ارگاسم چیست؟به همراه تفاوت ارگاسم در زنان و مردان

ارگاسم چیست ؟ به طور کلی ، چیزهای زیادی در مورد ارگاسم ناشناخته مانده است ، ولی در طول قرن گذشته ، نظریه های مربوط به ارگاسم و ماهیت آن به طرز چشمگیری تغییر کرده است. به عنوان مثال ، کارشناسان مراقبت های بهداشتی به تازگی به ایده ارگاسم زنان رسیده اند . در این مقاله ، ما توضیح خواهیم داد که اوج لذت جنسی در مردان و زنان چیست ، چرا این اتفاق می افتد ، و برخی از باورهای غلط رایج را توضیح می دهیم.

واقعیت هایی تیتر وار در مورد اینکه ارگاسم چیست ؟

ارگاسم به دلیل هورمون ها و سایر مواد شیمیایی که توسط بدن در طی ارگاسم آزاد می شود ، دارای مزایای بالقوه متعددی برای سلامتی است.
ارگاسم فقط در هنگام تحریک جنسی اتفاق نمی افتد.
افراد از هر جنسیتی می توانند اختلالات ارگاسم را تجربه کنند.
تخمین زده می شود از هر ۳ نفر ۱ نفر انزال زودرس را تجربه کرده باشد.
افراد ترانس پس از جراحی تغییر جنسیت قادر به ارگاسم هستند.
متخصصان پزشکی و متخصصان بهداشت روان، ارگاسم ها را متفاوت تعریف می کنند.

ارگاسم

ارگاسم چیست؟

ارگاسم را می توان با استفاده از معیارهای مختلف به روش های مختلف تعریف کرد. متخصصان پزشکی از تغییرات فیزیولوژیکی بدن به عنوان مبنایی برای تعریف استفاده کرده اند ، در حالی که روانشناسان و متخصصان بهداشت روان از تغییرات عاطفی و شناختی استفاده کرده اند. در حال حاضر یک توضیح جامع و کامل از ارگاسم وجود ندارد.

فواید ارگاسم برای سلامتی

ارگاسم مرد ممکن است او را در برابر سرطان پروستات محافظت کند.

یک مطالعه که در سال ۱۹۹۷ منتشر شد ، حاکی از آن است که خطر مرگ و میر به طور قابل توجهی پایین تر در مردان با فرکانس زیاد ارگاسم نسبت به مردان با فرکانس پایین ارگاسم است.

برخی شواهد نشان می دهد که انزال مکرر ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد. گروهی از محققان دریافتند که خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردانی که حداقل ۲۱ بار در ماه انزال می کنند ۲۰ درصد کمتر از مردان ۴ تا ۷ بار در ماه است.

چندین هورمون که در طی ارگاسم آزاد می شوند ، مانند اکسی توسین و DHEA شناسایی شده اند. برخی مطالعات نشان می دهد که این هورمون ها می توانند از ویژگی های محافظتی در برابر سرطان ها و بیماری های قلبی برخوردار باشند. همچنین مشخص شده است که اکسی توسین و سایر اندورفین های آزاد شده در زمان ارگاسم زن و مرد به عنوان شل کننده عمل می کنند.

انواع ارگاسم

بتی دودسون ، محقق ، بر اساس تحقیقات خود حداقل ۹ شکل مختلف ارگاسم را تعریف کرده است . در اینجا مجموعه ای از آنها وجود دارد:

ارگاسم ترکیبی: انواع مختلفی از تجربیات ارگاسم با هم ترکیب شده است.
ارگاسم چندگانه: مجموعه ای از ارگاسم ها در یک دوره کوتاه مدت و نه منفرد.
ارگاسم تحت فشار: ارگاسم هایی که از تحریک غیر مستقیم فشار وارد شده ناشی می شوند.
ارگاسم ریلکسیشن: ارگاسم ناشی از آرامش عمیق در هنگام تحریک جنسی است.
ارگاسم تنشی: نوعی ارگاسم متداول ، ناشی از تحریک مستقیم اغلب هنگام تنش در بدن و عضلات است.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “راههای طبیعی برای بهبود میل جنسی در زنان” را نیز مطالعه بفرمایید.      

تفاوت ارگاسم در زنان و مردان

ارگاسم در زنان

در شرح زیر از روند فیزیولوژیکی ارگاسم زنان در دستگاه تناسلی ، از مدل چهار فاز Masters و Johnson استفاده می شود.

