حیض و استحاضه چه تفاوتی باهم دارند؟

امروز در این مقاله کوتاه به یک پرسش رایج در احکام بانوان پاسخ میدهیم. برای روشن شدن پاسخ سوال بالا باید چند مطلب برای ما روشن شود ،اول اینکه تعریف حیض و استحاضه چیست؟ آیا با هم تفاوت دارند؟ استحاضه قلیله و کثیره چیست؟ با ادامه مطلب همراه باشید تا جواب این پرسش را بیاییم.

تفاوت حیض و استحاضه

 حیض چیست ؟

حیض، قاعدگی، یا عادت ماهیانه، (پِریود)به جاری‌شدن خون حیض از رحم بانوان از دوران بلوغ تا یائسگی گفته می‌شود که به طور معمول بین ۵ تا ۷ روز طول می‌کشد. زن در این مدت «حائض» بوده و احکام فقهی ویژه‌ای دارد، از جمله حرام بودن کارهای مشروط به طهارت.

قرآن خون حیض را نوعی اذیت و رنج معرفی کرده و آمیزش جنسی در این شرایط را ممنوع کرده است. پس از پایان عادت ماهیانه، غسل حیض برای برخی کارها واجب می‌شود.

استحاضه چیست؟

یکی از خون‌هایی است که از رحم زن خارج می‌شود. به زن در این مدت مُسْتَحاضه گفته شده و برای انجام برخی کارها مانند نماز و روزه لازم است احکام خاصی را رعایت کند.

استحاضه در دیدگاه مشهور فقیهان به سه نوع قلیله، متوسطه و کثیره تقسیم می‌شود. توقف در مساجد، خواندن آیات سجده دار و آمیزش جنسی بر مُستحاضه با رعایت احکامی جایز است.

خون استحاضه

يكى از خون هايى است كه از رحم زن خارج مى شود و زن را در اين هنگام مستحاضه مى گويند. هر خونى كه غير ازحيض، نفاس، زخم، دمل و مانند آن باشد، خون استحاضه است. هر خونى كه خانم ها قبل از بلوغ يا بعد از يائسگى مى بينند يا خونى كه از ۳ روز كمتر ديده مى شود يا خونى كه از ۱۰ روز بيشتر مى شود (كه در اين حالت مى تواند مقدارى حيض باشد كه در احكام حيض گفته شده)، استحاضه است؛ در صورتى كه خون زخم و خون نفاس نباشد.

استحاضه خونی است که خارج از ایام عادت و همچنین خارج از ایام نفاس (چله زن) خارج می گردد و دلیل آن نوع بیماری است ، این خون حکم عذر را دارد به این معنی که مانع نماز و عبادات دیگر نمی شود فقط باطل کننده وضو می باشد. خون استحاضه يكى از خون هايى است كه از زن خارج مى شود، اين خون اگر زياد باشد استحاضه كثيره و اگر كم باشد استحاضه قليله و در صورت بينابين استحاضه متوسطه ناميده مى شود.

شک بین خون حیض و خون استحاضه
شک بین خون حیض و خون استحاضه

شک بین خون حیض و خون استحاضه

لکه زرد رنگی که زن می بیند و شک دارد که خون حیض یا استحاضه یا ترشحات زرد رنگ دیگر است، چه حکمی دارد؟ تکلیف استحاضه که در رساله گفته شده است که بیشتر اوقات، زرد رنگ است، چیست؟ یعنی در چه مواقعی صادق است؟
(مرجع تقلید: حضرت آیت الله سید علی خامنه ای مد ظله العالی)

پاسخ:

لکه های زردرنگ،در صورتی که با ترشحات دوران پاکی متفاوت باشد از چند حالت خارج نیست:

۱٫ یقین می کند که از زخم داخلی است که در این صورت، باید بدن و لباس را تطهیر کرده و نماز بخواند.
اگر یقین به زخم بودن نداشت، دو حالت دارد:

۲٫ یا دارای شرایط و صفات حیض است، مانند این که در وقت عادت بوده و یا اتصال و استمرار دارد و رگه های خونی دارد و … در این صورت، حیض محسوب می شود (همچنین در صورتی که این لکه ها در ادامه حیض و تا قبل از ۱۰ روز باشد، جزء حیض محسوب می شود).

۳٫ اگر دارای شرایط و صفات حیض نیست و یا بعد از ۱۰ روز حیض دیده می شود، در این صورت استحاضه بوده و خانم باید طبق اعمال استحاضه، نماز و روزه را به جا آورد.

در ادامه به استفتاء زیر هم از مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) توجه فرمایید:

لکه‏ هايى که زن بعد از يقين به پاک شدن مى‏ بيند، با توجه به اين که آن لکه‏ ها نه اوصاف خون را دارند و نه خون مخلوط با آب را، چه حکمى دارد؟

ج: اگر خون نباشد حکم حيض را ندارد، و اگر خون باشد اگر چه به‌صورت لکه‏ هاى زرد رنگ و از ۱۰ روز تجاوز نکند، همه آن لکه‏ ها محکوم به حيض است، و تشخيص اين موضوع به عهده زن‏ است.

این گونه نیست که همیشه استحاضه زردرنگ باشد اگر ترشحات زردرنگ با ترشحات پاکی فرق داشته باشد و شرایط حیض را نداشته باشد و ناشی از زخم داخلی نباشد،حکم استحاضه دارد؛ اما اگر خانمی خودش تشخیص دهد که این ترشحات زردرنگ همان ترشحات پاکی او محسوب می شود، حکم پاکی را دارد و دراین موارد، تشخیص موضوع بر عهده خانم است.

پیشنهاد می کنیم مقاله “چرا باید در دعای عهد ۳بار بر ران پا بزنیم؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

غسل استحاضه

 استحاضه دو قسم است: قلیله و کثیره.

استحاضه قلیله آن است که هرگاه زن پنبه اى را داخل مجرا کند، خون آن را آلوده نماید خواه خون در پنبه فرو رود یا نه، ولى از طرف دیگر پنبه جارى نشود.

استحاضه کثیره آن است که خون، در پنبه فرو رود و از آن بگذرد و جارى شود.

در استحاضه قلیله (بنابر احتیاط واجب) باید زن براى هر نماز یک وضو بگیرد و واجب است از سرایت خون به سایر اعضا جلوگیرى نماید، اما عوض کردن دستمال و پنبه واجب نیست، هر چند احتیاط مستحب است.

ولى در استحاضه کثیره واجب است سه غسل انجام دهد:

یک غسل براى نماز صبح و غسلى دیگر براى نماز ظهر و عصر و غسل سوم براى نماز مغرب و عشا و باید میان این نمازها مثل ظهر و عصر فاصله نیندازد و احتیاط مستحب آن است که علاوه بر این، براى هر نماز یک وضو هم بگیرد، قبل از غسل یا بعد از آن.

3/5 - (2 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.