فست فود چیست؟ ۱۰ اثر فست فود بر روی بدن

“فست فود چیست؟ ۱۳ اثر فست فود بر روی بدن”

مضرات-استفاده-از-غذاهای-فست-فودی
                                مضرات غذای فست فودی

 

آیا شماهم میخواهید بدانید استفاده از فست بود چه تاثیراتی بر روی بدن دارد؟ پس اگر شماهم به سلامتی خود و عزیزانتان اهمیت میدهید در این پست همراه مجله آینترنتی فارسی ها باشید.

 

منظور-از-فست-فود
                                        منظور از فست فود

منظور از فست فود چیست؟

فست فود به مواد غذایی گفته میشود که می توانند در زمان کم آماده مصرف شوند. این نوع غذا در مکان های مختلفی میتواند ارائه شود: رستوران ها،  مغازه ها ، فروشنده های سیار و البته از سرویس های سفارش آنلاین غذا.

 

دلیل-محبوبیت-فست-فود
                              دلیل محبوبیت فست فود

 

دلیل محبوبیت فست فود؟

جواب به این سوال بسیار ساده است ، فست فود محبوب است زیرا غذایی ارزان، راحت و خوشمزه است.

با این حال، غذاهای سریع اغلب با مواد تشکیل دهنده ارزان تر مانند گوشت با چربی بالا، دانه های تصفیه شده و اضافه کردن قند و چربی به جای مواد مغذی مثل گوشت بدون چربی، دانه های کامل، میوه های تازه و سبزیجات ساخته می شوند. فست فود همچنین دارای سدیم (نمک) است که به عنوان نگهدارنده استفاده می شود و مواد غذایی را طعم دهنده تر و رضایت بخش تر می کنند.

 

فست-فود-یک-غذای-بد
                            فست فود یک غذای خوب یا بد ؟

 

فست فود یک غذای بد؟

هیچ چیزی به اسم یک غذای “بد” وجود ندارد، اما از غذاهایی می باشد که باید سعی کنید در استفاده از آنها زیاده روی نداشته باشید. از آنجا که غذاهای فست فود در سدیم، چربی اشباع، چربی ترانس و کلسترول بالا هستند، این چیزی نیست که شما باید اغلب استفاده کنید.
عوارض-فست-فود
عوارض فست فود ها کدامند؟

عوارض غذاهای فست فودی چیست؟

خوردن بیش از حد در طول مدت زمان طولانی می تواند منجر به مشکلات بهداشتی مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی و چاقی شود.

از آنجایی که خوردن مقدار زیاد چربی های ترانس می تواند مشکلات خاصی را برای سلامت قلب ایجاد کند، در همین راستا چندی پیش سازمان FDA (اداره غذا و داروی فدرال) قانونی برای کنترل چربی ها با نام (از روغن هیدروژنه شده) در تمام غذاهایی که در رستوران ها تا سال ۲۰۱۹ ارائه میشود وضع کرده است.

مردم اغلب هنگام غذا خوردن سریع غذا مصرف می کنند که کالری “خالی” (کالری هایی را که احساس نمی کنید کامل و یا مواد مغذی را) به غذا اضافه می کنید. نکته مهم این است که در مصرف غذاهای فست فودی اعتدال را رعایت کنید.

 

تفاوت-فست-فود-خوب-با-بد
                              تفاوت فست فود خوب با بد

 

آیا برخی از غذاهای فودی سالمتر از دیگران است؟

بسیاری از مراکز ارائه غذای فست فود غذا منوهای خود را با گزینه های سالم تری ارائه کرده اند. به عنوان مثال، فست فود بعضی از مراکز دیگر غذاهای حاوی ترانس چربی ندارند و بسیاری از اقلام منو حاوی میوه ها و سبزیجات هستند. اگر میزان استفاده شما از غذای فست فود بیش از یک بار در هفته است، حتما سعی کنید از بعضی از گزینه های سالم در منو انتخاب کنید.

 

نکاتی که در استفاده از فست فود ها بهتر است رعایت کنید!