هیجان

هنگامی که یک زن از نظر جسمی یا روانی تحریک می شود ، رگ های خونی موجود در دستگاه تناسلی او گشاد می شوند. افزایش خونرسانی باعث متورم شدن مجرا ، و عبور مایعات از دیواره های واژن شده و باعث ورم و مرطوب شدن آن می شود. از نظر داخلی ، قسمت بالای واژن منبسط می شود.

ضربان قلب و تنفس سریع شده و فشار خون افزایش می یابد. گشاد شدن رگ های خونی می تواند منجر به برافروختگی زن ، به ویژه در گردن و سینه شود.

فلات

با رسیدن جریان خون به داخل رحم – ناحیه تحتانی واژن – به حد نهایی خود می رسد ، سفت می شود. اندازه پستانها می تواند تا ۲۵ درصد افزایش یابد و افزایش جریان خون در آرئولا – منطقه پیرامون پستانک – باعث می شود تا نوک سینه ها از حالت قائم تری برخوردار شوند. کلیتوریس به سمت استخوان شرمگاهی عقب می رود و ظاهراً ناپدید می شود.

ارگاسم

عضلات دستگاه تناسلی ، از جمله رحم و داخل رحم ، انقباضات ریتمیک را با فاصله حدود ۰٫۸ ثانیه تجربه می کنند. ارگاسم زن به طور معمول بیشتر از مرد با میانگین حدود ۱۳-۵۱ دقیقه طول می کشد. برخلاف مردان ، اکثر زنان دوره مقاومت (بهبودی) ندارند و در صورت تحریک مجدد ، می توانند ارگاسم بیشتری داشته باشند.

تفاوت ارگاسم در زنان و مردان
ارگاسم چیست ؟

ارگاسم در مردان

در شرح زیر از روند فیزیولوژیکی ارگاسم مردان در دستگاه تناسلی از مدل چهار فاز Masters و Johnson استفاده شده است.

هیجان

وقتی مرد از نظر جسمی یا روانی تحریک می شود ، نعوظ پیدا می کند. خون به قسمتهای مختلف بدن می رود – بافت اسفنجی که طول آلت تناسلی را اجرا می کند – باعث می شود آلت تناسلی بزرگتر شود و سفت شود. با سفت شدن بیضه بیضه ها به سمت بدن کشیده می شوند.

فلات

با پر شدن رگهای خونی در آلت تناسلی مرد و آلت تناسلی مرد ، اندازه غدد و بیضه ها افزایش می یابد. علاوه بر این ، عضلات ران و باسن متشنج می شوند ، فشار خون بالا می رود ، نبض سریع می شود و سرعت تنفس افزایش می یابد.

ارگاسم

مایع منی – مخلوطی از اسپرم (۵ درصد) و مایع (۹۵ درصد) – توسط مجموعه ای از انقباضات در عضلات کف لگن ، غده پروستات ، وزیکول های منی و مجاری دفع به مجرای ادرار منتقل می شود.

انقباضات در عضلات کف لگن و غده پروستات همچنین باعث می شود که منی در فرایندی به نام انزال از آلت تناسلی خارج شود. ارگاسم مردانه به طور متوسط ​​۱۰-۳۰ دقیقه طول می کشد.

اکنون مرد وارد مرحله بهبودی موقتی می شود که امکان ارگاسم بیشتر وجود ندارد. این دوره به عنوان دوره نسوز شناخته می شود و طول آن در افراد مختلف متفاوت است. ممکن است از چند دقیقه تا چند روز طول بکشد و این دوره به طور کلی با افزایش سن مرد بیشتر می شود.در طی این مرحله ، آلت تناسلی مرد و بیضه ها به اندازه اصلی خود برمی گردند. میزان تنفس سنگین و سریع و نبض سریع خواهد بود.

 ارگاسم در زنان و مردان
ارگاسم چیست ؟

علل ارگاسم چیست؟

معمولاً تصور می شود که ارگاسم یک تجربه جنسی است که معمولاً به عنوان بخشی از چرخه پاسخ جنسی تجربه می شود. آنها اغلب به دنبال تحریک مداوم مناطق فرسایشی مانند دستگاه تناسلی ، مقعد ، نوک سینه ها و پرینه تشکیل می شوند.

از نظر فیزیولوژیکی ، ارگاسم به دنبال دو پاسخ اساسی به تحریک مداوم رخ می دهد:

احتقان vazocongestion: فرایندی که به موجب آن بافت های بدن از خون پر می شوند و در نتیجه اندازه آن تورم می یابد.
میوتونی: فرآیندی که ماهیچه ها متشنج می شوند ، شامل انعطاف پذیری ارادی و انقباض غیرارادی.
افرادی که از کمر به پایین فلج شده اند نیز قادر به ارگاسم بوده اند ، به این معنی که این سیستم عصبی مرکزی است نه دستگاه تناسلی که عامل اصلی تجربه ارگاسم است.

