فوت و فن سالاد سزار خوشمزه

فوت و فن سالاد سزار خوشمزه

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب” فوت و فن تهیه سالاد سزار خوشمزه ” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

*این مطلب در دی ماه ۱۴۰۱ بروزرسانی شده است.

مواد اولیه

سینه مرغ/۱۵۰گرم

نان تست سبوس دار/۹۰گرم

کاهو پیچ/۶لیوان

پنیر پارمیزان رنده شده/۹۰گرم

فلفل سیاه به میزان/به میزان دلخواه

روغن زیتون/۲مرباخوری

سس سالاد/۴غذاخوری

سالاد سزار یک سالاد محبوب و خوشمزه است که قدمتش به دوران جنگ جهانی اول یعنی حدودا صد سال پیش برمی‌گردد. سرآشپز سزار “کاردینی” از مهاجران ایتالیایی بود که به آمریکا مهاجرت کرده بود و این سالاد جذاب را برای اولین بار درست کرد و همه‌ی ما را با این اختراع هیجان انگیز خوشحال کرد. کم کم این سالاد در سراسر جهان فراگیر شد و در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین سالادها مخصوصا در ایران است. ویژگی خوشمزه‌ی این سالاد در واقع از سس سالاد سزار است که طعم خاص خودش را دارد. پس برای اینکه یاد بگیرید چطور سالاد سزار درست کنید اجازه بدهید از سس سزار شروع ‌کنیم.

طرز تهیه سس سزار

سیر: ۳ حبه

آب لیمو: یک قاشق غذاخوری

سس خردل: ۲ قاشق چایخوری

سس مایونز:   یک پیمانه

روغن زیتون: نصف پیمانه

پنیر پارمسان: نصف پیمانه

نمک و فلفل سیاه: یک چهارم قاشق چایخوری

سرکه سفید: یک قاشق چایخوری

تمبر هندی: یک قاشق چایخوری

یک مخلوط کن خانگی بردارید، حبه‌های سیر، سس خردل، نمک و آب لیمو را داخل آن بریزید و با دور متوسط هم بزنید تا یکدست شود. نباید آنقدر هم بزنید که تکه‌های سیر خیلی ریز شوند.

طـرز تـهـیـه

نان تست را در ابعاد کوچک (به اندازه حبه قند) برش و در یک قاشق مرباخوری روغن زیتون تفت دهید. سپس تکه های نان را روی حوله یک بار مصرف بگذارید تا روغن اضافه شان گرفته شود. تکه های مرغ را نیز در تابه خط دار که کف آن با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون چرب شده است، گریل کنید و سپس برش بزنید.

در کاسه ای بزرگ، کاهوها را به قطعات بزرگی خرد کنید. برای تهیه سس این سالاد هم یک زرده تخم مرغ را در مخلوط کن بریزید و کم کم و هنگام کار کردن مخلوط کن، به آن روغن زیتون اضافه کنید. آنقدر این کار را ادامه دهید تا مایع غلیظی به دست آید. سپس به این مخلوط آب یک لیموی تازه را اضافه کنید و کمی در آن سرکه بریزید.

بعد از تهیه سس اولیه، برای این حجم سالاد، ۴ قاشق غذاخوری از سس را با نیمی از پنیر پارمیزان مخلوط کنید. هنگام سرو سالاد نیز ابتدا کاهو را اضافه کنید، روی آنها سس مخلوط شده با پنیر پارمیزان بریزید، سپس مرغ های گریل شده را بیفزایید و سپس تکه های نان را قرار دهید و در آخر روی تمام محتویات پنیر پارمیزان بپاشید. به این ترتیب سالاد شما آماده خوردن خواهدبود.

پیشنهاد می کنیم مقاله “آموزش چند مدل سالاد جدید” را نیز مطالعه بفرمایید.

فوت و فن خوشمزه شدن

۱. برای طعم دار کردن برش های نان، بهتر است آنها را با کمی سیر تازه سرخ کنید و البته توصیه اکید ما آن است که روغن مصرفی تان روغن زیتون بودار باشد. زمان سرخ کردن هم نباید بیش از ۱ تا ۲ دقیقه طول بکشد.

۲. هرگز در تهیه این سالاد سس مایونز و سایر سس هایی که برای سرو سالادهای مختلف استفاده می شوند، به کار نبرید. سسی که با این سالاد سرو می شود، شبیه به مایونز است اما ترکیب های دیگری دارد و حتما باید با پنیر پارمیزان رنده شده مخلوط شود.

۳. کاهوهایی که برای تهیه این سالاد استفاده می شوند، کاهو پیچ یا کاهوی رسمی خودمان است که البته باید به برش های نسبتا بزرگی برش بخورند. یادتان باشد که کاهو در این سالاد ریز خرد نمی شود.

۴. در ایتالیا اگر سالاد سزار با مرغ سرو شود، فقط مرغ گریل شده در صفحات چدنی، استفاده می شود، یعنی مرغ پخته ریش ریش شده به هیچ وجه در تهیه این سالاد به کار نمی رود. البته می توان مرغ را به این سالاد اضافه نکرد.

۵. هرگز در سالاد سزار خیار و هویج نریزید. اگر در این سالاد برش هایی از این سبزی ها را دیدید، بدانید که تهیه کننده آن از دستور آماده سازی سالاد سزار کلاسیک ایتالیا آگاهی ندارد.

۶. هرگز روی نان های خردشده سس نزنید زیرا این کار باعث نرم شدن برش های نان می شود و تردی خود را از دست می دهند و چندان دلچسب نخواهند بود.

