نقش پدر در خانواده را جدی بگیرید

نقش پدر در خانواده را جدی بگیرید

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”نقش پدر در خانواده را جدی بگیرید” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

 

مادرها چرا و چطور به عنوان واسطه‌ای میان پدر و فرزندان باید در تقویت این رابطه عاطفی بکوشند؟

همیشه هنگامی که از فرزندپروری صحبت می‌کنیم ناخودآگاه مادر و نقش پررنگ او به ذهن ما می‌آید

اما پدر هم به همان میزان نقش بااهمیتی دارد و بسیار ساده انگارانه است که نقش پدر در خانواده را تنها به نان‌آوری محدود کنیم و نقش عاطفی او را نادیده بگیریم.

متاسفانه مشغله‌های اقتصادی و ضرورت بودن در محل کار و غیبت طولانی از خانه، پدر را به خارج از بحث‌های خانواده سوق می‌دهد و گاهی این‌قدر غافل می‌شود که پایه تحصیلی فرزندان را هم فراموش می‌کند.

از طرف دیگر هنگام تولد، حساسیت بیش از اندازه مادران برای رسیدگی به نیازهای کودک باعث می‌شود که مسئولیت کمتری به گردن پدران گذاشته شود؛

درنتیجه مادر در تمام کارها پیش قدم شده و عملا این پیام را به پدر می‌دهد که تو نمی‌توانی از پس نیازهای کودک بربیایی و همین به تدریج باعث فاصله عاطفی میان پدر و فرزندان می‌شود

و متاسفانه در سال‌های آینده کار به جایی می‌رسد که حتی بازی کردن، صحبت کردن و انجام فعالیت‌های مشترک برای پدر و فرزندان لذت‌بخش نیست.

حال مادران به عنوان واسطه‌ای میان پدر و فرزندان چه کاری از دست‌شان برمی‌آید؟

در ادامه به چند راهکار اشاره می‌کنیم.

پدر را در کارهای کودکان دخالت دهید

از همان ابتدای تولد، پدر را در کارهای مربوط به نوزاد دخالت بدهید، از او ایراد نگیرید و سعی نکنید روش او را مرتب تصحیح کنید.

به مرور زمان با اندکی آزمون و خطا پدران هم مهارت بودن با کودک را یاد می‌گیرند و چه بسا کودک هنگام وقت گذراندن با پدر، بیشتر لذت ببرد.

پدر را به جلوه‌ای از ترس تبدیل نکنید

متاسفانه بعضی از مادران هنگام سر زدن اشتباه یا خطا از طرف فرزندان، او را با آمدن پدر تهدید می‌کنند و هشدار می‌دهند که به پدر درباره کار اشتباه او گزارش می‌دهند.

این کار دو پیام منفی به کودک القا می‌کند:

۱- مادر از قاطعیت و جرئت کافی برای روبه‌رو شدن با کودک برخوردار نیست و برای اعمال قانون به حضور پدر نیاز دارد. ۲- حضور پدر نوعی ترس و تهدید را تداعی می‌کند و کودک به جای احساس علاقه از او می‌ترسد.

نقش پدر را در تصمیم گیری‌ها پررنگ کنید

مثلا به کودک گوشزد کنید که برای فلان تصمیم باید نظر بابا را هم بپرسیم یا این مسئله به پدر مربوط است و او باید تصمیم نهایی را بگیرد.

به این ترتیب نقش پدر در خانواده حذف نمی‌شود و کودک متوجه می‌شود که حضور کمتر در خانه به معنی بی اهمیت بودن نیست و باید نظر پدر را جویا شد.

بازی‌های ۳ نفره تدارک ببینید

در صورت تمایل نداشتن کودک به بازی و فعالیت با پدر خانواده، مادر می‌تواند فعالیت‌ها و بازی‌های سه نفره تدارک ببیند و بعد به آرامی از فعالیت کنار بکشد تا کودک و پدر به صورت دو نفره ادامه بدهند.

انجام فعالیت‌های دو نفره از نظر ایمنی بخشی برای کودک بسیار اهمیت دارد و به ویژه در دوره نوجوانی می‌تواند به افراد کمک کند تا با تنش کمتری این دوره را طی کنند.

نویسنده : دکتر ساحل گرامی ،خراسان

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.