اختلالات ارگاسم در زنان

اختلالات ارگاسم زنان در اطراف فقدان یا تاخیر قابل توجه ارگاسم بدنبال تحریک کافی ایجاد می شود.

عدم وجود ارگاسم به عنوان آنورگاسمیا نیز شناخته می شود. این اصطلاح را می توان به آنورگاسمازی اولیه تقسیم کرد ، وقتی زن هرگز ارگاسم را تجربه نکرده باشد ، و آنورگاسممی ثانویه ، وقتی زنی که قبلاً ارگاسم را تجربه کرده دیگر قادر به آن نیست. این شرایط می تواند به شرایط خاص محدود شود یا به طور کلی رخ دهد.

اختلال ارگاسم زنان می تواند در نتیجه دلایل جسمی مانند مسائل زنان و یا استفاده از برخی داروها ، یا دلایل روانی مانند اضطراب یا افسردگی رخ دهد.

اختلالات ارگاسم در مردان

همچنین به عنوان ارگاسم مهار شده مردانه شناخته می شود ، اختلال ارگاسم مردانه شامل یک تاخیر مداوم و مکرر یا عدم وجود ارگاسم بدنبال تحریک کافی است.

اختلال ارگاسم مردانه می تواند یک بیماری مادام العمر باشد یا بیماری که پس از یک دوره عملکرد منظم جنسی بدست می آید. این شرایط می تواند به شرایط خاص محدود شود یا به طور کلی رخ دهد. این می تواند در نتیجه سایر شرایط جسمی مانند بیماری قلبی ، دلایل روانی مانند اضطراب یا از طریق استفاده از برخی داروها مانند داروهای ضد افسردگی رخ دهد.

انزال زودرس

انزال در مردان ارتباط نزدیکی با ارگاسم دارد. انزال زودرس یک شکایت شایع جنسی است ، به موجب آن مرد در عرض ۱ دقیقه نفوذ ، انزال می کند (و به طور معمول ارگاسم می کند).

انزال زودرس احتمالاً به دلیل ترکیبی از عوامل روانشناختی مانند احساس گناه یا اضطراب و عوامل بیولوژیکی مانند سطح هورمون یا آسیب عصبی ایجاد می شود.

باورهای غلط رایج درباره ارگاسم

اهمیت بالایی که جامعه های مختلف به جنسیت می دهد ، همراه با دانش ناقص ما از ارگاسم ، منجر به تعدادی از سو تفکرات رایج شده است.

فرهنگ جنسی ، ارگاسم را روی پایه قرار داده و اغلب آن را به عنوان تنها هدف برای ازدواج قائل است.

با این حال ، ارگاسم به همان سادگی که معمولاً خیلی ها پیشنهاد می کنند ، ساده و معمول نیست.

تخمین زده می شود که حدود ۱۰-۱۵ درصد از زنان هرگز ارگاسم نداشته اند. در مردان ، از هر ۳ گزارش ۱ در بعضی از دوره های زندگی خود دچار انزال زودرس شده اند.

تحقیقات نشان داده است که ارگاسم مهمترین جنبه تجربه جنسی نیز در نظر گرفته نمی شود. یک مطالعه گزارش داد که بسیاری از زنان رضایت بخشترین تجارب جنسی خود را شامل احساس ارتباط با شخص دیگر می دانند ، نه اینکه رضایت خود را فقط بر اساس ارگاسم قرار دهند.

ارگاسم چیست؟
ارگاسم چیست ؟

تصور غلط دیگر این است که تحریک آلت تناسلی واژن روش اصلی دستیابی به ارگاسم برای زنان و مردان است. اگرچه این ممکن است در مورد بسیاری از مردان و برخی از زنان صادق باشد ، اما تعداد بیشتری از زنان بدنبال تحریک کلیتوریس دچار ارگاسم می شوند.

تجزیه و تحلیل جامع ۳۳ مطالعه طی ۸۰ سال نشان داد که در حین رابطه واژینال فقط ۲۵ درصد از زنان به طور مداوم ارگاسم را تجربه می کنند ، حدود نیمی از زنان گاهی اوقات ارگاسم می کنند ، ۲۰ درصد به ندرت یا هرگز دچار ارگاسم می شوند و حدود ۵ درصد هرگز ارگاسم ندارند.

در حقیقت ، ارگاسم ها لزوماً نباید شامل اندام های تناسلی شوند و همچنین نباید با خواسته های جنسی در ارتباط باشند ، که نمونه هایی از ارگاسم ناشی از ورزش این را نشان می دهد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.