طرز تهیه سس سالاد سزار در دو دقیقه بخش مهم فوت و فن سالاد سزار خوشمزه

این ساده ترین سس سالاد سزار ۲ دقیقه ای خانگی است که می توانید در هر زمانی درست کنید. سس سالاد سزار با استفاده از مواد اولیه آشپزی درست می شود و طعم بسیار بهتری نسبت به سس های فروشگاهی دارد!

عناصر

۱-۲ حبه سیر (من استفاده می کنم و ۲ حبه را پیشنهاد می کنم)
۱ ½ قاشق چایخوری خمیر آنچوی (یا سس ماهی آسیایی) اختیاری
۱ قاشق چایخوری سس Worcestershire
¼ فنجان پنیر پارمزان رنده شده
۳-۴ قاشق غذاخوری آب لیمو (با ۳ قاشق غذاخوری شروع کنید)
۲ عدد زرده تخم مرغ
۱ قاشق چایخوری خردل دیژون
½ فنجان روغن (مانند روغن کانولا، سبزیجات، آووکادو یا روغن زیتون)
۳ قاشق غذاخوری سس مایونز
½ قاشق چای خوری نمک + ¼ قاشق چای خوری فلفل سیاه

همه مواد را در یک ظرف بریزید و با استفاده از مخلوط کن ، فقط مواد را با هم مخلوط کنید تا سس امولسیون شود. به طور متناوب، می توانید تمام مواد را در مخلوط کن بریزید و هم بزنید تا یکدست شود. بچشید و با آب لیمو، نمک یا فلفل اضافی تنظیم کنید. اگر سس خیلی غلیظ بود، هر بار یک قاشق غذاخوری آب اضافه کنید تا به غلظت دلخواه برسد.

یادداشت

باقیمانده سس را می توان به مدت ۲ تا ۳ روز در یخچال نگهداری کرد.
لطفاً به خاطر داشته باشید که اگر شیر می‌دهید، باردار هستید یا به بچه‌های کوچک می‌دهید، پیشنهاد می‌کنم زرده تخم‌مرغ خام را جایگزین خامه ترش یا مایونز کنید. زرده تخم مرغ را می توان با ۲-۳ قاشق غذاخوری مایونز یا خامه ترش جایگزین کرد.

فوت و فن سالاد سزار خوشمزه

سالاد سزار؛ به نام رستوران‌دار مهاجر ایتالیایی و نه امپراتور روم!

با شنیدن نام سالاد معروف سزار، به راحتی می توان حدس زد که نام سالاد به نام امپراتور تاریخی روم گرفته شده است، اما در واقع نام سالاد به نام سزار کاردینی، یک رستوران دار ایتالیایی مهاجر گرفته شده است.

به گفته دخترش روزا، سزار کاردینی سالاد را در رستوران تیجوانا خود در سال ۱۹۲۴ اختراع کرد که محل پر رفت و آمدی برای افراد مشهور و مسافران آمریکایی بود . گفته می‌شود که در آخر هفته شلوغ چهارم جولای، آشپزخانه کاردینی با کمبود مواد اولیه روبه‌رو شد، بنابراین او مقداری باقیمانده از جمله کاهوی رومی، روغن زیتون، تخم‌مرغ خام، سیر، پنیر پارمزان و سس Worcestershire را کنار هم ریخت تا غذا درست کند.

کمی اختلاف وجود دارد، برادر سزار، الکس هوانورد ایتالیایی جنگ جهانی اول، ادعا می کند که او در واقع سالاد را اختراع کرده و نام سالاد هوانورد را بر آن گذاشته است، در حالی که دیگران می گویند این خود الکس بود که آن را به نام برادرش سزار نامگذاری کرد. داستان های دیگر می گویند که این اعتبار متعلق به کارمندی به نام لیویو سانتینی است که گفت این سالاد در واقع دستور غذای مادر ایتالیایی اش بوده است.

در کتاب آشپزی خود از آشپزخانه جولیا چایلد که در سال ۱۹۷۵ منتشر شد، سرآشپز افسانه ای آمریکایی، جولیا چایلد روزی را که در دهه ۱۹۲۰ از رستوران کاردینی بازدید کرد، به یاد می آورد. در آن زمان، سالاد کنار میز آماده می شد: «البته پدر و مادرم سالاد را سفارش دادند. سزار خودش ظرف بزرگی را روی میز غلتان داد، روما را در یک کاسه چوبی بزرگ انداخت و کاش می‌توانستم بگویم همه حرکت‌های او را به خاطر می‌آورم، اما اینطور نیست.

آنها تنها چیزی که من دوباره به وضوح می بینم تخم مرغ است. می‌توانم ببینم که او دو تخم‌مرغ را روی آن می‌شکند و آنها را می‌غلطاند، سبزی‌ها وقتی تخم‌مرغ‌ها روی آن‌ها می‌ریختند، کرمی می‌شوند. دو عدد تخم مرغ در سالاد؟ دو عدد تخم مرغ آب پز یک دقیقه ای؟ و کروتون با طعم سیر و پنیر پارمزان رنده شده؟ این یک حس از یک سالاد خوشمزه بود، و حتی غوغایی از موفقیت آن در اروپا شنیده می شد.

در دهه ۱۹۳۰، سالاد سزار توسط سرآشپزان چیره دست انجمن بین المللی اپیکور در پاریس به عنوان “بهترین دستور تهیه شده از قاره آمریکا در پنجاه سال گذشته” انتخاب شد.

 

 

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.