مسجدی که امام زمان(عج)دستور ساختش را داد

مسجدی که امام زمان(عج)دستور ساختش را داد

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”مسجدی که امام زمان(عج)دستور ساختش را داد” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

موقعیت و نامگذاری

مسجد جمکران، مسجدی است در حاشیه قم و در فاصله حدود ۸ کیلومتری حرم حضرت معصومه (س). و به حضرت مهدی (ع)، امام دوازدهم شیعیان منسوب شده است و به سبب نزدیکی با روستای جمکران، به مسجد جمکران شهرت یافته است.این مسجد در گذشته با اتکا به سنگ مرمری که قدمگاه امام دوازدهم شیعیان دانسته می‌شده است به «‌مسجد قدمگاه‌» مشهور بوده. این مسجد، به دلیل انتساب به امام زمان، «مسجد صاحب الزمان‌» نیز نامیده شده است.

تاریخچه ساخت مسجد جمکران

شیخ عفیف صالح حسن بن مثله‏ی جمکرانی می‏گوید :

شب سه‏ شنبه، هفدهم ماه مبارک رمضان ۳۹۳ هجری، در سرای خود خفته بودم که جماعتی به در سرای من آمدند . نصفی از شب گذشته بود . مرا بیدار کردند و گفتند: «برخیز و امر امام محمد مهدی صاحب الزمان ، صلوات الله علیه، را اجابت کن که ترا می‏خواند .

حسن بن مثله می‏گوید: «من، برخاستم و آماده شدم‏» . چون به در سرای رسیدم، جماعتی از بزرگان را دیدم . سلام کردم . جواب دادند و خوشامد گفتند و مرا به آن جایگاه که اکنون مسجد (جمکران) است، آوردند  .

چون نیک نگاه کردم، دیدم تختی نهاده و فرشی نیکو بر آن تخت گسترده و بالش‏های نیکو نهاده و جوانی سی‏ساله، بر روی تخت، بر چهار بالش، تکیه کرده، پیرمردی در مقابل او نشسته، کتابی در دست گرفته، بر آن جوان می‏خواند .

بیش از شصت مرد که برخی جامه‏ی سفید و برخی جامه‏ی سبز بر تن داشتند، بر گرد او روی زمین نماز می‏خواندند .

آن پیرمرد که حضرت خضر علیه السلام بود، مرا نشاند و حضرت امام علیه السلام مرا به نام خود خواند و فرمود: «برو به حسن بن مسلم  بگو: «تو، چند سال است که این زمین را عمارت می‏کنی و ما خراب می‏کنیم . پنج‏سال زراعت کردی و امسال دیگرباره شروع کردی، عمارت می‏کنی . رخصت نیست که تو دیگر در این زمین زراعت کنی، باید هر چه از این زمین منفعت‏برده‏ای، برگردانی تا در این موضع مسجد بنا کنند ».

به حسن بن مسلم بگو: «این جا، زمین شریفی است و حق‏تعالی این زمین را از زمین‏های دیگر برگزیده و شریف کرده است، تو آن را گرفته به زمین خود ملحق کرده‏ای ! خداوند، دو پسر جوان از تو گرفت و هنوز هم متنبه نشده‏ای! اگر از این کار بر حذر نشوی، نقمت‏خداوند، از ناحیه‏ای که گمان نمی‏بری بر تو فرو می‏ریزد » .

حسن بن مثله عرض کرد: «سید و مولای من! مرا در این باره، نشانی لازم است; زیرا، مردم، سخن مرا بدون نشانه و دلیل نمی‏پذیرند».

امام علیه السلام فرمود: «تو برو رسالت ‏خود را انجام بده . ما، در این جا، علامتی می‏گذاریم که گواه گفتار تو باشد . برو به نزد سید ابوالحسن، و بگو تا برخیزد و بیاید و آن مرد را بیاورد و منفعت چند ساله را از او بگیرد و به دیگران دهد تا بنای مسجد بنهند، و باقی وجوه را از رهق به ناحیه‏ی اردهال که ملک ما است، بیاورد، و مسجد را تمام کند، و نصف رهق را بر این مسجد وقف کردیم که هر ساله وجوه آن را بیاورند و صرف عمارت مسجد کنند .

مسجدی که امام زمان(عج)دستور ساختش را داد
مسجدی که امام زمان(عج)دستور ساختش را داد

نماز تحیت مسجد جمکران

امام زمان ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ خطاب به حسن بن مثله فرمودند:
به مردم بگو تا به اين مكان رغبت نمايند و آن را عزيز دارند و در آن چهار ركعت نماز بخوانند دو ركعت به نيت نماز تحيت مسجد است كه در هر ركعت يك بار سوره حمد و هفت بار سوره‌ي اخلاص خوانده مي‌شود و ذكر ركوع و سجود را نيز هفت بار تكرار كند.

و دو ركعت ديگر را به نيت نماز امام زمان ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ بخوانند به اين ترتيب كه چون سوره‌ي حمد را شروع به خواندن نمايند و به «اياك نعبد و اياك نستعين» برسند آن را صد بار تكرار كنند و بعد از آن بقيه سوره حمد را بخوانند، سپس سوره‌ي اخلاص را فقط يك بار بخوانند و آنگاه ذكر ركوع و سجود را هفت بار تكرار نمايند، ركعت دوم را نيز به همين طريق بخوانند؛ چون نماز را تمام كنند يك بار تهليل (لا اله الا الله) بگويند و سپس تسبيحات حضرت فاطمه‌ي زهرا ـ سلام الله عليها ـ را گفته سر به سجده گذارند و صد بار صلوات بر پيامبر و آل پيامبر بفرستند.

جناب حسن بن مثله ـ رحمه الله ـ مي‌گويد: سپس امام زمان ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ فرمودند:
فَمَن صَلاّها فَكأنَّما صلّي في البيت العتيق.
هر كس اين نماز را بخواند مانند آن است كه در كعبه نماز خوانده است.

منبع:ویکی شیعه،حوزه نت،اندیشه قم

4/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.