کاشت دندان یا ایمپلنت عالی کدام است؟

کاشت دندان یا ایمپلنت عالی کدام است؟ (دهان و دندان)

پیش از مراجعه به دندانپزشک برای ایمپلنت کاشت دندان به سوالاتی که در مورد مزایا و معایب یا انواع و روش های انجام ایمپلنت دندان و هرنکته ی دیگر دارید می توانید با کمک این مطلب پاسخ دهید.

"<yoastmark

همه چیز درباره ایمپلنت یا کاشت دندان

 امروزه یکی از راهکارهای مطمئن برای رفع مشکلات جدی دندان ،گزینه ی ایمپلنت کاشت دندان است .این روش در رفع مشکلات ظاهری و مقاومتی دندان ها به صورت تخصصی و گسترده توسط بیماران انتخاب و توسط دندان پزشکان متخصص و البته حرفه ای که در سرتاسر جهان انجام می شود. در این مطلب نگاهی اجمالی خواهیم داشت به روش انجام ایمپلنت و پاسخ به سوالات رایج دراین باره که اکثر مراجعه کنندگان قبل از رفتن به مطلب دندانپزشکی در ذهن خود دارند.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت یا کاشت دندان 

ایمپلنت یا همان ایمپلنتولوژی نتیجه آخرین تحقیقات و تکنولوژی های روز دنیا است.کاشت ایمپلنت دندان در فک ، روش درمانی سختی نیست و عارضه ای در بر ندارد. ایمپلنت دندانی همان نقش دندان های اصلی را تا پایان عمر برای بیمار ایفا می کند. از بین روش های مختلف جایگزینی ریشه دندان، ایمپلنت دندان بهترین گزینه است، چراکه هم ریشه و هم تاج دندان را شامل می شوند.ایمپلنت از پین های باریکی تشکیل شده است ، از تیتانیوم خالص سازگار ساخته شده و درون استخوان فک قرار داده می شود .

انواع ایمپلنت کاشت دندان

اولین سوالی که بیمار نیازمند به ایمپلنت به ذهنش خطور می کند  این است که کدامیک از انواع ایمپلنت بهتر است .گاه به دلیل وجود  انواع ایمپلنت های دندانی موجود در بازار ( انواع ایمپلنت کره ای، آمریکایی ، ایمپلنتیوم ، ایمپلنت سوئیسی ، ایمپلنت sic و … ) درمان خود را به تعویق می اندازد.

غافل از اینکه غالب ایمپلنت ها مناسب هستند و فقط باید توسط پزشک متخصص این کار  انجام پذیرد. مهارت دندانپزشک در درمان ایمپلنت امری بس مهم و ضروری است.

مزایای استفاده از ایمپلنت و کاشت دندان

 ایمپلنت ها گزینه ی مناسبی هستند برای :

  •  اشخاصی که تمایل به داشتن دندانهایی بسیار مشابه با دندانهای طبیعی دارند .

  •  افرادی که با دندان مصنوعی متحرک نمی توانند عمل جویدن را براحتی انجام دهند .

  •  کسانی که دندانهای خود را از دست داده اند و نمی خواهند دندان مصنوعی متحرک داشته باشند.

  •  کسانی که احتیاج به بریج (پروتز ثابت) دارند ولی نمی خواهند دندان های سالم مجاور جای خالی دندان از دست رفته شان آسیب ببیند یا تراشیده شود .

  • افرادی که به دلایل مختلف مثل پوسیدگی دندان، بیماری لثه، ضربه، شکستگی و تصادفات و… دندان های خود را از دست داده باشند.

سن مناسب برای کاشت ایمپلنت دندان

اما در رابطه با سن مناسب برای انجام ایمپلنت دندانی باید گفت که ایمپلنت باید در سنی که رشد فکی و استخوانی فرد مورد نظر کامل شده باشد، انجام گیرد؛ در خانم ها از ۱۶ و آقایان از ۱۸ سال به بالا انجام عمل کاشت دندان مانعی ندارد، به همین دلیل به طور مثال برای نوجوان ۱۲ ساله ای که دندان کرسی خود را، که بیش از سایر دندان ها در معرض پوسیدگی قرار دارد از دست می دهد، ایمپلنت توصیه نمی شود، بلکه باید با مراقبت و حفظ سلامت بافت های استخوانی و فکی و مدیریت فضا در آن ناحیه به دلیل تمایل دندان های اطراف به پرکردن آن، اجازه داد سن فرد به میزان مورد نظر رسیده و سپس ایمپلنت صورت بگیرد.

