مسائل روحی و روانی در زمان بارداری

مسائل روحی و روانی در زمان بارداری

یک زن در زمان بارداری با مسائلی از نظر روحی و روانی مواجه می‌شود که آشنایی با آن‌ها، مدیریت این موضوع را آسان‌تر می‌کند
یکی از لذت‌بخش‌ترین و حساس‌ترین دوره‌‌های زندگی هر زن، دوران بارداری اوست. دورانی که به دلیل تغییرات هورمونی و جسمی که لازمه پرورش کودک، زایمان و مادری است، زن از نظر روحی و روانی شرایطی را متحمل می‌شود که پیش از این تجربه نکرده است. آشنایی با این اختلالات به زنان کمک می‌کند تا بدانند مشکلاتی که برای آن‌ها در دوران بارداری پیش می‌آید تنها مختص شخص آن‌ها نیست و زنان دیگر نیز با این مشکلات درگیر می‌شوند.

اگر مادر در این مقطع از زندگی از بهداشت روان کافی برخوردار نباشد، می‌تواند صدمات‌ جبران‌ناپذیری به جنین وارد کند که این موضوع به تنهایی زمینه‌ساز بسیاری‌ از اختلالات ‌جسمی‌ و روانی‌ در سال‌های ‌بعدی‌ است. بنابراین در این دوران بسیار مهم است که زن باردار با این اختلالات آشنا باشد و در حد امکان تحت حمایت خانواده قرار گیرد تا از بروز آسیب‌های روحی و روانی جلوگیری شود.

۳ ماهه اول بارداری ، اوج مسئولیت‌پذیری مادر

در ۹ ماه بارداری، مادر فشار و استرس‌های روانی را تجربه خواهد کرد ولی در سه ماه اول، دغدغه‌های مادر حول عوارض حاملگی و تهدید سلامت جسمی خود و جنین است. این‌که آیا جنین سالم است؟ یا مشکلی برای من پیش نخواهد آمد؟ در این مرحله مادر به تقویت روحی و اعتماد به نفس نیاز دارد. در زنانی که اولین تجربه مادری آن‌هاست، این فشار روحی شدیدتر است و اغلب از بی‌حوصلگی، بی‌قراری، خستگی زود‌رس، نگرانی و سردرد شکایت دارند.

۳ ماهه دوم بارداری ، لذتی توام با اضطراب

در شروع این ماه، جنین با حرکت اش اعلام وجود می‌کند. مادر به طور جدی‌تر کودکش را احساس می‌کند و از وجودش غرق در شادی می‌شود اما خیلی زود این حس لذت‌بخش با برخی از نگرانی‌ها همراه و مادر وارد دوره جدیدی از اضطراب می‌شود. البته به دلیل پیشرفت حاملگی و تغییرات هورمونی در این دوره تا جایی‌که شدت نداشته باشد کاملا طبیعی است در غیر این‌صورت باید به پزشک مراجعه شود.

۳ ماهه سوم بارداری ، ترس از زایمان

در این مرحله مادر سنگین‌تر و حرکاتش کندتر می شود. نگرانی مادر از زمان زایمان است که این خود باعث اضطراب شده و با کمبود خواب مخصوصا در روزهای آخر، همراه است. ترس از زایمان و مرگ خود و کودک در بین مادران متداول است. اغلب زنان از زایمان، نگهداری فرزند، کودک ناهنجار و مسئولیت‌های مادری می‌ترسند. بدون حمایت روحی و روانی خانواده این ترس‌ها شدت می‌یابد یا اغراق‌آمیز و به اختلالات روانی از جمله افسردگی و اضطراب منجر می‌شود.

 

منبع: نی‌نی پلاس، روان‌پزشک، خراسان

امیدواریم از مطلب “مسائل روحی و روانی در زمان بارداری” استفاده کرده باشید. نظر خود را در خصوص این مطلب با ما در میان بگذارید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.