سوره یس چه هنگام نازل شد؟

سوره یس چه هنگام نازل شد؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”سوره یس چه هنگام نازل شد؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

نام سوره: یس

تعداد آیات: ۸۳

تعداد کلمات: ۷۳۳

تعداد حروف: ۳۰۸۶

ترتیب نزول: ۴۱

محل نزول: مکه مکرمه

نزول

سوره «يس» نزد تمام مفسّرين مکی است، ابن عباس گويد: مگر يك آيه و آن آيه «وَ إِذا قِيلَ لَهُمْ أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّه»(آیه – ۴۷) كه در مدینه نازل شده است.

این سوره در ترتیب مصحف سی و ششمین سوره و در ترتیب نزول چهل و یکمین سوره قرآن کریم است که پیش از آن سوره جن و پس از آن سوره فرقان نازل شده است.

سوره یس چه هنگام نازل شد؟

شأن نزول سوره مبارکه یاسین

روزی پیامبر(ص) در خانه ی خود حضور داشتند و با پروردگار خویش مشغول راز و نیاز و مناجات بودند؛ناگهان،همهمه و سر و صدایی از پشت درب به گوش مباركشان می رسد! آن حضرت به منظور پی بردن به علت سر و صدا،خود را به پشت در  رساندند و از روزنه ی آن،نظری به بیرون  افكندند.

دیدند كه كفار قریش و شماری از دشمنان سرسخت ایشان به قصد كشتن آن حضرت،اجتماع كرده و با خشم،ناسزا می گویند. رسول خدا(ص) با دیدن چهره هایی كه از شدت غضب،به سرخی گراییده بود،به مقصود آنان پی می برند و لحظه ای درنگ می كنند كه چه باید كرد!در خانه بمانم!تا كی!بیرون بروم یا خیر؟

در این هنگامه ی حساس و لحظات فوق العاده كه رسول خدا(ص)در خانه قدم می زدند،به ناگاه سروش وحی،جبرئیل امین نازل و به محضر ایشان شرفیاب می شود و سوره ی مباركه ی «یاسین» را بر حضرت فرود می آورد و شروع به تلاوت می كند؛سپس از پیامبر(ص) می خواهد كه آیات این سوره ی شریف را بخوانند و از خانه بیرون روند. سوره ی یاسین،پیامبر(ص) را از چنگال مشركان نجات داد.

هدف سوره

غرض اين سوره بيان اصول سه‌گانه دين است، چيزى كه هست نخست از مساله نبوت شروع كرده، حال مردم را در قبول و رد دعوت انبيا بيان مى‌كند، و مى‌فرمايد كه: نتيجه دعوت حق انبياء، احياى مردم است، و اينكه آنان در راه سعادت واقع شوند و حجت را بر مخالفين تمام كند، و به عبارت ديگر تكميل هر دو دسته مردم است، عده‌اى را در طريق سعادت، و جمعى را در طريق شقاوت.

آن گاه اين سوره بعد از بيان مساله نبوت، منتقل مى‌شود به مساله توحيد، و آياتى چند از نشانه‌هاى وحدانيت خدا را برمى‌شمارد، و سپس به مساله معاد منتقل شده، زنده شدن مردم را در قيامت براى گرفتن جزا، و جداسازى مجرمين از متقين را بيان نموده سپس سرانجام حال هر يك از اين دو طايفه را توصيف مى‌كند.

منبع:پایگاه اطلاع رسانی سوره مبارکه یاسین،دانشنامه اسلامی،حجیج

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.