ایمپلنت کاشت دندان
کاشت دندان یا ایمپلنت عالی کدام است؟

عمر مفید بهترین نوع ایمپلنت کاشت دندان چقدر است؟

ماندگاری ایمپلنت دندان تا پایان عمر و در تمام طول زندگی می باشد. برخی از دندانپزشکان در این باره می گویند که بیمارانی داشته اند که تا ۲۰ سال قبل این عمل را انجام داده اند و کماکان از آن دندان ایمپلنت شده استفاده کرده و مشکلی هم ندارند.

 در چه مواردی از ایمپلنت کاشت دندان استفاده می شود؟

ایجاد فاصله بین دندانهای جلو در اثر از دست رفتن یک دندان بطوری که دندانهای مجاور آن طبیعی باشند.

فاصله زیاد بین دندان ها در اثر از دست رفتن یک یا بیش از یک دندان بطوری که دندانهای مجاور آن طبیعی باشند.

زمانی که یک یا بیش از یک دندان از انتهای هر قوس دندانی از دست رفته باشد و تنها یک سمت، دندان طبیعی باشد.

زمانی که کلیه دندانهای یک یا هر دو فک از دست رفته باشد.

چنانچه تنها یک دندان از دست رفته باشد

ایمپلنت یا کاشت دندان جلو

یکی از مواردی که فرد حساسیت بیشتری برای داشتن دندانی با ظاهر طبیعی دارد ایمپلنت دندان جلو است ، چرا که در هنگام صحبت و لبخند بیشتر در معرض دید قرار می گیرد و از این رو مراجعه به یک متخصص حرفه ای لازم است.

برای پر کردن این فضای بی دندانی، از روشی به نام بریج (پل) استفاده می شود. در این درمان، نیاز به تراش دندان های مجاور ناحیه بی دندانی برای جایگزینی دندان است.

نقطه ضعف این درمان، آسیب رسیدن به دو دندان سالم است که منجر به پوسیدگی آنها نیز می شود. علاوه بر آن به دلیل تحریک نشدن استخوان، تحلیل تدریجی استخوان نیز را به همراه خواهد داشت.

این در حالی است که ایمپلنت دندان نه تنها به دندان های مجاور آسیب نمی رساند، بلکه کاشت ایمپلنت به دلیل تحریک استخوان ناحیه بی دندانی مانع از تحلیل استخوان می شود. هزینه ایمپلنت دندان جلو با دندان های دیگر تفاوتی ندارد.

ایمپلنت کاشت دندان
کاشت دندان یا ایمپلنت عالی کدام است؟

ایمپلنت و کاشت دندان برای چند دندان

برای پر کردن این نوع ناحیه بی دندانی، معمولا از پروتز متحرک استفاده می شود. پروتزهای متحرک با قلاب دور دندان قرار می گیرند. در این درمان با وجود اینکه نیازی به تراش دندان های مجاور نیست، اما سنگینی و فشار پایه ها به دندان های پایه منجر به لق شدن دندان های مجاور و در نتیجه پوسیدگی دندان ها می شود. در این مورد نیز می توان با کاشت ایمپلنت، علاوه بر حفظ زیبایی ظاهری، مانع آسیب رسیدن به دندان های سالم و استخوان فک شد.

 آیا ایمپلنت کاشت دندان پس زده می شود ؟

خیر، ایمپلنت دندانی بر خلاف انواع دیگر پیوندها ( قلب ،کلیه، ریه و… ) پس نمیزند .زیرا تیتانیوم به کار رفته شده در ایمپلنت ، با محیط بدن کاملا سازگار است.

