روش های کاهش دمای لپ تاپ

“روش های کاهش دمای لپ تاپ”

 

فن-لپ-تاپ
                                                 فن لپ تاپ

 

امروزه نوت بوک – لپ تاپ هر فرد استفاده های متفاوتی از قبیل کار های محاسباتی مهندسی ، کارهای چند رسانه ای ، و امور شخصی دانشجویی را شامل میشود ، اما اگر شماهم لپ تاپ داشته باشید کاملاً از این موضوع آگاه هستید که مشکل مشترک بین لپ تاپ ها حرارت بالای دستگاه می باشد که بسته به برنامه یا برنامه هایی که مشغول پردازش آن است ، میزان آن مشخص میشود، این درست است که برای مشاهده و به اصطلاح زیر نظر گرفتن دمای CPU و قطعات مختلف لپ تاپ میتوانید از نرم افزار های مانیتورینگ سخت افزار بر روی سیستم خود استفاده کنید ، ولی راه پایین آوردن دمای لپ تاپ ها چیست؟ در این پست و در بخش اخبار تکنولوژی لپ تاپ و کامپیوتر همراه فارسی ها باشید تا مقاله سایت نیویورک تایمز را که برای شما ترجمه کرده ایم مطالعه کنید و دلیل اصلی برای مطالعه این مقاله این می باشد که فعالیت سخت افزارها در حرارت بالا میتواند از عمر مفید دستگاه بکاهد ، و همچنین بازدهی سخت افزاری دستگاه شما در یک بازه زمانی کوتاه به شدت کم میشود.

 

۹ روش برای خنک کردن لپ تاب

 

کف-پوش-مناسب-لپ-تاپ
                                         میز چوبی لپ تاپ

 

۱- پیدا کردن یک سطح مناسب، کفپوش

 

قدم مهم نخست و سوال در مورد اینکه لپ تاپ شما کجا قرار دارد؟

اگر لپ تاب شما روی سطحی نرم مانند رختخواب شما قرار گرفته باشد یا بین شما و یک بالش قرار گرفته باشد، اشتباه می کنید. سطح سخت و صاف را پیدا کنید. این کمک می کند دستگاه شما جریان هوای خوب را حفظ کند. سطح نرم مناسب نیست، زیرا باعث جذب مقدار زیادی ذرات گرد و خاک می شود. و بر خلاف آنچه که معنی نام آن است (قابل حمل)، لپ تاپ شما نیز کاملاً بهترین مکان برای حفظ سخت افزار داخلش نیست یعنی بهتر است در کنار خطوط لپ تاب دریچه ها را با برچسب های تزئینی یا لوازم جانبی دیگر مسدود نکنید. همچنین سعی کنید در یک اتاق سرد کار کنید و هر کاری که انجام می دهید، لپ تاپ خود را در نور مستقیم خورشید یا در یک ماشین قرار ندهید.

 

تمیز-کردن-گرد-و-غبار-لپ-تاپ
                            تمیز کردن گرد و غبار لپ تاپ

 

۲- پاک کردن گرد و خاک از محفظه های لپ تاپ

 

یکی از دلایل حرارت بالای لپ تاپ گرد و غبار است. راه های مختلفی برای حل این مشکل وجود دارد. ساده ترین راه خرید یک اسپری از هوای فشرده و استفاده از آن در بازه های زمانی سریع و کوتاه است (مثلا هر دو یا سه روز توصیه میشود این کار را انجام دهید). اطمینان حاصل کنید که قبل از انجام این کار دستگاه خود را خاموش و پس از پایان کار آن را روشن کنید.

شما همچنین می توانید با استفاده از یک پارچه پنبه ای برای تمیز کردن هر گرد و غباری که قابل مشاهده است در بخش های محافظ لپ تاپ مانند فن و اسپیکر ذرات را به خوبی پاک کنید زیرا پارچه های پنبه ای ذرات را به خود میگیرند.

گزینه دیگری این است که پانل های لپ تاپ خود را باز کنید و به طور مستقیم به فن های خود دسترسی داشته باشید. فقط مراقب اجزای حساس باشید ، باز کردن پانل لپ تاپ شما ممکن است گارانتی دستگاه شما را نیز لغو کند. بهتر است اگر تخصص ندارید، سازنده یا مراکز خدمات کامپیوتری را انتخاب کنید تا نگاهی به دستگاه شما داشته باشند. و اگر که خودتان مایل به انجام آن هستید، فراموش نکنید که در هنگام انجام تمیز کاری از قسمت های پرحرارت خود، اسلات کارت، درایو CD / DVD و دیگر مناطق مستعد گرد و غبار را نیز پاک کنید.

