علائم و علت نارسایی حاد کلیه چیست؟

نارسایی حاد کلیه در اثر آسیب به کلیه ها ایجاد می شود که می تواند در نتیجه از دست دادن خون، سموم یا آسیب فیزیکی به کلیه ها رخ دهد. نارسایی حاد کلیه به سرعت رخ می دهد و باعث علائم عمومی مانند حالت تهوع و گیجی می شود. این یک وضعیت جدی است، اما قابل درمان است. با درمان مناسب، اکثر افراد می توانند از یک دوره بدون عواقب طولانی مدت جان سالم به در ببرند.

علائم نارسایی حاد کلیه

کلیه میزان مایعات، الکترولیت ها و مواد زائد بدن را کنترل می کند و مواد اضافی را برای دفع از طریق ادرار می فرستد. علائم نارسایی حاد کلیه به این دلیل رخ می دهد که این مواد زمانی در بدن تجمع می یابند که کلیه آنطور که باید کار نمی کند.

سطوح طبیعی مایعات و الکترولیت ها برای عملکرد بهینه کل بدن ضروری است. مواد زائد برای اکثر سلول ها و بافت های بدن سمی هستند که منجر به علائم گسترده ای می شود.

علائم نارسایی حاد کلیه

علائم نارسایی حاد کلیه به سرعت و در طی چند ساعت یا چند روز ایجاد می شود. شایع ترین علائم عبارتند از:

کمبود انرژی و خستگی:

این نتیجه اختلال در عملکرد اولیه اندام‌های بدن شما است که غلظت مناسبی از الکترولیت‌ها را ندارند تا آنطور که باید عمل کنند.

از دست دادن اشتها، حالت تهوع و استفراغ:

این احساس به این دلیل رخ می دهد که سیستم گوارش شما – که به آنزیم های گوارشی سالم، ماهیچه ها و اعصاب نیاز دارد تا به درستی کار کند – می تواند کند شود و اگر کلیه شما به درستی مواد را تنظیم نکند، نمی تواند فعالیت طبیعی خود را حفظ کند. در بدن شما

ضعف عضلانی عمومی:

عضلات شما برای اینکه بتوانند کار کنند به الکترولیت نیاز دارند. هنگامی که شما نارسایی کلیه دارید، این باعث می شود که عملکرد عضلات آسیب ببیند

ضربان قلب سریع، آهسته یا نامنظم:

ضربان قلب شما توسط ماهیچه های قلبی (قلب) کنترل می شود که برای عملکرد صحیح به تعدادی الکترولیت مهم متکی هستند. بدن شما سعی می کند تا زمانی که ممکن است عملکرد قلب را حفظ کند. اگر بدن شما نتواند اثرات نارسایی حاد کلیوی را جبران کند، عملکرد قلب شما ممکن است آسیب ببیند و ریتم قلب نامنظم ایجاد شود. این در نهایت می تواند منجر به کمبود خون کافی در سراسر بدن شود.

گیجی:

یک علامت جدی نارسایی حاد کلیه، گیجی به این معنی است که مغز شما خون کافی دریافت نمی کند.

از دست دادن هوشیاری یا کما: این علامت به این معنی است که مغز خون کافی ندارد و ممکن است منجر به آسیب دائمی شود مگر اینکه مراقبت های پزشکی فوری دریافت کنید.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “آیا از نظر پزشکی ، قلب شکسته واقعا وجود دارد؟” را نیز مطالعه بفرمایید.      

علت نارسایی کلیه چیست؟

کلیه ها تحت تأثیر عوامل زیادی مانند فشار خون، داروها، سلامت کلی، رژیم غذایی و میزان آبی که فرد می نوشند، قرار دارند. راه های مختلفی وجود دارد که نارسایی حاد کلیوی می تواند رخ دهد. هر چیزی که به سرعت به کلیه‌ها آسیب می‌زند، میزان کاری را که می‌توانند انجام دهند کاهش می‌دهد.

سه دسته اصلی از علل نارسایی حاد کلیه وجود دارد:

پیش کلیوی

این علل نارسایی کلیه را که قبل از رسیدن خون به کلیه ها شروع می شود، توضیح می دهد. به عنوان مثال، اگر قلب شما به طور موثر کار نکند یا به شدت کم آب شوید، فشار خون پایین رخ می دهد.

در این مورد، خود کلیه ها مشکل اصلی نیستند، اما تحت تأثیر کمبود خون قرار می گیرند. این امر باعث می‌شود کلیه‌ها نتوانند کار خود را برای تصفیه خون انجام دهند.

یک عفونت شدید حتی ممکن است به شوک سپتیک تبدیل شود، وضعیتی که می‌تواند باعث آسیب حاد کلیه شود، زیرا فشار خون به حدی پایین می‌آید که کلیه‌ها نمی‌توانند به خوبی کار کنند.

ذاتی

این موارد علل نارسایی کلیه را توضیح می دهد که در آن خود کلیه ها آسیب می بینند. سموم، از جمله مواد شیمیایی، داروهای غیرقانونی، و حتی برخی از داروهای تجویز شده، باید از کلیه ها عبور کنند و می توانند به آنها آسیب برسانند.

نمونه‌هایی از داروهایی که ممکن است باعث نارسایی حاد کلیوی شوند شامل مواد حاجب برای آزمایش‌های تصویربرداری هستند. اما آنها می توانند باعث نارسایی حاد کلیوی برای برخی افراد شوند و پیش بینی اینکه آیا شما این واکنش را نشان خواهید داد یا خیر.

گاهی ممکن است قبل از مصرف داروهایی که احتمال ایجاد نارسایی حاد کلیوی را دارند، نیاز به آزمایش خون داشته باشید که عملکرد کلیه شما را اندازه گیری کند.