علل از دست دادن و افتادن ایمپلنت کاشت دندان چیست؟

  1. جراحی نامناسب

  2. تروما ( آسیب و ضربه ) به ایمپلنت دندانی بلافاصله بعد از جراحی

  3. پروتز نامناسب و عدم پخش صحیح نیرو

  4. از همه مهمتر، عدم رعایت بهداشت دهان توسط بیمار

    ایمپلنت کاشت دندان

فواید ایمپلنت کاشت دندان نسبت به درمانهای دیگر جایگزینی دندان

اغلب ایمپلنت دندانی اولین انتخاب و درمان استاندارد جایگزین دندان از دست رفته است و به درمانهای دیگر ارجحیت دارد چرا که:

 از جهات زیادی مشابه دندان طبیعی و سالم عمل میکند.

 از استخوان تکیه گاه دندانها محافظت میشود.اگر فضای دندان از دست رفته خالی بماند یا جایگزین مناسبی برای آن استفاده نشود، مشکلاتی مانند تحلیل و کاهش استخوان فک ایجاد میشود. هنگامی که دیگر استخوان از سمت دندان طبیعی حمایت نشود، تخریب شده و سفتی و استقامت خود را از دست میدهد. ایمپلنت دندانی تنها جایگزین دندان طبیعی است که از استخوان محافظت کرده ، باعث تحریک در تولید استخوان طبیعی می شود و مانع تحلیل آن میشود.

یک ایمپلنت دندانی ثابت و محکم، طوری جایگزین دندان از دست رفته میشود که از نظر عملکرد، ظاهر و احساس برای بیمار مشابه دندان طبیعی است. گزینه های دیگر جایگزین دندان میتوانند منجر به تحلیل استخوان شده و در خوردن، صحبت کردن، زیبایی لبخند و فعالیتهای دیگر روزمره اختلال ایجاد نمایند.

راه حلی طولانی مدت و ماندگار

دندان مصنوعی و بریجهای دندانی مرسوم تنها پنج تا ده سال دوام دارند و در صورتی که مراقبت بسیار بیش از ده سال دوام خواهند داشت اما پس از آن، زمان تعویض فرا میرسد و باید جایگزین شوند در صورتی که ایمپلنت دندانی اگر چه نیاز به تنظیمات دوره ای دارد اما در صورتی که به درستی از آن مراقبت شود میتواند تا آخر عمر دوام داشته باشد و هیچ نگرانی ایجاد نکند.

ظاهر صورت و لبخند به صورت طبیعی حفظ میشود.صورت بدون وجود دندانها کمی شل شده و لبها آویزان میشوند و چهره به نظر غمگین میرسد. با ایمپلنت ظاهر طبیعی صورت و لبخند حفظ میشود.

ایمپلنت کاشت دندان
کاشت دندان یا ایمپلنت عالی کدام است؟

نیاز به ظرفی برای نگهداری دندان مصنوعی وجود ندارد

اگر از ایمپلنت دندانی به جای دندان مصنوعی استفاده کنید دیگر دندانتان برای همیشه در دهان خواهد بود و لازم نیست به دنبال جایی برای نگهداری دندان بگردید. دیگر نگران لغزیدن، لق شدن و افتادن دندان نخواهید بود. مسواک و نخ دندان در ایمپلنت دندانی دقیقا همانند دندان طبیعی استفاده میشود و لازم نیست دندان را خارج از دهان تمیز کنید.

از دندانهای سالم محافظت میکند.

در روش بریج، از دندانهای سالم دو طرف دندان از دست رفته به عنوان تکیه گاه برای ثابت کردن دندان مصنوعی استفاده میشود که این امر باعث میشود یک طرف یا هر دو طرف دندان از دست رفته، ساییده شود و در نتیجه دندانهای سالم اطراف دندان از دست رفته نیز صدمه می بینند. بنابراین در بریج دندانهای سالمی که باید از بریج پشتیبانی کرده و آن را نگه دارند خود به مرور زمان دچار مشکل میشوند اما در مورد ایمپلنت چنین نیست. ایمپلنت در استخوان فک جای دارد و کاری به دندانهای سالم اطراف ندارد.

