برای چه نوع بیماری هایی باید به دکتر گوش، حلق و بینی مراجعه کنیم؟

برای چه نوع بیماری هایی باید به دکتر گوش، حلق و بینی مراجعه کنیم؟

متخصصین گوش، حلق و بینی بعد از گذراندن ۷ سال دوره پزشکی عمومی شروع به مطالعه تخصصی در حوزه گوش، حلق و بینی می کنند و بعد از ۴ سال موفق به اخذ تخصص در این حوزه می شوند. این متخصصان بعد از گذراندن دوره تخصص می توانند برای تشخیص، درمان و انجام عمل های جراحی در رابطه با اختلالات شنوایی، بویایی، چشایی و اندام های گوش، حلق و بینی و گردن اقدام کنند. براساس مقالات منتشر شده از آکادمی گوش، حلق و بینی آمریکا می توان این رشته پزشکی را جز قدیمی ترین تخصص های پزشکی در این کشور دانست.

بیماری های مختص رشته گوش، حلق و بینی تنها در قشر خاص و یا افراد دارای سن خاصی مشاهده نمی شود و تقریبا تمامی افراد جامعه فارغ از سن و سالشان را ممکن است تحت تاثیر خود قرار دهند. اما براساس تحقیقات انجام شده در کشور آمریکا مشخص گردید که تنها ۲۰ درصد از مراجعه کنندگان به دکتر گوش، حلق و بینی افراد زیر ۱۵ سال هستند و بیشتر درصد مراجعه کنندگان در این حوزه افراد بین ۴۵ تا ۶۵ سال می باشند.

دکتر گوش، حلق و بینی

متخصصان این شاخه از تخصص علم پزشکی چه وظایفی دارند؟

گوش، حلق و بینی که به آن اتورینولارینگولوژی (Otorhinolaryngology ) یا ENT (Ear, Nose and Throat) نیز می گویند، به طور تخصصی بر روی بیماری های مرتبط با گوش، حلق و بینی تمرکز دارند و می توانند انواع بیماری از و سرطان های مرتبط با این حوزه، صور، حنجره و گردن را تشخیص داده و درمان نمایند. همچنین این متخصصان می توانند علاوه بر این موارد استخوان های جا به جا شده در صورت و مخصوصا بینی را جا انداخته و در صورت نیاز عمل جراحی بر روی این اندام ها انجام دهند.

دکتر گوش، حلق و بینی بعد از دریافت فوق تخصص در چه رشته هایی توانایی درمان بیماران را دارد؟

دکتر گوش، حلق و بینی بعد از گذراندن ۴ سال دوره تخصص به مدت ۲ سال در یکی از رشته های فوق تخصص یا اصطلاحا فلوشیپ مشغول به کسب علم به طور تخصصی در رشته ای خاص می شوند و می توانند به طور تخصصی بیماران مختلف را در حوزه های مشخصی از رشته گوش، حلق و بینی درمان نمایند که می تواند برای برخی از بیماران خصوصا بیماران سرطانی بسیار کمک کننده باشد.

از رشته های فلوشیب گوش، حلق و بینی می توان به رشته های زیر اشاره کرد:

  • انواع مشکلات و بیماری های بدخیم حنجره
  • مدیریت انواع بیماری ها و اختلالات بینی و سینوس ها
  • درمان انواع حساسیت و انواع آلرژی با استفاده از دارو، ایمونوتراپی
  • جراحی انواع تومورهای سر و گردن، (مانند توده های بینی، سرطان های حنجره)
  • درمان انواع بیماری های گوش، حلق و بینی در کودکان و انواع ناهنجاری های مادرزادی
  • انجام انواع جراحی زیبایی، اصلاح عملکردی یا ترمیم عضو آسیب دیده (مرتبط با صورت، گردن یا گوش)
  • درمان انواع بیماری های مرتبط با گوش شامل عفونت، تومور و اختلالات عصب شنوایی که بر شنوایی و تعادل فرد تاثیر می گذارد.

برای درمان کدام بیماری ها به دکتر گوش، حلق و بینی مراجعه کنیم؟

بیماری های مختلف و متعددی در حوزه و حیطه کاری دکتر گوش، حلق و بینی جای دارد که می توان با مراجعه به این متخصصان روند درمان بیماری ها را با نظارت و تجویز ایشان انجام داد. در هر حال بهتر است با مشاهده هرگونه علائم از بیماری های مرتبط با این حوزه به سراغ این متخصصان رفته و تحت نظر آن ها روند درمان را در پیش بگیرید. در ادامه به معرفی برخی از این بیماری ها خواهیم پرداخت.

افتادگی پلک ها

افتادگی پلک فوقانی در افراد می تواند امری طبیعی در هنگام کهولت سن باشد چراکه از عوامل طبیعی در روند افزایش سن است. اما در رابطه با افتادگی های غیر معمول که می تواند ناشی از بیماری های مختلفی مانند سکته مغزی، دیابت و یا تومور های با منشا اعصاب و عضلات صورت باشد حتما نیاز است تا به پزشک گوش، حلق و بینی مراجعه نمایید. در روند پیشرفت برخی از این افتادگی پلک ها ممکن است قوه بینایی نیز تحلیل رفته و دچار اختلال گردد.

دکتر گوش، حلق و بینی

رفلاکس معده

رفلاکس معده که طی آن اسید معده و محتویات معده از سمت دستگاه گوارش به سمت مری حرکت می کنند که وارد شدن اسید معده به اول مجرای مری باعث ایجاد سوزش در مری شده و بسیار ناخوشایند است. این وضعیت به دلیل شل شدن یک عضله که در انتهای مری قرار دارد ایجاد می شود که با مراجعه به دکتر گوش، حلق و بینی امکان درمان آن وجود دارد.

اختلال بلع

اختلال بلع به ایجاد دشواری و اختلال در حرکت غذا و مایعات بلعیده شده که به سمت معده می روند می گویند. این مشکل حتی برای بلعیدن بزاق دهان نیز ایجاد می شود و ممکن است باعث ناراحتی های متعدد و اختلال در غذا خوردن شود و همچنین ممکن است باعث گیر کردن غذا در مری و ایجاد خفگی گردد.

چگونه با برترین متخصصان حوزه گوش، حلق و بینی ارتباط برقرار کنیم؟

با توجه به پیشرفت روز افزون تکنولوژی می توان بسیاری از خدمات را به صورت از راه دور و بر روی بستر وب دریافت کرد. با استفاده از سایت پذیرش ۲۴ شما می توانید با متخصص های برتر در زمینه تشخیص و ارائه راه درمان اختلالات اتورینولارینگولوژی آشنا شده و با استفاده از سایت به جهت دریافت نوبت و یا دریافت مشاوره اقدام نمایید.

دکتر گوش، حلق و بینی

پزشکان فعال در سایت پذیرش ۲۴ به جهت جامعه آماری بزرگ این سایت از بهترین و حاذق ترین متخصصان حوزه گوش حلق و بینی یا همان اتورینولارینگولوژی هستند که از جمله تعداد بسیار زیاد این پزشکان می توان به دکتر گیلدا گیوه چی، دکتر روح الله صادق منش، دکتر یونس ابراهیم زاده، دکتر سید محسن فانی، دکتر محمد علی قنبری، دکتر حامد هاتفی، دکتر وارسته وکیلی، دکتر آیه ترقی، دکتر محبوبه نظری اشاره نمود.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی فارسیها هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

 

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.