ولادت حضرت معصومه (س)

ولادت حضرت معصومه (س)

در ادامه این مطلب از مجله آنلاین فارسی ها ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها را برای شما کاربران گرامی گردآوری کرده ایم .

حضرت فاطمه معصومه (ع) در اولین روز ماه ذى القعده سال ۱۷۳ هـ ق ، ۲۵ سال بعد از تولد حضرت امام رضا (ع) در شهر مدینه منوره چشم به جهان گشود .

از میان فرزندان حضرت امام موسى بن جعفر (ع)، دو فرزند ایشان یعنى حضرت امام على بن موسى الرضا (ع) و حضرت فاطمه کبری (ع) ملقب به معصومه از ویژگی های خاص برخوردار بوده اند تا ادامه دهنده خط امامت بعد از پدر باشند .

آن حضرت به همراه امام رضا (ع) هر دو در دامان پاک یک مادر بزرگوار به نام حضرت نجمه خاتون (س) که از مهاجران مغرب بود رشد و پرورش یافته اند . پدر بزرگوارشان پیوسته در زندان هارون الرشید بسر مى بردند و سرانجام در همان زندان وقتی که حضرت معصومه (س) در سن ده سالگى بود به شهادت رسیدند و از آن زمان به بعد حضرت معصومه (س) تحت مراقبت برادرش امام رضا (ع) قرار گرفت .

ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها

ولادت حضرت معصومه (س)

اطلاق معصومه بر فاطمه دختر موسی بن جعفر (ع)

حضرت معصومه (س) معصوم به معنایی که در مورد پیامبران و امامان به کار می رود نبوده اما ایشان دارای طهارت روح و کمالات معنوی بالایی بودند به گونه ای که به زائرانش وعده بهشت داده شده است .

نام حضرت معصومه ، فاطمه است . در کتاب های تاریخی نیز از آن حضرت با عنوان فاطمه بنت موسى بن جعفر (ع) یاد شده است اما صدها سال است که آن حضرت با این لقب مشهور هستند و این لقب نزد ایرانیان تبدیل به اسم برای ایشان شده است .

لازم به ذکر است که عصمت امر نسبی است . با توجه به روایاتی که در شان و منزلت حضرت معصومه وارد شده است می توان مرتبه ای از عصمت – نه در حد ائمه – برای ایشان قائل شد . این مسئله در حق چنین بانویی بعید به نظر نمی رسد چرا که این حد از عصمت به معنای دوری از گناه در زندگی عالمان بزرگ نیز فراوان مشاهده می شود .

ورود حضرت معصومه (س) به قم

در سال ۲ ظ ظ هجرى قمرى در پى اصرار و تهدید مامون عباسى سفر تبعید گونه حضرت رضا (ع) به مرو انجام شد و آن حضرت بدون این که کسى از بستگان و اهل بیت خود را همراه خود بیاورند راهى خراسان شدند .

حضرت معصومه یک سال بعد از هجرت تبعید گونه حضرت رضا (ع) به مرو در سال ۲۰۱ هجری قمری به شوق دیدار برادر و ادای رسالت زینبی و پیام ولایت به همراه عده اى از برادران و برادرزادگان به طرف خراسان حرکت کرد و در هر شهر و محلى مورد استقبال مردم واقع مى شد . در شهر ساوه عده اى از مخالفان اهل بیت که از پشتیبانى ماموران حکومت برخوردار بودند سر راه کاروان آنان را گرفته و با همراهان حضرت وارد جنگ شدند در نتیجه تقریبا همه مردان کاروان به شهادت رسیدند حتى بنابر نقلى حضرت (س) معصومه را نیز مسموم کردند .

به هر حال یا بر اثر اندوه و غم زیاد از این ماتم و یا بر اثر مسمومیت از زهر جفا ، حضرت فاطمه معصومه (س) بیمار شدند و چون دیگر امکان ادامه راه به طرف خراسان نبود قصد شهر قم را نمود . حدودا در روز ۲۳ ربیع الاول سال ۲ ظ ۱ هجرى قمرى حضرت وارد شهر مقدس قم شدند و در محلى که امروز میدان میر نامیده مى شود در منزل موسى بن خزرج فرود آمدند و افتخار میزبانى حضرت نصیب او شد .

آن بزرگوار به مدت ۱۷ روز در این شهر زندگى کرد . محل زندگی و عبادت آن حضرت در مدرسه ستیه به نام بیت النور بود که هم اکنون محل زیارت ارادت مندان آن حضرت است .

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.