پیروزی قاطع محافظه‌کاران در انتخابات پارلمانی انگلیس

پیروزی قاطع محافظه‌کاران در انتخابات پارلمانی انگلیس (اخبار سیاسی)

نتایج اولیه و برآوردها از انتخابات پارلمانی انگلیس حاکی از پیروزی قاطع محافظه‌کاران به رهبری بوریس جانسون است؛ پیروزیی که گفته می‌شود در ۴۰ سال گذشته این حزب بی‌سابقه بوده و سرنوشت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را به سرعت مشخص می‌کند.

پیروزی قاطع محافظه‌کاران در انتخابات پارلمانی انگلیس
پیروزی قاطع محافظه‌کاران در انتخابات پارلمانی انگلیس

شعبه‌های رای‌گیری انتخابات پارلمانی زودهنگام انگلیس، ساعت ٧ صبح پنجشنبه به وقت محلی باز شدند و ساعت ١٠ شب به وقت لندن، کار اخذ رای در انتخابات پارلمانی بریتانیا به پایان رسید.

در این انتخابات حزب محافظه‌کار توانسته اکثریت مطلق کرسی‌ها در پارلمان را به دست آورد. بر این اساس و در حالی که هنوز نتایج همه کرسی‌های مجلس عوام اعلام نشده، حزب محافظه‌کار دست کم ۳۲۶، یعنی نصف به اضافه یک کرسی‌ها را به دست آورده است.

حزب محافظه‌کار موفق شده است که در حوزه‌های انتخابی انگلستان که دهه‌ها به حزب کارگر رای می‌دادند برنده شود. این حوزه‌ها در همه‌پرسی سه سال پیش به خروج از اتحادیه اروپا رای داده بودند.

در اسکاتلند هم حزب ملی اسکاتلند توانسته اکثریت بزرگی از کرسی‌ها را به دست بیاورد.

با اعلام نتایج اولیه و برآوردی که از سرنوشت انتخابات شده پوند در برابر ارزهای خارجی تقویت شده است.

با اعلام نتایج ۶۰۵ حوزه انتخابیه حزب محافظه‌کار به ۳۳۳ کرسی رسیده است.

حزب کارگر بیش از ۵۰ کرسی خود را از دست داده و تنها ۱۹۷ نماینده به مجلس فرستاده است.

حزب ملی اسکاتلند ۴۵ کرسی و حزب لیبرال دموکرات تنها ۸ کرسی گرفته‌ است.

هنوز نتایج نهایی ۴۵ حوزه دیگر اعلام نشده است.

برآورد اولیه از نتیجه انتخابات

برآورد ایپسوس موری حاکی از آن است که حزب محافظه‌کار، به رهبری بوریس جانسون احتمالا اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمان را از آن خود می‌کند.

بر این مبنا برآورد می‌شود که حزب محافظه‌کار ٣٨٦ کرسی از مجموع ۶۵۰ کرسی مجلس عوام را به دست آورد، که ٥٠ کرسی بیشتر از نتیجه آنها در انتخابات دو سال پیش است.

گفته می‌شود در صورت قطعی شدن این نتایج، این بزرگترین پیروزی برای محافظه کاران از زمان «مارگارت تاچر» نخست‌وزیر اسبق انگلیس خواهد بود.

بنا بر گزارش بی‌بی‌سی، برآورد شده که حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین ١٩١ کرسی را به دست بیاورد که یکی از ضعیف‌ترین نتایج این حزب در انتخابات سال‌های اخیر به حساب خواهد آمد.

تعداد کرسی‌های حزب لیبرال دموکرات و حزب ملی اسکاتلند هم به ترتیب ١٣ و ٥٥ کرسی برآورد شده است.

این برآوردها بر مبنای پرسیدن از رای‌دهندگان پس از خروج از شعبه رای‌گیری انجام شده و نتیجه واقعی انتخابات نیست.

تعداد کرسی‌های هر یک از احزاب در پارلمان آتی بر اساس برآوردها

براساس گزارش‌های منتشر شده حدود ۴۶ میلیون تن از مردم انگلیس برای شرکت در انتخابات پارلمانی این کشور ثبت نام کرده‌ بودند.

کناره گیری کوربین از رهبری حزب کارگر

در پی شکست حزب کارگر در انتخابات پارلمانی انگلیس، جرمی کوربین، رهبر این حزب گفت از رهبری حزب کارگر کناره گیری خواهد کرد.

کوربین گفت: “این به وضوح شبی ناامیدکننده برای حزب کارگر است. در کارزار انتخاباتی ما یک مانیفست امید و همبستگی ارائه دادیم. مانیفستی که امید داشت بی‌عدالتی‌ها را اصلاح کند.”

او به سیاست‌های پیشنهادی خود برای گسترش خدمات عمومی و مقابله با بحران اقلیمی اشاره کرد و گفت این سیاست‌ها محبوبیت زیادی دارند اما برگزیت چنان جامعه را دوقطبی کرده که نمی‌توان یک بحث سیاسی معمول داشت.

کوربین گفت مسایل عدالت اجتماعی همچنان باقی خواهند ماند. او گفت در انتخابات بعدی رهبر حزب کارگر نخواهد بود. او گفت تا انتخاب جانشین در مقام خود باقی خواهد ماند.

کوربین تاکید کرد پس از این همچنان به عنوان نماینده پارلمان از حوزه انتخابیه خود به کارش ادامه خواهد داد.

انتخابات و بریگزیت

منابع حزب محافظه‌کار می‌گویند اگر برآوردهای اولیه از نتیجه انتخابات درست باشند و این حزب اکثریت بزرگی به دست بیاورد، طرح توافق بوریس جانسون با اتحادیه اروپا به سرعت برای تصویب به پارلمان برده خواهد شد.

در صورت تصویب طرح توافق، بریتانیا می‌تواند کمتر از دو ماه دیگر از اتحادیه اروپا خارج شود.

پس از ماه‌ها عدم توافق سیاسی درباره بریگزیت، این انتخابات زودهنگام با هدف خروج پارلمان از بن‌بست برگزار شده است. بوریس جانسون محافظه‌کار امیدوار است که در این انتخابات اکثریت آرا را به دست آورد تا توافق بریگزیت که درباره آن با بروکسل گفت‌وگو کرده است را اجرایی کند. از سوی دیگر، جرمی کوربین، نامزد حزب کارگر و رقیب جانسون در انتخابات وعده داده بود که در صورت پیروزی در این انتخابات یک رفراندوم دیگر درباره بریگزیت برگزار خواهد کرد.

مردم انگلیس در همه پرسی ۲۰۱۶ میلادی با ۵۲ درصد رای موافق در مقابل ۴۸ درصد رای مخالف، از خروج این کشور از اتحادیه اروپا حمایت کردند.

انتهای پیام

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.