ارگونومی چیست و چرا ارگونومی موضوع بسیار مهمی است

ارگونومی چیست و چرا ارگونومی موضوع بسیار مهمی است

همینک در مجله تفریحی فارسی ها با عنوان ارگونومی چیست و چرا ارگونومی موضوع بسیار مهمی است در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

ارگونومی و فاکتورهای انسانی به علم طراحی تجهیزات ، محیط کار و ماهیت شغل ها بر اساس انطباق با افراد انجام دهنده کار گفته می شود .

ارگونومی طیف وسیعی از پارامترها و عواملی را که میان انسان و کار انطباق به وجود می‌آورد را در بر میگیرد .

تحقیقات در زمینه ارگونومی طراحان را قادر می سازد که شرایط مناسب تر و منطبق تر با انسان و تجهیزات را ایجاد نماید تا از فشار کار بر بدن افراد بسیار کمک کند .

از جمله کنترل پارامترهای محیطی مثل دما ، نویز و نور .

از این رو افراد می‌توانند خیلی بهتر و موثرتر در زمان های طولانی مدت عمل کنند .

ارگونومی همچنین ارائه اطلاعات به کاربران را تحت پوشش خود قرار میدهد .

از طریق مطالعه راه‌های ارائه اطلاعات ، محققین فعال در زمینه ارگونومی قادر خواهند بود روشهای ارائه تشخیص و نگهداری اطلاعات ارائه شده را بهبود ببخشند .

ارگونومی فیزیکی به نحوه تعامل بدن با ابزارهای کار از بیل و کلنگ رفته تا صندلی و کامپیوتر شخصی و تاثیرات این ابزار ها بر روی بدن مانند اختلالات اسکلتی عضلانی ، فضای کار و سلامت ، اختلالات تکراری و امنیت محل کار مربوط می شود .

ارگونومی چیست و چرا ارگونومی موضوع بسیار مهمی است

ارگونومی چیست و چرا ارگونومی موضوع بسیار مهمی است

پس به صورت کلی می توان گفت ۵ اصل اساسی و مهم در ارگونومی موارد زیر می باشند :

راحتی ، امنیت ، بهره وری و عملکرد ، سهولت استفاده و زیبایی‌شناسی

ارگونومی در محیط کار می‌تواند عوامل حادثه آفرین و ایجاد کننده بیماری را به حد زیادی کاهش داده و عملکرد و کارآیی را افزایش دهد .

همانطور که می دانید طراحی بهتر عملگرها و ابزار ها احتمال حادثه را بسیار کم می‌کنند .

برای مثال اگر یک دکمه بر روی برد کنترل امکان فشرده شدن ناخواسته را داشته باشد این دکمه باید به یک محلی بهتر منتقل شود این عمل را ارگونومی می گویند .

نور کافی در محیط کار می تواند احتمال حادثه و بیماری را بسیار کم کند زیرا نور مناسب هیچ آسیبی به چشم نمی رساند .

ارگونومی می تواند الگوهای زمان کاری کارکنان را نیز در بر بگیرد برای مثال بین دو شیفت کاری باید زمان کافی جهت بازیابی و استراحت کارکنان وجود داشته باشد .

با توجه به وظایف افراد در محیط خانوادگی کارکنان نباید بیش از حد ، اضافه کار داشته باشند .

امیدواریم این مطلب از بخش دانستنی ها مورد پسند شما عزیزان قرار گرفته باشد .

3.4/5 - (5 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.