 

فن-برای-لپ-تاپ
                                          فن ساده لپ تاپ

 

۳- خرید یک فن

 

انواع مختلفی از لپ تاپ ها وجود دارد. بعضی، بعنوان مثال، با فن ارائه میشوند که دیگران این کار را نمی کنند بعضی از آنها دارای بالش و برخی نیستند. انتخاب فن مناسب برای لپ تاپ شما بستگی به نوع کار شما دارد به عنوان مثال کسانی که با لپ تاپ بازی یا کارهای چند رسانه ای نظیر تدوین انجام میدهند بهتر است از فن های قوی استفاده کنند.
در-آلومینیومی-نوشابه
در آلومینیومی نوشابه
چیدن-درهای-نوشابه
چیدن در های نوشابه
قرار-دادن-لپ-تاپ-بر-روی-در-نوشابه
جایگذاری لپ تاپ

۴- یک فن بسازید

 

اگر شما مهارت دارید ولی برای خرید فن مشکل هزینه را پیش روی خود میبینید میتوانید چیزی با کارایی فن را خودتان بسازید.

برای این کار میتوانید از در های آلومینیومی بطری نوشابه و یا شانه تخم مرغ استفاده کنید، مثلا میتوانید چندین در بطری نوشابه را برش دهید و در بطری ها را روی یک پارچه قرار دهید سپس جای لپ تاب را روی آن در ها تنظیم کنید، یا از شانه تخم مرغ که دارای پستی و بلندی است استفاده کنید ، دقت کنید که از کتاب هم به عنوان پایه لپ تاب استفاده نکنید.

 

بررسی-تنظیمات-ویندوز
                                 بررسی تنظیمات ویندوز

 

۵ – تنظیمات خود را بررسی و اصلاح کنید

 

اطمینان حاصل کنید که لپ تاپ شما درست تنظیم شده است و قادر است کارهای گرافیکی سنگین را انجام دهد. گیمر ها و تدوینگران، این موضوع مخصوصا برای شما مناسب است.

در عین حال، اگر نرم افزار شما به خوبی کار نمی کند، آن را حتماً بروز رسانی کنید. هدف این است که بار کاری دستگاه خود را کاهش دهید.

برای مثال، اگر تنظیمات BIOS شما به تازگی به روز شد، و فن های شما در مدت کوتاهی اقدام به فعالیت می کنند. کاهش روشنایی صفحه نمایش، جدا کردن دستگاه های USB و بسته شدن برنامه های بیکار که زمان CPU را می کشند و قدرت آن را برای استفاده از برنامه های دیگر کاهش میدهند نیز کمک می کند که دستگاه را خنک نگه دارید. آخر، مطمئن شوید که تنظیمات مدیریت برق سیستم شما به درستی فعال است.

 

مانیتورینگ-دمای-CPU
                                   مانیتورینگ دمای CPU

۶- نظارت دما – مانیتورنگ حرارت لپ تاب


شما این کار را برای اطلاع از میزان حرارت لپ تاب انجام می دهید. همین امر برای لپ تاپ شما میتواند بسیار مفید باشد. نرم افزار های مختلفی با کارایی مانیتورینگ CPU در اینترنت موجود می باشد که میتوانید با یک جستجوی ساده یکی از آن ها را دانلود و استفاده نمائید ، نرم افزار های فوق با وجود داشتن اینترفیس مناسب دارای کارایی کاربر پسند و راحت نیز می باشند و شما برای کار کردن با نرم افزار مانیتورینگ دمای سیستم نیاز به آموزش یا علم خاصی ندارید.

 

اتاق-خنک-برای-لپ-تاپ
                        اتاق خنک محلی مناسب برای لپ تاپ

 

۷- استفاده از کولر یا پنکه

شما می توانید از یک فن ایستاده یا کولر در نزدیکی لپ تاپ خود برای نسیم خنک استفاده کنید،استفاده از فن ها و کولر اضافی، برای کارت گرافیک و هارد دیسک سیستم، بسیار مناسب است.

 

۸- تلقین نکنید

 

لپ تاپ های مختلف فن های مختلف دارند.
از نظر طبیعت هرچیزی با صدای بلند، میتواند نشانه یک مشکل باشد.یک فن همیشه فعال نشان دهنده یک مشکل بیش از حد است. با این حال،
اگر لپ تاپ شما شروع به یخ زدن یا از کار افتادن فن به طور مداوم میکند، این می تواند نشانه های هشدار دهنده از یک مشکل در حال وقوع باشد.

 

۹- به حال خودش بذار

 

اگر کامپیوتر رومیزی و یا لپ تاپ دارید و آن را روشن میکنید که در زمان حال فقط یک ایمیل را چک کنید و در طول روز مثلا چند ساعت بعد بازهم با لپ تاپ کار دارید ، بعد چک کردن ایمیل بهتر است سیستم را خاموش نکنید ، از پشت سیستم کنار بروید و به کارهای دیگرتان برسید تا لپ تاپ شما خود به خود خاموش شود ، در واقع به صورت پیش فرض در تنظیمات ویندوز اگر شما چند دقیقه از سیستم استفاده نکنید ویندوز به حالت Sleep یا هایبرنیت میرود.


ترجمه و تنظیم : محمد نامی


شما راه دیگری برای خنک کردن لپ تاپ ها دارید؟ خواهش میکنیم از طریق نظرات این علم مهم را با دیگران به اشتراک بگذارید.


مطلب فوق به صورت کاملا اختصاصی بوده و در بخش اخبار تکنولوژی کامپیوتر و لپ تاپ برای شما تهیه شده است.

کپی بدون ذکر منبع فارسی ها غیر قانونی و غیر اخلاقی می باشد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.