علت دیدن خون در ادرار چیست؟آیا نگران کننده است؟

وجود خون در ادرار می تواند ناخوشایند باشد که باعث نگرانی در مورد سلامتی شما می شود. در حالی که همیشه به معنای خطر جدی نیست، اما چندین چیز جدی می تواند باعث آن شود. و این بدان معناست که باید فوراً با پزشک تماس بگیرید. همچنین درک آنچه در بدن شما می گذرد بسیار مهم است. ممکن است طیفی از رنگ ها را در ادرار مشاهده کنید – از ادرار صورتی یا کمی تیره گرفته تا مایع قرمز روشن . همچنین ممکن است لخته هایی را مشاهده کنید که می توانند از پروستات، مجرای ادرار، کلیه ها یا حالب ها (لوله هایی که کلیه شما را به مثانه متصل می کنند) ایجاد شوند.

علت دیده شدن خون در ادرار چیست؟

علت دیده شدن خون در ادرار چیست؟

خون در ادرار شما ممکن است برای مدت طولانی ظاهر شود و یا فقط یک بار اتفاق بیفتد. و در حالی که گاهی پزشک شما ممکن است علت مستقیمی پیدا نکند، مهم است که با آنها مشورت کنید تا بتوانند هر چیز جدی را رد کنند. برای درک بهتر علل احتمالی، با دکتر اورولوژیست رابرت ابواسالی صحبت کردیم.

در حالی که خون در ادرار شما ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، برخی از مسائل به طور خاص بر مردان بیشتر از زنان تأثیر می‌گذارد. این شامل مشکلات پروستات و نرخ بالای سرطان مثانه و کلیه است.

در سال ۲۰۲۲، انجمن سرطان آمریکا ۵۰۰۰۰ مورد جدید سرطان کلیه در مردان و ۲۸۷۱۰ مورد در زنان را تخمین زده است. و برای سرطان مثانه، سه برابر موارد جدید در مردان (حدود ۶۱۷۰۰) نسبت به زنان (۱۹۴۸۰) وجود خواهد داشت.

در حالی که سرطان کلیه و مثانه جدی ترین شرایطی هستند که می توانند باعث ایجاد خون در ادرار شوند، مسائل دیگری نیز وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید.

مشکلات دستگاه ادراری

خون ممکن است در اثر عفونت دستگاه ادراری (UTI) ایجاد شود. عفونت ادراری زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌های خارج از بدن شما وارد سیستم ادراری شما – متشکل از کلیه‌ها، حالب‌ها، مثانه و مجرای ادرار – شده و باعث التهاب و عفونت شوند.

سنگ مثانه نیز می تواند مقصر باشد. این سنگ‌ها معمولاً زمانی تشکیل می‌شوند که ادرار پس از ادرار همچنان در مثانه باقی بماند و مواد معدنی متبلور شده و به هم چسبیده و سنگی را تشکیل دهند. همه اینها می تواند منجر به عفونت، مشکلات ادرار و، بله، خونریزی شود.

در حالی که عفونت ادراری با آنتی بیوتیک قابل درمان است، سنگ های مثانه برای برداشتن به روش های تهاجمی تری از جمله جراحی نیاز دارند.

مشکلات کلیوی

سنگ کلیه نیز مانند سنگ مثانه می تواند عامل خون در ادرار شما باشد. اینها زمانی تشکیل می شوند که ادرار کافی برای خارج کردن همه چیز از دستگاه ادراری شما وجود نداشته باشد. آن مواد باقیمانده متبلور می شوند و سنگ تشکیل می دهند.

در حالی که ممکن است سنگ‌های کوچک‌تر کلیه از طریق ادرار دفع شوند، اما همچنان می‌توانند درد کافی برای پزشک ایجاد کنند تا داروی مسکن تجویز کند. در شرایط دیگر، چندین گزینه جراحی می تواند به شکستن سنگ یا برداشتن کامل آن کمک کند.

بیماری کلیوی یکی دیگر از علل شناخته شده خون در ادرار است و زمانی رخ می دهد که کلیه های شما آسیب ببینند و بر توانایی آنها در فیلتر کردن خون شما تأثیر بگذارد. اگر این بیماری درمان نشود، می تواند به بیماری مزمن کلیوی تبدیل شود. این به طور بالقوه می تواند منجر به عوارض و درمان جدی، از جمله دیالیز و پیوند اعضا شود.

مشکلات پروستات

وجود خون در ادرار می تواند نشانه سرطان پروستات، یکی از شایع ترین علل سرطان در بین مردان باشد. در حالی که علائم اغلب در مراحل اولیه سرطان پروستات ظاهر نمی شوند، می توانند در مراحل بعدی ایجاد شوند.

با شدت کمتر، بزرگ شدن پروستات است، وضعیتی که بسیاری از مردان را با افزایش سن تحت تاثیر قرار می دهد. هنگامی که پروستات شما بزرگ می شود، می تواند مجرای ادرار شما را فشرده کند و جریان ادرار را از بدن شما محدود کند. در حالی که خون یکی از علائم رایج پروستات بزرگ است، اگر این بیماری درمان نشود، می تواند ایجاد شود.

پیشنهاد می کنیم مقاله “۲۳ داروی خانگی برای درمان طبیعی سرفه ” را نیز مطالعه بفرمایید.

برخی از علل دیگر خون در ادرار عبارتند از:

ورزش شدید.
داروهایی مانند آسپرین یا رقیق کننده خون.
شرایط ارثی مانند بیماری سلول داسی شکل یا انواع خاصی از هموفیلی.

دکتر ابواسالی می‌گوید توجه به این نکته مهم است که اگرچه خون در ادرار شما ممکن است نشانه سرطان باشد، اما اغلب نشانه‌ای از یک وضعیت غیرسرطانی است، مانند موارد ذکر شده در بالا.

آیا ادرار خونی خود به خود از بین می رود؟

بله، اگر علت آن چیزی مانند ورزش های شدید یا مصرف برخی داروها باشد، خون در ادرار می تواند از بین برود. با این حال، از آنجایی که خون در ادرار شما می تواند با مشکلات جدی همراه باشد بهتر است در اولین فرصت با یک پزشک مجرب مشورت نمایید.

وجود خون در ادرار نگران کننده است؟

اگر خون در ادرار خود مشاهده کردید، به خصوص اگر با موارد زیر همراه باشد، باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

ادرار دردناک
تکرر ادرار
ادرار فوری
درد در شکم
حالت تهوع
تب
استفراغ

وجود خون در ادرار ممکن است نشانه یک بیماری جدی نباشد، اما همچنان یک علامت هشدار دهنده است. و دکتر ابوسلی می گوید، اگر جدی است، باید فوراً به آن رسیدگی شود. او می افزاید: «اگر سرطان مثانه یا بیماری جدی دیگری باشد، هر گونه تأخیر در درمان سرعت درمان را به شدت به خطر می اندازد».

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.