پکیج یا بخاری،کدام بهتر است؟

پکیج یا بخاری،کدام بهتر است؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”پکیج یا بخاری،کدام بهتر است؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

پکیج چیست؟

پکیج ( از هر دو نوع دیواری و زمینی) دستگاهی است که (به جای موتورخانه مرکزی) قادر به تأمین همزمان آب گرم مصرفی و آب گرم شوفاژ برای هریک از واحدهای آپارتمان بوده و به راحتی به جای یک کابینت دیواری یا زمینی نصب می‌گردد.

پکیج‌ها از نظر نحوه عملکرد مشابه سیستم موتورخانه عمل می‌کنند، با این تفاوت که در سیستم موتورخانه برای تمامی‌ واحدها از یک مخزن بزرگ استفاده می‌شود ولی در سیستم پکیج این مخزن به مخزن‌های کوچک‌تر تقسیم شده و در هر واحد یکی از آن‌ها قرار گرفته است.

تفاوت پکیج و بخاری

  • زیبایی ظاهری پکیج و بخاری

باید بدانید که تفاوت پکیج با بخاری از نظر ظاهری این است که بخاری‌ها امروزه در طرح‌ها و نقش‌های متفاوتی وجود دارد برای مثال برای اتاق کودک از طرح‌های بچه گانه استفاده می‌شود برای پذیرایی می‌توان از بخاری‌های با طرح شومینه استفاده کرد ولی به طور کلی این نوع سیستم گرمایشی جاگیر است.
درباره تفاوت پکیج با بخاری باید برای شما بگویم که همچنین از شوفاژ‌های با طرح و نقش‌های متفاوت با جاگیری کمتر هم می‌توان استفاده کرد از جمله شوفاژ‌های رادیاتور قرنیزی، رادیاتور پنلی، رادیاتور پره ای، رادیاتور شیشه ای و … .

  • تفاوت پکیج با بخاری از نظر امنیت

درباره تفاوت پکیج با بخاری از نظر امنیت باید بگویم اگر شما خودتان هم به این موضوع توجه کنید خواهید فهمید که سالانه با شروع فصل زمستان مرگ میر بر اثر گاز گرفتگی چقدر افزایش یافته که بسیار نگران کننده است.
با شروع فصل سرد پاییز و زمستان زمانی که بخاری خود را نصب می‌کنید باید به چند نکته مهم از نظر امنیتی توجه کنید که یکی از آن‌ها شیلنگی است که گاز به وسیله آن به بخاری نصب می‌شود باید مواظب باشید که شیلنگ نشتی نداشته باشد که باعث گاز گرفتگی شما شود.

در مرحله بعدی از نصب بخاری باید به لوله بخاری توجه کنید که یکی از نکات امنیتی می‌باشد که در صورت نصب نشدن به صورت اصولی گاز خروجی را به درون منزل شما پس می‌دهد همچنین باید توجه کنید که به وسیله شیء مسدود نشده باشد و سایر نکات امنیتی دیگر که با استفاده از پکیج دیگر نیاز به رعایت آن‌ها نمی‌باشد.

  • تفاوت پکیج با بخاری از نظر نصب

درباره تفاوت پکیج با بخاری از نظر نصب باید بگویم که برای نصب پکیج باید حتما قبل از نصب آن لوله کشی مناسب را انجام دهیم.
در صورتی که قبل از ساختمان سازی بدانید که می‌خواهید از پکیج به عنوان سیستم گرمایشی محیط استفاده کنید کار نصب پکیج آسان تر خواهد شد چرا که لوله کشی را به صورت تو کار انجام خواهید داد و آسان تر می‌شود و البته برای ساختمان‌های قدیمی‌هم می‌توانید به صورت رو کار لوله کشی کنید.
برای نصب بخاری به لوله بخاری و شیلنگ نیاز داریم و همچنین می‌توانید از بست هم برای ایمنی کار استفاده کنید.
در این بخش از تفاوت پکیج با بخاری باید فهمیده باشید که نصب بخاری به مراتب راحت تر از نصب پکیج است و خودتان هم می‌توانید آن را نصب کنید.

