موسس حمل و نقل ویژه بانوان در ایران کیست؟

موسس حمل و نقل ویژه بانوان در ایران کیست؟

بیشتر افراد فکر می کنند برای این که یک کارآفرین نمونه شوند نیاز دارند تا در زمینه فنی، مهارت خارق‌العاده کسب کنند و دست کم بتوانند چیزی را اختراع یا عین نمونه خارجی اش را در داخل و با کمک مصالح بومی تولید کنند. در حالی که کارآفرینی بیشتر زاییده نوع تفکر افراد به مسائل پیرامون است. نوعی تفکر خلاق که شیوه های نوینی را برای درآمدزایی خلق می کند.
در این نوشتار به سراغ بانویی رفته ایم که اولین تاکسی سرویس بانوان را در ایران راه اندازی کرد. درخصوص شیوه نوین او همین موضوع بس که با انتشار خبر راه اندازی کسب و کار زنانه اش گزارشگرانی از کشورهای چین، ژاپن، ترکیه ، فرانسه و … راهی ایران شدند تا با بانویی که با یک تفکر خلاق توانسته ابتکار نوینی را به خرج دهد، مصاحبه کنند. جمیله صادقی کارآفرین نمونه زنان سرپرست خانوار مهمان این هفته ماست.
جمیله صادقی فرزند دهم از یک خانواده ۱۳ نفره است. او بزرگ شده روستاست، پدرش کشاورز بود. استعداد جمیله در حساب و کتاب به حدی بود که زمانی که ۱۰ سال بیشتر نداشت به عنوان مباشر مالی پدر دستمزد کارگرهای زمین های شان را به عهده داشت. جمیله بعد از ازدواج به شهر آمد. دو سال ابتدایی زندگی اش را مانند یک زن خانه دار گذراند. اما بعد از این که فرزندانش کمی از آب و گل درآمدند، برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه خواهران رفت. در آن زمان همسرش هم درس می خواند و هم تدریس می کرد. زمانی که جمیله دروس حوزوی را به پایان رساند از همسرش خواست تا به او اجازه دهد که کار خارج از خانه را تجربه کند.

اولین تجربه جمیله سرپرستی کتابخانه بود و سپس توانست به عنوان مسئول مرکز آموزش و مرکز هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرج به فعالیت ادامه دهد. جدیت خانم صادقی در امور محوله باعث شد که به عنوان مشاور فرمانداری کرج در امور بانوان برگزیده شود. در آن روزها خانم صادقی پای درد دل زنانی می نشست که یا دانش کافی نداشتند یا این که سن شان برای کار دفتری بالا بود. برای همین فکری به ذهنش خطور کرد.

بهمن سال ۱۳۸۰ بود که فکر تأسیس تاکسی سرویس ویژه زنان به ذهن صادقی رسید. از آن جا که خود راننده خوبی بود، می‌دانست می‌تواند از این توانمندی زنان استفاده بهینه کند. تصمیم قاطع او همه را به تکاپو انداخت که آیا یک زن می‌تواند یک شرکت حمل‌و‌نقل با راننده‌های زن داشته باشد. در همان ابتدای کار، همسرش تأکید کرد که مانع کارش نمی‌شود، اما به او هیچ کمک مادی و معنوی نخواهد کرد.
ابتدا برایش سخت بود، اما همین انگیزه‌ای شد تا برای اثبات توانایی‌های زنان قطعی‌تر تصمیم بگیرد. با قرض و وام مکان مناسبی را اجاره کرد و بعد از رانندگان زن که مایل به همکاری بودند، با داشتن شرایط مد نظرش دعوت به همکاری کرد. با آن که منع قانونی برای گرفتن مجوز به عنوان مدیر یک شرکت حمل و نقل وجود نداشت اما او برای گرفتن این مجوز ماه ها دوندگی کرد. تا بالاخره توانست اولین مجوز تاکسی سرویس زنان را در ایران بگیرد اما این پایان راه صادقی نبود، زمانی که سازمان اتوبوسرانی کرج خبر واگذاری چند دستگاه اتوبوس را به بخش خصوصی داد، با پولی که در اختیار داشت ۱۰ دستگاه اتوبوس خرید و آن‌ها را در اختیار زنان قرار داد.
جمیله صادقی حتی ایده راه اندازی سیستم حمل‌ونقل برون‌شهری و برون‌مرزی ویژه بانوان را نیز راه اندازی کرده است. از دیگر ایده های او در زمینه جدید کاری اش احداث تعمیرگاه هایی است که با کارکنان زن اداره می شود.
منبع: خراسان
امیدواریم از مقاله “موسس حمل و نقل ویژه بانوان در ایران کیست؟” استفاده کرده باشید. نظر خود را در خصوص این مطلب با ما در میان بگذارید.
Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.