فواید قره قورت به همراه طرز تهیه

فواید قره قروت به همراه طرز تهیه

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”فواید قره قروت به همراه طرز تهیه ” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

یکی از خوشمزه‌ترین ماده های غذایی در بین خوراکی‌ها قره قروت است که از لبنیات گرفته می‌شود. این ماده خوراکی از خواص بی نظیری برخوردار است. قره قروت از حرارت دادن آب ماست، کشک یا دوغ به مدت زیاد به دست می آید.

فواید قره قروت

یکی از مهم‌ترین فواید قره‌قروت این است که برخلاف بقیه ترشی‌ها پایه لبنی دارد. بسیاری از افراد به دلیل مزه ترش آن است که به خوردن آن علاقمند هستند. قره‌قروت مانند دیگر لبنیات برای پیشگیری از پوکی استخوان بسیار مفید است. زیرا حاوی پروتئین، کربوهیدرات و چربی زیادی است.

باید بدانید هر ۱۰۰ گرم قره‌قروت حاوی۲۴۰ کیلوکالری مقداری است که می‌تواند بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه بدن را تأمین کند. پروتئین موجود در این فرآورده نقش ساختاری و استحکامی در بدن به ویژه عضلات دارد، به رشد و نمو هم کمک می‌کند.

قند موجود در قره‌قروت از نوع لاکتوز است که از بهترین قند‌های طبیعی است و انرژی کمتری نسبت به قند معمولی دارد. لاکتوز در طی فرآیند تولید قره‌قروت شکسته شده و به قند ساده‌تر تبدیل می‌شود، بنابراین مصرف قره‌قروت برای افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز شیر هستند، مشکلی ایجاد نمی‌کند.

قره قروت حاوی ویتامین D نیز می‌باشد. این ویتامین باعث افزایش جذب کلسیم در بدن می‌شود، در نتیجه از عوارض کمبود کلسیم پیشگیری می‌کند. همچنین از ابتلا به سرطان روده بزرگ نیز جلوگیری می‌کند.

روش تهیه‎‌ ی قره قروت

برای تهیه قره قورت معمولاً آب ماست را (بخشی از ماست را که هنگام تغلیظ از آن جدا می‌شود) به وسیله ی حرارت تغلیظ نموده و بسته بندی می‌کنند. این محصول بسیار ترش مزه بوده و به عنوان چاشنی همراه غذاهای مختلف مصرف می‌شود.

روش خانگی

ابتدا دوغ را جوشانده تا آن قدر غلیظ شود که به رنگ قهوه ای برسد. البته می‌توان آب ماست را با حرارت ملایم جوشاند تا سیاه شود و سپس آن را روی پلاستیک پهن کرد تا سفت شود.

فواید قره قروت به همراه طرز تهیه
فواید قره قروت به همراه طرز تهیه

روش تهیه قره قروت از دوغ

دوغ ترش شده را در مشک میریزند تا تمام چربی آن که کره میباشد جدا گردد. بعد باقیمانده دوغ را میجوشانند تا غلیظ شود، سپس آن را روی پارچه صاف میکنند تا آب آن گرفته شود و باقیمانده را که روی پارچه مانده است، به صورت گلوله یا بیضی یا استوانه در آورده، میگذارند تا خشک گردد و نام آن را کشک میگذارند.

آب چکیده از پارچه را با کمی شیر مخلوط کرده و بعد میجوشانند تا جسمی سرخ رنگ و ترش مزه که قره قروت نام دارد به دست آید. نام این محصول قره قروت یا ترف سیاه است.

روش تهیه قره قروت با آب ماست

آب ماست رو تو یه قابلمه بریزید و کمی نمک هم بهش اضافه کنید (یا اضافه نکنید نمک دوست قلبمون نیست)

و بذارید روی حرارت ملایم انقد بجوشه تا غلیظ و کاراملی بشه.

مثل عسل باید بشه.اون قره قروتها که تیره و سفته آرد هم داره این نوع بدون آرد و غلیظه نه سفت.

منبع :مطلب کده ،باشگاه خبرنگاران جوان،مجله تصویرزندگی

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.