بعد از انجام ایمپلنت به راحتی صحبت میکنید

دندان مصنوعی متحرک برای برخی افراد یک چالش همیشگی برای صحبت کردن است. با ایمپلنت دندانی عملکرد دهان و تکلم درست همانند دندان طبیعی می باشد.

با خیال راحت غذای دلخواه خود را بخورید

غذاهای مورد علاقه خود را بدون نگرانی و با خیال راحت میتوانید مصرف کنید و از آنها لذت ببرید. ایمپلنت همانند دندان طبیعی راحت و محکم است و لازم نیست مانند دندان مصنوعی برای مصرف برخی غذاها نگران باشید یا احساس ناراحتی بکنید.

دیگر دچار پوسیدگی تاج دندان نخواهید شد

در تاج مصنوعی ایمپلنت، پوسیدگی اتفاق نمی افتد اما باید طبق برنامه منظم به دندانپزشک مراجعه کنید و کار مراقبت و به طور منظم و روزانه نظافت آن را  به درستی انجام دهید تا لثه هایتان تمیز بماند، همانند زمانی که دندان طبیعی داشتید.

نگران لغزیدن دندان نباشید

دندان مصنوعی هنگام خندیدن، صحبت کردن، بوسیدن و غذا خوردن ممکن است از جای خود بلغزد و مجبور باشید دوباره آن را با دست در جای خود قرار دهید. ایمپلنت دندانی در جای خود ثابت است و به صورت طبیعی به استخوان فک جوش خورده است بنابراین هرگز لغزش و جا به جایی نخواهد داشت.

 ایمپلنت کاشت دندان

ایمپلنت کاشت دندان فوری چیست؟

 ایمپلنت فوری شیوه ای از درمان ایمپلنت است که در آن تاج موقتی اندکی پس از جایگذاری ایمپلنت در استخوان فک، روی ایمپلنت قرار میگیرد. این دندان جایگزین موقتی معمولا به دقت شکل داده میشود به طوری که در تماس با دندان سمت مقابل قرار نمیگیرد و صرفا برای زیبایی لبخند است تا زمانی که تاج دائمی جایگزین شود.

 ایمپلنتهای فوری میتوانند عملکردی نیز باشند به این معنی که در تماس با دندان مقابل قرار گرفته و برای خوردن نیز مورد استفاده قرار میگیرند. این ایمپلنتهای فوری عملکردی، زمانی استفاده میشوند که چند دندان وابسته به ایمپلنت در یک ردیف در جلوی دهان قرار دارند و توسط متصل کننده سختی مانند دندان مصنوعی به هم متصل میشوند. یک نمونه متداول از این حالت دندان مصنوعی ۴ تایی قوس پایین است. این تکنیک همه ایمپلنتها را به یکدیگر متصل و قفل میکند تا در دوران جوش خوردن، در استخوان فک محکم قرار بگیرند. به این شیوه هر نیرویی که اعمال آن ممکن است باعث شود یک ایمپلنت تنها با شکست مواجه شود، در این حالت بین چند ایمپلنت تقسیم میشود و مشکلی ایجاد نمیکند.

 در هر دو حالت، بیمار در مدت زمانی که باید منتظر بماند تا ایمپلنت به استخوان جوش بخورد، از لبخندی با ظاهر طبیعی بهره میبرد. در حالی که ممکن است این گزینه به نظر خیلی جذاب برسد اما باید با فواید و خطرات  ایمپلنت فوری در مقایسه با روشهای مرسوم جایگذاری ایمپلنت آشنا شوید چرا که این تکنیک برای هر فردی مناسب نیست.

مفهوم ایمپلنت فوری مفهوم جدیدی نیست و از دهه شصت میلادی که ایمپلنت مدرن دندان ارائه شد و در مراحل اولیه خود قرار داشت، مورد استفاده قرار میگرفت. اگر چه پیشرفت در فناوریهای تصویر برداری این عمل را بسیار موفقیت آمیزتر کرده است.

 

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.