شهيد مي شود و بسياري را شفاعت مي كند.

۴-قنبر

از حضرت صادق عليه السلام روايت شده است كه قنبر على عليه السلام را خيلى دوست داشت و موقعيكه حضرت از منزل خارج ميشد قنبر هم با شمشير پشت سر او بيرون ميشد.

يكشب على عليه السلام فرمود قنبر چرا پشت سر من ميآئى؟عرض كرد بجهت آنكه مبادا صدمه‏اى بوجود مبارك تو وارد شود فرمود تو از اهل آسمان مرا حراست ميكنى يا از اهل زمين؟عرض كرد بلكه از اهل زمين فرمود بدون اذن خدا اهل زمين نميتوانند بمن صدمه‏اى برسانند پس قنبر برگشت .

امام علی

۵-عماریاسر

محبت عمار نیز به حضرت علی(ع) در همراهی دمادمش با مولای خویش به خوبی جلوه گر است. اشتیاق او را به وفاداری و پاسداری از مکتب علوی، می توان از سخنانش در هنگامه صفین فهمید: «پروردگارا، اگر بدانم که رضایت تو در آن است که خویش را از بلندای کوه به پایین پرت کنم یا در آتش بسوزانم، حتما خواهم کرد. [پروردگارا]، من با شامیان جز برای خشنودی تو نمی جنگم و امید آن دارم که دست خالی ام نگذاری، حال آنکه وصل و دیدار تو آرزوی من است».

۶-حبيب بن مظاهر 

از جمله ياران با كمال اميرالمؤمنان ـ عليه السّلام ـ كه چهره‌ اي نوراني و زيبا داشت، و در سن ۷۵ سالگي در كربلا حضور داشت. حافظ كل قرآن بود و هر شب بعد از نماز عشا تا طلوع فجر يك ختم قرآن مي كرد و در تمام جنگها با امير المؤمنين ـ عليه السّلام ـ بود و از خاصان و حاملان علوم اميرالمؤمنين ـ عليه السّلام ـ بود كه در سال ۶۱ هجري در ركاب امام حسين ـ عليه السّلام ـ در كربلا شهيد شد.

۷-كميل بن زياد

از كبار تابعين و از اصحاب خاص على عليه السلام بود و عرفا او را صاحب سر امير المؤمنين گويند چنانكه خودش هنگام سؤال از حقيقت بآنحضرت عرض ميكند:الست صاحب سرك؟

۸-رُشَيد هَجَري
ايشان از جمله ياران حضرت علي ـ عليه السّلام ـ مي باشد كه تا زمان امامت حضرت امام حسين ـ عليه السّلام ـ زنده بودند و از ياران امام حسين ـ عليه السّلام ـ هم محسوب مي شوند و عبيد الله بن زياد ـ لعنة الله عليه ـ ايشان را شهيد كرد.
حضرت علي ـ عليه السّلام ـ به ايشان فرمودند: حال رشيد چگونه خواهد بود صبر تو هنگامي كه دو دست و دو پا و زبان تو را قطع مي كنند؛ رشيد پرسيد :عاقبت اينها بهشت است؟ حضرت فرمودند: «يا رشيد انت معي في الدنيا و الآخرة؛ اي رشيد تو با من هستي در دنيا و آخرت»

منبع:عصراسلام،اندیشه قم،حوزه نت

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

2 دیدگاه در “معرفی ۸ نفر از یاران خاص حضرت علی(ع)

باسلام
تشکر از اینکه منبع را در سایت خود ذکر نمودید
یاعلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.