گوجه،بادمجان و کدو چه خاصیتی دارند؟

گوجه،بادمجان و کدو چه خاصیتی دارند؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”گوجه،بادمجان و کدو چه خاصیتی دارند؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

گوجه فرنگی

پیشگیری از سرطان پروستات

گوجه فرنگی دارای مقدار زیادی از لیکوپن می باشد که یک آنتی اکسیدان قوی در برابر بیماری هاست. گوجه فرنگی را می توان در کنار کلم بروکلی مصرف نمود ، چرا که از ابتلا به سرطان پروستان جلوگیری می کند.

افزایش شیر مادران

گوجه فرنگی دارای کارتینوئید آلفا و بتا، لوتئین، و لیکوپن می باشد که دارای فواید زیادی برای سلامت بدن است. خانم های شیرده می توانند از گوجه فرنگی استفاده کنند. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی باعث می شود تا شیر افزایش پیدا کند.

کاهش فشار خون

گوجه فرنگی دارای سه نوع آنتی اکسیدان به نام های بتا کاروتئین – ویتامین ای و ویتامین سی می باشد. همچنین دارای پتاسیم بالا می باشد که باعث کاهش فشار خون در افراد می شود.

آنتی اکسیدان های قوی

این سبزی قرمز رنگ شامل آنتی اکسیدان های قدرتمند می باشد، آنتی اکسیدان های موجود در این سبزی شامل زآگزانتین و همچنین لیکوپن می باشد که یک ماده مغذی است و با رادیکال های آزاد درون بدن مبارزه می کند.

خواص بادمجان

بادمجان از زمان های بسیار قدیم در هند كشت می شده و از آن جا به نقاط دیگر جهان، راه یافته است.

چین از قرن نهم هجری شروع به كشت و زرع آن كرد.

تجار انگلیسی این گیاه را در قرن هفدهم میلادی از گینه به انگلستان برده و آن را كدوی گینه ای نامیدند.

در ایران نیز مرغوب ترین نوع آن را به كاشان نسبت می دهند.

این گیاه حاوی فیبر بالایی است از این رو برای درمان یبوست و کاهش کلسترول مفید است.

تحقیقات جدید نشانگر آن است كه بادمجان دارای ماده ای ضد تشنج است و در درمان صرع اثر بسیار خوبی دارد.

به علاوه انیس گلایسمی پایین آن(کمتر از ۱۵)، موجب شده است که برای بیماران دیابتی نیز سودمند باشد.

بادمجان به دلیل داشتن پتاسیم بالا وسدیم پایین، برای  کاهش فشارخون بسیار سودمند است.

از ویتامین های موجود در بادمجان می توان به ویتامین های گروهB،  ویتامین aو cو مواد معدنی مختلف از جمله  کلسیم و فسفر و مس گوگرد،منیزیم و پتاسیم و آهن اشاره کرد.

خواص بادمجان

خواص کدو حلوایی

کدو حلوایی با سرطان میجنگد

کدو حلوایی هم مانند سایر رفقای نارنجی رنگ خود از جمله سیب‌زمینی شیرین، هویج و کدو تنبل، آنتی‌اکسیدانی به نام بتاکاروتن را مدام به رخ همتایان دیگر خود می‌کشد و البته حق هم دارد چون این آنتی‌اکسیدان نقش مهمی در پیشگیری از سرطان ایفا می‌کند.

به نظر می‌رسد منابع غذایی بتاکاروتن‌دار بیش از یک مکمل یاری‌رسان هستند و این بزرگ‌ترین دلیل فراوانی کدو حلوایی به‌عنوان یک سبزی‌ مفید است.

کدو حلوایی دوست خیلی خوب برای پوست

حالا معلوم شد چرا خانم‌ها علاقه‌ی بیشتری به کدو حلوایی و طعم آن دارند. همان قدرتی که رادیکال‌ها‌ی آزاد را خنثی می‌کند، یعنی همان کارتنوئیدهای دوست‌داشتنی موجود در کدو حلوایی که تن‌وبدن سلول‌های سرطانی را به لرزه درمی‌آورند، به جلوگیری از چروک پوست هم کمک می‌کنند.

با کدو حلوایی سیستم ایمنی خود را تقویت کنید

کدو حلوایی می‌تواند شما را روئین‌تن کند. هرچند اینکه آیا واقعا ویتامین C سرماخوردگی را دور می‌کند یا نه، هنوز هم جای بحث دارد اما به هر حال کدو حلوایی سبزی است که منبع نیرومند این ویتامین و مواد مغذی ضروری به شمار می‌رود. یک فنجان کدو حلوایی پخته حاوی بیش از ۱۱ میلی‌گرم مواد مغذی است و نزدیک به ۲۰ درصد از ۶۰ میلی‌گرم مواد مغذی ضروری را که یک زن روزانه به آن نیاز دارد، تأمین می‌کند. این مقدار برای مردان حدود ۷۵ میلی‌گرم در نظر گرفته شده است.

 کدو حلوایی، چشمانتان را تقویت میکند

یک فنجان کدو حلوایی پخته یا پوره‌ی کدو حلوایی، بیش از ۲۰۰ درصدِ نیاز روزانه بدن به ویتامین A را دو دستی تقدیم شما می‌کند. این میزان ویتامین برای داشتن دید قدرتمند، حتی در نور کم هم کافی است.

کدو حلوایی سرشار از کاروتنوئیدهاست. ترکیباتی که سبب رنگ نارنجی کدو حلوایی می‌شوند؛ ترکیباتی مثل بتاکاروتن که بدن آنها را به‌صورت ویتامین A برای تقویت و محافظت حس بینایی به‌کار می‌گیرد.

منبع:تبیان،چطور،پارسی دی

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.