موقعیت‌های دیگری که می‌توانند باعث نارسایی حاد کلیوی در دسته ذاتی شوند عبارتند از کمبود اکسیژن در جریان خون، عفونت کلیه، التهاب کلیه‌ها و بیماری‌های کلیوی. سنگ کلیه بسیار بزرگ نیز می‌تواند باعث آسیب ذاتی به کلیه شود.

پس کلیوی

این به توصیف علل نارسایی کلیه می‌پردازد که ریشه در دستگاه ادراری دارد، جایی که ادرار پس از پردازش توسط کلیه‌ها جریان می‌یابد. این علل عبارتند از مشکلات درگیر حالب ها (لوله هایی که ادرار را به مثانه می برند)، مثانه یا مجرای ادرار (لوله ای که ادرار را از مثانه به خارج از بدن می برد).

برای مثال یک سنگ کلیه بزرگ یا یک تومور می تواند در مثانه یا مجرای ادرار قرار گیرد. اگر به اندازه‌ای بزرگ باشد که ادرار نتواند از آن عبور کند، ادرار می‌تواند شروع به برگشت و در نهایت به کلیه‌ها کند. این فشار و جریان برگشتی ادرار می تواند باعث هیدرونورترونفروز (اتساع حالب و یا کلیه ها) و آسیب حاد به کلیه شود.

نحوه تشخیص

معیارهای خاصی برای تشخیص نارسایی حاد کلیه وجود دارد. اگر در طی ۴۸ ساعت یکی از سه معیار زیر را داشته باشید، به این معنی است که نارسایی حاد کلیه دارید:

اگر کراتینین سرم (آزمایش خونی که عملکرد کلیه را اندازه گیری می کند) ۰٫۳ میلی گرم در دسی لیتر افزایش یابد.
اگر کراتینین سرم شما ۵۰ درصد یا بیشتر از سطح طبیعی افزایش یابد
اگر برون ده ادرار شما به مدت بیش از شش ساعت به ۵/۰ میلی لیتر بر کیلوگرم وزن بدن در ساعت کاهش یابد.

تولید ادرار

اگر آسیب حاد کلیوی دارید، ممکن است مقدار کافی ادرار یا ادرار بسیار کمی تولید کنید. شما حتی می توانید افزایش قابل توجهی در سطح کراتینین خود داشته باشید، که نشان دهنده آسیب حاد کلیه است، اما همچنان سطح ادرار طبیعی است.

بیش از نیمی از افرادی که نارسایی حاد کلیوی دارند، به ادرار کردن به شکلی عادی ادامه می دهند.

برای بزرگسالان، خروجی طبیعی ادرار ۰٫۵ تا ۱ میلی لیتر در ساعت به ازای هر کیلوگرم وزن بدن یا یک تا دو لیتر در روز است.
برای کودکان تقریباً ۱ میلی لیتر در ساعت در هر کیلوگرم طبیعی است.
برای نوزادان ۲ میلی لیتر در ساعت به ازای هر کیلوگرم وزن طبیعی در نظر گرفته می شود.
(برای مرجع، ۳۰ میلی لیتر تقریباً یک اونس ادرار است.)

سه دسته وجود دارد که میزان خروجی ادرار را در هنگام آسیب حاد کلیه توصیف می کند:

غیر الیگوریک: این وضعیتی را توصیف می کند که در آن فرد به تولید مقدار کافی ادرار ادامه می دهد، که معمولاً بیش از ۴۰۰ میلی لیتر در روز یا بیشتر است، بسته به وضعیت سلامتی و مصرف مایعات.
Oliguric: این وضعیتی را توصیف می کند که در آن فرد ۴۰۰ میلی لیتر یا کمتر در روز ادرار می کند.
آنوریک: وضعیتی را توصیف می کند که در آن فرد کمتر از ۱۰۰ میلی لیتر در روز ادرار می کند.

درمان نارسایی کلیه

درمان نارسایی حاد کلیه به علت مشکل و همچنین شدت وضعیت بستگی دارد. بسیاری از افراد با درمان بهبود می یابند و مشکلات طولانی مدت یا نارسایی مزمن کلیوی را تجربه نمی کنند.

شناسایی مشکل و دریافت درمان در سریع ترین زمان ممکن، بهترین راه برای جلوگیری از آسیب کلیه است که باعث مشکلات کلیوی در طول عمر می شود یا نیاز به درمان های دیالیز دارد.

درمان نارسایی کلیه

درمان نارسایی کلیه چگونه است؟

مایعات داخل وریدی (IV):

فردی که به دلیل کم آبی شدید پس از تجربه گرمازدگی دچار نارسایی حاد کلیه شده است، ممکن است با مایعات IV بهبود یابد. وقتی حجم کم مایعات دلیلی برای نارسایی حاد کلیوی است، تامین مایعات بدن می تواند به بازیابی سطح مایعات کمک کند.

مدیریت الکترولیت:

اگر مایعات و الکترولیت های شما در محدوده بهینه نباشد، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ممکن است به شما مکمل های الکترولیت یا داروهایی بدهند که می توانند از شر برخی از الکترولیت های اضافی خلاص شوند.

قطع مصرف سموم:

اگر نارسایی حاد کلیوی ناشی از مصرف دارو یا مکمل باشد، درمان باید شامل قطع دارو باشد.

دیالیز:

زمانی که انتظار نمی رود که سموم به طور موثری در صورت قطع مصرف آنها از بین بروند، درمان نارسایی حاد کلیه مستلزم پاکسازی بدن از این ماده شیمیایی در سریع ترین زمان ممکن است. گاهی اوقات دیالیز مورد نیاز است.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.