پوشش مناسب چه ویژگی هایی دارد؟

پوشش مناسب چه ویژگی هایی دارد؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب” پوشش مناسب چه ویژگی هایی دارد؟ ” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

رابطه پوشش و فرهنگ

تاکنون از فرهنگ، مد، لباس، پوشش و… بسیار شنیدهایم. فرهنگ که همان بینش ونگرش ما به هستی وجهان پیرامونمان است آن قدر اهمیت دارد که تمام ارزشها، روشها، الگوها ورفتارهای فرد واجتماع را دربر میگیرد. فرهنگ هر جامعه و کشور و ملتی در شکل و کیفیت بسیاری از جنبههای محسوس و ملموس زندگی آن قوم، ملت و جامعه، تأثیر قوی دارد. جهانی که مردم میسازند ودر آن زندگی میکنند بنابر فرهنگ آن جامعه است، اگر اینچنین نبود، تمام جوامع حاضر دردنیا باید یکسان میبودند.

حال این فرهنگ حاکم برجامعه ازجمله مواردی را که پوشش میدهد، لباس افراد آن جامعه است. فرهنگ هرملتی آینهای است که اگر درآن بنگریم نوع پوشش افراد آن جامعه را میبینیم.

رابطه لباس وفرهنگ آن قدر قوی است که ما یک فرد خارجی ویک فرد ایرانی را ازسبک لباس پوشیدنشان تشخیص میدهیم، وآن فرد بالباسی که برتن دارد میگوید: من کیستم وازکجا آمدهام وبه کدام فرهنگ تعلق دارم.

باکمی دقت درنوع لباس این افراد درمی یابیم که یک نقطه اشتراک درتمام این لباسها به چشم میخورد وآنهم بلند بودن، گشادبودن، ودراکثرجاها ساده بودن است. حتی اگر به پوشش مردم ایران وخیلی کشورها قبل ازورود اسلام هم بنگریم میبینیم که لباسهای آنان بلند وگشاد بوده است.

رئیس مرکز مشاوره حرم حضرت معصومه (س)  حجت‌الاسلام والمسلین محمدحسین حق‌جو میگوید: اینکه افراد در جامعه مصونیت ندارند به دلیل این است که از برخی از مرزها عبور کرده‌ایم و همین عبور از مرزها سبب شده که به مشکلات زیادی بر بخوریم. می‌بینیم حتی عفت و حیا در برخی از خانواده‌ها هم از بین رفته است و زمینه‌های ناامنی به وجود آمده است.

این استاد حوزه تاکید کرد: اکنون امنیت عفافی در جامعه روز به روز در حال کاسته شدن است و اگر عفت در جامعه کمرنگ شود آرامش از بین می‌رود و اگر آرامش نباشد زندگی‌ها رونقی ندارند.

حق‌جو تاکید کرد:‌ این که اسلام همواره بر رعایت عفت و حجاب تاکید کرده است به دلیل آرامشی است که با رعایت این اصول به خود انسان‌ها می‌رسد. اگر میوه در باغ باشد و یا مروارید در صدف کسی به آنها دست درازی نمی‌کند ولی اگر میوه از باغ بیرون افتاد هر کسی می‌تواند آن را بچیند.

وی گفت: این که اسلام تاکید دارد که زن و مرد پوشش مناسب داشته باشند به دلیل این است که پوشش مانع رساندن انرژی و سیگنال‌های روانی از طرف زن به مرد و یا از طرف مرد به زن می‌شود. این که افراد یک مانتو و یا شلواری بپوشند که هیچ یک از نقاط حساس بدن را پوشش ندهد این حجاب فایده‌ای ندارد.

کلمه حجاب در قرآن و کتاب های دینی

۱. قرآن کریم در داستان سلیمان، غروب خورشید را این طور توصیف می کند : ” حتی توارت بالحجاب ” یعنی تا آن وقتی که خورشید در پشت پرده مخفی شد .
۲.در زبان عربی پرده حاجز میان قلب و شکم را ” حجاب ” می نامند .
۳.ابن خلدون در مقدمه کتابش فصلی دارد تحت عنوان ” فصل فی الحجاب کیف یقع فی الدول و انه یعظم عند الهرم ” . در این فصل توضیح می دهد که حکومت ها در بدو تشکیل میان خود و مردم حائل و فاصله ای قرار نمی دهند ولی به تدریج حائل و پرده میان حاکم و مردم ضخیم تر می شود تا نهایتا عواقب ناگواری به وجود می آورد . ابن خلدون کلمه ” حجاب ” را به معنی پرده و حائل ( نه پوشش ) به کار برده است .

یک مغلطه !

استفاده از کلمه ” حجاب ” در مورد پوشش زن یک اصطلاح نسبتا جدید است . در اصطلاح فقها کلمه ” ستر ” که به معنی پوشش است به کار رفته است . استفاده از کلمه “حجاب” برای اشاره به پوشیدگی زن موجب شده که عده زیادی گمان کنند که اسلام خواسته است زن همیشه پشت پرده و در خانه محبوس باشد و بیرون نرود .
درصورتیکه فلسفه پوشش این نیست که زن از خانه بیرون نرود . اگرچه در برخی از کشورهای قدیم مثل ایران قدیم و هند، چنین چیزهایی وجود داشته است و زن را در خانه محبوس می کرده اند اما در اسلام چنین چیزی وجود ندارد . حجاب زن از دیدگاه اسلام این است که زن هنگام حضور در خارج از منزل و در معاشرت با مردان بدن خود را بپوشاند و به جلوه گری و خودنمایی نپردازد .

چه رنگی و چه مدلی بپوشیم؟

با توجه به روایات و احکام، اسلام نوع و رنگ خاصی برای پوشش وضع نکرده است. البته در مواردی برخی رنگ ها را مستحب اعلام کرده است مثلا رنگ مشکی برای چادر یا استحباب پوشیدن لباس سفید و … . ولی این فقط مستحب بوده و الزامی نیست. اسلام برای پوشش یک هدف تعیین کرده و آن این است که دیدار زن و مرد و مراودات آنها، به صورت روزمره، تبدیل به یک عامل تحریک نشود.
اسلام بری مدل لباس هم قانون وضع نکرده است. در کشورهاى اسلامى، خانم‏ هایى هستند که مقیدند حجاب شرعى را رعایت کنند؛ ولى همه آنها از یک نوع پوشش خاص استفاده نمی کنند؛ کشورهاى شمال آفریقا، کشورهاى شرقى، یعنى هند و پاکستان، هرکدام حجابى دارند که با حجاب متعارف کشور ما متفاوت است. این تفاوت در لباس پوشیدن بخاطر فرهنگ هاست، اما متناسب با هر فرهنگی می توان حدود حجاب اسلامی را رعایت کرد.

نتیجه

نگه داشتن حجاب به دلیل بالا رفتن حفظ ارزش زن در برابر مرد می باشد. نگه داشتن حریم توسط زن، میان خود و مرد یکی از وسائل مرموزی بوده است که زن برای حفظ مقام و موقعیت خود در برابر مرد از آن استفاده کرده است. بدین ترتیب بر زنان و مردان لازم است که در مقابل نامحرمان حجاب خود را رعایت نمایند. و برترین حجاب از دید مراجع عظام، همان چادر است.

منبع:ایسنا،تبیان،های حجاب،حوزه نت

3.5/5 - (2 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.