واکسن چیست؟آرزوی مشترک کل جهان

واکسن چیست؟آرزوی مشترک کل جهان

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”واکسن چیست؟آرزوی مشترک کل جهان” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

واكسن چيست ؟

موجود زنده ، مانند بدن انسان به خودي خود نيروي مقاومت و غلبه يافتن بر ميكروبها را دارد . اين حالت را « مصونيت « مي نامند. اما در برخياز موارد بايد بدن را از خارج كمك كرد ، تا چنين مصونيتي را پيداكند . در بسياري از بيماري هايي كه از ويروس پديد مي آيند ، اگر انسان يكبار آن بيماري را بگيرد و خوب بشود ديگر در برابر آن مصونيت پيدا مي كند .

مثلاً آبله ، سرخك و آبله مرغان از بيماري هايي هستند كه اگر يك بار انسان آنها را بگيرد ، براي هميشه از آنها مصونيت پيدا مي كند . يعني ديگر آنها را هرگز نخواهد گرفت.

اما بيماري هاي ديگري مانند آنفولانزا ممكن است چند بار به سراغ به سراغ انسان بيايند. پس براي رهايي از چنگ انها مي آيند و به طور  مصنوعي در انسان مصونيت ايجاد مي كنند.بدين طريق كه ويروس ضعيف شده آن بيماري را به بدن تزريق كرده ، انسان را دچار يك حالت خفيفي از آن بيماري مي نمايند.

ولي چون اين بسيار ضعيف است، انسان به زودي بهبودي مي يابد و پس از بهبودي كامل براي يك مدت طولاني در برابر آن مرض ، مصونيت مي يابد.
واكسن زدن يعني تزريق ويروس ضعيف يك بيماري به بدن.
واكسن داراي ميكرب بيماري است كه البته آنرا ضعيف و بي آزار ساخته اند واكسن از پي تزريق در بدن انسان « پادزهر » درست مي كند كه با ويروس بيماري وارد نبرد مي شوند و آنها را خنثي ميكنند.

تولید اولین واکسن

اولین واکسن توسط دانشمندی به نام ادوارد جنر در اواخر قرن ۱۸ ساخته شد. در یک آزمایش مشهور، جنر چرک را از یک ماده گاو آلوده به آبله خارج کرد و آن را به یک پسر جوان تزریق نمود. بعد از این تزریق، پسر بیماری خفیف آبله گرفت. مدتی بعد، جنر ویروس آبله را به پسر تزریق نمود، اما آن پسر بیمار نشد.

اولین تزریق جنر به بدن پسر باعث شد که بدن با این نوع ویروس آشنا شود و در هنگام مواجهه با بیماری توانست ان را شناسایی کند و بدون بیمار شدن ان را شکست دهد.

از سال ۱۷۹۶ تاکنون، واکسن‌ها راه طولانی را طی کرده‌اند. دانشمندان دیگر چرک گرفته شده از یک بیمار را به بیماری دیگر تزریق نمی‌کنند، و واکسن‌ها می‌بایست قبل از اینکه برای عموم استفاده شود، قوانین ایمنی سختگیرانه، چندین دور آزمایشات بالینی و دستورالعمل‌های سختگیرانه دولتی را پشت سر بگذارند.

چه چیزی در واکسن است؟

واکسن‌ها بسته به نوع و چگونگی هدف آن‌ها در ایجاد پاسخ ایمن در برابر آلودگی، شامل تعدادی از اجزاء سازنده هستند. هرچند، تعدادی اجزاء مشترک بین آن‌ها است.

  • آنتی ژن‌ها

مهمترین جزء واکسن، آنتی ژن هست. این بخشی از واکسن است که بدن می‌تواند بعنوان عضو خارجی تشخیص دهد. بسته به نوع واکسن، آنتی ژن می‌تواند مولکولی از ویروس مانند یک رشته DNA یا پروتئین باشد، یا می‌تواند نسخه تضعیف شده از ویروس زنده باشد.

برای مثال، واکسن سرخک حاوی یک نسخه تضعیف شده از ویروس سرخک است. هنگامی‌که بیمار واکسن سرخک را دریافت می‌کند، سیستم ایمنی بدن، پروتئین موجود در ویروس سرخک را تشخیص می‌دهد و یاد می‌گیرد چگونه با آن مبارزه نماید.

  • ماده کمکی

دومین جزء مهم در واکسن، ماده کمکی است. ماده کمکی برای تقویت پاسخ سیستم ایمنی به آنتی ژن عمل می‌کند. اینکه واکسن حاوی ماده کمکی باشد یا نه، بستگی به نوع واکسن دارد.

برخی از واکسن‌ها که در ویال نگهداری می‌شوند و می‌توان آن را چندین بار مورد استفاده قرار داد، حاوی نگهدارنده هستند که به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا بدون رشد سایر باکتری‌های ناخواسته داخل آن‌ها، در قفسه نگهداری شوند و در چندین مورد استفاده شوند.

واکسن چیست؟آرزوی مشترک کل جهان
واکسن چیست؟آرزوی مشترک کل جهان

واکسن ویروس کرونا

محققان به واکسن هایی دست یافته اند و درحال آزمایش آن به روی حیوانات هستند. اگر نتیجه ی این آزمایشات خوب باشد، سال آینده می توانند آن را روی انسان آزمایش کنند. اما حتی اگر دانشمندان قبل از دی ماه ۱۳۹۹ (دسامبر ۲۰۲۰) دستیابی به واکسن این ویروس را جشن بگیرند، هنوز هم کار تولید انبوه آن طولانی است. یعنی اگر واقع بینانه نگاه کنیم، دست کم تا اواسط سال ۱۴۰۰ (۲۰۲۱) خبری از واکسن کرونا نیست.

دانشمندان از سرتاسر جهان تحت فشار زمانی بی سابقه و با استفاده از روش های جدید در زمینه ی تهیه ی واکسن درحال ساخت واکسن ویروس کووید-۱۹ هستند. با این وجود ضمانتی مبنی بر پیش رفتن شرایط بدون بروز مشکل و اشتباه وجود ندارد. به خاطر داشته باشید که در حال حاضر چهار نوع ویروس کرونا در بین انسان ها شایع شده است و باعث بروز سرماخوردگی در فرد می شود ولی هنوز واکسنی برای هیچ کدام از انواع این ویروس در اختیار نداریم.

در حال حاضر کل جهان منتظر است تا واکسن کرونا زودتر به بازار پزشکی دنیا وارد شود تا استرس و اضطراب ناشی از ابتلا شدن در کل جهان کم شود.

منبع:درمانکده،دکتر کرمانی،محب

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.