۱ – بهتر است به جای سس گوجه فرنگی که دارای چربی اشباع شده می باشد ، از سس گوجه فرنگی مبتنی بر روغن مانند ایتالیایی یا بلزمیک استفاده کنید.
۲ – بهتر است از سس خردل به جای سس مایونز استفاده شود.
۳ – بهتر است به جای گوشت اضافه مثلا در پیتزا از سبزیجات استفاده کنید.
۴ – حجم ساندویچ های خود را با سبزیجات مانند پیاز، کاهو و گوجه فرنگی به جای بیکن یا پنیر اضافی بالا ببرید.
۵ – بهتر است از نمک اضافه استفاده نکنید زیرا فست فود ها نمک زیادی دارند ، نمک یک عامل مهم برای فشار خون بالا و بیماری های قلبی است.
موارد-مهم-در-تهیه-فست-فود
موارد مهم تهیه فست فود

مواردی که برای تهیه یک فست فود باید در نظر داشته باشیم کدامند؟

۱ – غذاهایی را انتخاب کنید که به جای سرخ کردن،کباب شده باشند. برای مثال یک ساندویچ مرغ کبابی را انتخاب کنید به جای مرغ سرخ شده یا قطعات مرغ و سبزیجات بخورید یا میوه تازه به جای سیب زمینی سرخ کرده.

۲ – سوپ را انتخاب کنید که بر اساس کرم نیست. به عنوان مثال: اگر نام سوپ حاوی کلمه کرم یا کلوچه باشد، مانند “سوپ گوجه فرنگی کرمی”، چیز دیگری مانند سوپ برنج مانند مینسترون یا نودل مرغ را انتخاب کنید.

۳ – غذاهای سرخ شده، خامه ای، ترد، زردچوبه، آلفردو یا سس کره معمولا حاوی کالری، چربی ناسالم و سدیم هستند.

۴ – زمان تهیه یک ساندویچ، به جای مواردی مانند برگر، استیک یا ساندویچ پنیر، گوشت نابالغ مانند مرغ بوقلمون یا کبابی را انتخاب کنید.

۵ – از سس مایونز یا سس گوجه فرنگی که با وعده های غذایی در کنار هم قرار می گیرد و از مقدار کمی استفاده کنید، بپرسید.

 

رعایت-تعادل-در-مصرف-فست-فود
                 رعایت تعادل در مصرف فسد فود امری مهم

 

چگونه خود را در میزان استفاده از فست فود ها کنترل کنیم؟


حجم غذاها امروزه تقریبا دو برابر اندازه ۳۰ سال پیش است. به همین دلیل ما به خوردن غذای بیشتری نیاز داریم.

 

۱ – سفارش قطعات کوچکتر به عنوان مثال، به جای استفاده از یک زیرمجموعه، سعی کنید یک خرده کوچک با یک سالاد سالم و یک مخلوط کم چربی یا یک قطعه میوه استفاده کنید.

۲ – اگر یک ظرف مانند سیب زمینی سرخ کرده استفاده کنید ، هرگز این را را نباید فراموش کرد این گزینه ها دارای مقدار بالایی از کالری و چربی هستند.

۳ – بسیاری از مراکز ارائه دهنده فست فود ها محصول خود را با حجم های بزرگتری برای فروش بیشتر تبلیغ میکنند ، شما سعی کنید نیمی از آن را مصرف کنید و بقیه را برای یک وعده دیگر نگه دارید یا آن را میتوانید بایک دوست تقسیم کنید.

۴ – به یاد داشته باشید، نمی توانید بیش از حد چیزی را استفاده کنید. حتی اگر یک رستوران فست فود از مواد سالم استفاده کند، آنها معمولاً به فروش غذای بیشتری به شما نیاز دارند. خوردن بیش از حد از هر نوع غذا باعث افزایش وزن می شود.کنترل استفاده خود را حتی هنگام غذا خوردن غذاهای سالم تر مانند سالاد، ساندویچ ها و سوپ ها داشته باشید.

۵ – با اینکه در رستوران ها اکثراً غذای زیادی روزانه صرف میشود ولی شما حتماً نباید تمام غذای خود را در یک وعده مصرف کنید ، وقتی که احساس سیری داشتید میتوانید مابقی غذای خود را برای وعده بعدی نگاه دارید.

گزینه های صحیح برای وعده های غذایی خود را جستجو کنید!

 

۱ – به جای سیب زمینی سرخ شده یک سالاد، سبزیجات بخورید، میوه یا سوپ داشته باشید.

۲ – آب را انتخاب کنید، شیر کم چرب و یا رژیم های طبیعی را به جای سودا، نوشیدنی های میوه ای یا شیرینی پزی، که می تواند منبع زیادی از کالری و قند باشد، انتخاب کنید.