  • تفاوت پکیج با بخاری از نظر اشغال فضا

در این باره از تفاوت پکیج با بخاری باید بگویم که بخاری با توجه به لوله متصل آن به سقف و همچنین شیلنگی که به لوله گاز متصل می‌شود مکان بیشتری نسبت به شوفاژ و رادیاتور اشغال می‌کند.
رادیاتور و شوفاژها با توجه به مکان، سایز و مدل آن‌ها تعیین می‌شود برای مثال در صورتی که در مکان مورد نظر از رادیاتور شیشه ای استفاده شود نه تنها مکان کمتری را اشغال می‌کند بلکه جنبه تزیئنی هم دارد.
همچنین رادیاتور قرنیزی هم که به صورت قرنیز درون منازل تعبیه می‌شود فضای خیلی کمی‌اشغال می‌کند.
البته باید بدانید که بخاری پس از فصل زمستان برداشته می‌شود ولی رادیاتور‌ها به صورت همیشگی یک محیط را اشغال می‌کنند.

  • تفاوت پکیج با بخاری از لحاظ بازدهی حرارتی

در این تفاوت پکیج با بخاری باید بگویم که بخاری به دلیل شعله مستقیم موجود در آن محیط را نسبت به پکیج گرم تر می‌کند چرا که پکیج آب را به رادیاتور انتقال می‌دهد و و سپس گرما را به محیط و البته باید بدانید به دلیل اینکه پکیج نقش آبگرمکن را هم دارد در زمانی که از آب آن برای حمام، دستشویی و … استفاده می‌شود آب انتقالی به رادیاتور‌ها سرد می‌شود.
پس نتیجه می‌گیریم که باز دهی حرارتی در بخاری بیشتر است و در برخی مناطق که سرما شدید است مجبور می‌شوند با وجود پکیج از بخاری هم استفاده کنند.

  • تفاوت پکیج با بخاری از لحاظ هزینه

در این بخش تفاوت پکیج با بخاری از لحاظ هزینه را بررسی می‌کنیم.از نظر خرید قیمت بخاری نسبت به پکیج و رادیاتور ارزان تر است.
همچنین باید بدانید که از نظر مصرف انرژی بخاری فقط گاز مصرف می‌کند ولی پکیج‌ها برق و گاز مصرف می‌کنند که باعث می‌شود هزینه مصرف انرژی هم بالاتر رود.
البته باید این نکته را بدانید که پکیج علاوه بر گرمایش محیط وظیفه گرم کردن آب محیط را هم دارد و کار آبگرمکن را هم انجام می‌دهد.

  • تفاوت پکیج با بخاری از لحاظ آلایندگی در محیط

درباره تفاوت پکیج با بخاری از لحاظ آلایندگی در محیط باید بگویم که در بخاری به دلیل سوختن گاز، سیاهی و دوده از خود خارج می‌کند و باعث سیاه و کثیف شدن دیوار و پرده‌ها خواهد شد.
درباره آلایندگی‌های تولید شده به واسطه پکیج باید بگویم که پکیج هم به دلیل جا به جایی هوا گرد و غبار تولید می‌کند.نتیجه می‌گیریم که از نظر میزان آلایندگی در محیط پکیج آلایندگی کمتری تولید می‌کند و بهتر است که از آن استفاده شود.

مزیت پکیج نسبت به بخاری

با توجه به دستگاه های جدید (پکیج شوفاژ دیواری ) با پیشرفت تکنولوژی پکیج شوفاژ دیواری ها دارای امکانات زیادی شده اند که یکی از آنها ایمنی است یعنی خطر گاز گرفتگی به طور چشم گیری کاهش پیدا کرده است .

مسئله دیگر ایجاد گرمای یکنواخت در تمام نقاط خانه که این مسئله باعث کاهش مصرف سوخت هم می شود یعنی برای گرم کردن کل خانه نیاز نیست در یک نقطه حرارت به نهایت خود برسد تا بتوان خانه را گرم کرد.

و با قرار دادن چندپره رادیاتور به همراه پکیج در تمام خانه گرمای یکنواخت خواهید داشت.

هوای خشک ندارد

ایمنی دارد

مصرف گاز پایین تر

آسایش بینهایت

مزایا و معایب بخاری

مزایای استفاده از بخاری:

راه اندازی و نصب آسان

قیمت پایین نسب به سایر روش‌های گرمایشی

هزینه تعمیر و نگهداری پایین

معایب استفاده از بخاری:

سیاه کردن دیوارها و سطوح اطراف

ایجاد خطر گازگرفتگی در صورت نصب نادرست (در بخاری گازی)

اشغال فضای زیاد

منبع:بوتان،استادکار،زرین سرویس

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.