۳ – به جای یک برش نان یا کوکی برای دسر، میوه و ماست را امتحان کنید.

 

انتخاب گزینه های سالم تر در هنگام سفارش فست فود

 

۱ – رستوران همبرگر: یک ساندویچ مرغ کبابی را انتخاب کنید (تقاضای سس مایونز نکنید) با یک سالاد سالم و مثلا تزئین با برش سیب.

۲ – پروتئین (مرغ کبابی، بوقلمون)، مقدار زیادی سبزیجات و یک پودر لاکت یا روغن یا هومکس را انتخاب کنید.

۳ – برای غذاهای مکزیکی یک برتوی بدون برنج را انتخاب کنید، مقدار زیادی از سبزیجات و پروتئین لاغر (لوبیا یا مرغ) یا انتخاب کنید تاکو با پروتئین لاغر (ماهی، مرغ یا لوبیا) و مقدار زیادی سبزیجات. برای انتخابی فقط یکی از موارد زیر را انتخاب کنید: پنیر، خامه ترش یا گاکامول.

 

از-فست-فود-لذت-ببرید
                               از فست فود سالم لذت ببرید

 

از فست فود لذت ببرید

 

زمان غذا خوردن بنشینید. فست فود به عنوان وعده های غذایی شناخته می شود. بسیاری از مردم در اتومبیل خود یا در حین انجام یک فعالیت دیگر این نوع غذا را استفاده میکنند. اگر دچار حواس پرتی هستید، ممکن است به مقدار غذای مصرفی توجه نکنید و ممکن است خیلی بیشتر از آنکه بخواهید بخورید. در رستورانی که میروید، بنشینید و به وعده غذایی خود توجه کنید. اگر نمیتوانید بنشینید، فقط کمی بخورید و بقیه را بعدا ذخیره کنید. به این ترتیب، زمانی که شما فرصتی برای نشستن و پایان دادن به وعده غذایی خود نداشته اید، گرسنگی نخواهید داشت، و جالب است بدانید کنترل در مقدار استفده از غذا در شادابی هم تاثیر گذار می باشد.

 

از کجا می توانم اطلاعات مربوط به تغذیه در مورد غذاهای سریع را بیابم؟

 

سازمان FDA (اداره غذا و داروی فدرال) قانون الزامات نشانه گذاری برای همه رستورانهای فست فود را وضع کرده است (بعضی از ایالت ها قبلا قوانینی مانند این را تصویب کرده اند). رستوران ها با بیست و یا بیشتر از مکان های مورد نیاز برای ارسال محتوای کالری مواد غذایی در منو دارند. شما می توانید از این مقدار کالری به عنوان یک لیست راهنمایی برای محاسبه حجم در خوردن غذا استفاده کنید. به یاد داشته باشید اینکه فقط به این دلیل که چیزی ممکن است دارای کالری کمتر از موارد دیگری باشد، لزوما به معنای آن نیست که “سالمتر” است. به عنوان مثال، سیب زمینی سرخ شده ممکن است کالری کمتر از ساندویچ مرغ کبابی داشته باشد، اما بهتر است در چیدن ساندویچ به دلیل پایین تر بودن چربی و پروتئین دقت شود.

بیشتر زنجیره های فست فود و رستوران ها نیز اطلاعات تغذیه ای را در اینترنت ارائه می دهند. برای پیدا کردن صفحه وب شرکت از یک موتور جستجو استفاده کنید. معمولا یک پیوند به بخش تغذیه در صفحه اصلی وجود دارد که در آن پرونده های غذایی، شامل چربی، کلسترول، سدیم، پروتئین، کالری و بیشتر برای هر محصول پیدا خواهید کرد. بسیاری از این منوها هم اکنون هم تعاملی هستند (یعنی بعد از پیشنهاد اول در سفارشات بعدی پیشنهاد های مرتبط با سفارش قبلی شما را به شما معرفی میکنند)، بنابراین شما می توانید صفحه خود را پیش نمایش و تغییر دهید تا بیشتر مغذی باشد. نگاهی به این اطلاعات برای کمک به انتخابهای سالمتر هنگام غذا خوردن بیاندازید، بعضی از رستوران های زنجیره ای نیز ممکن است برخی از گزینه های منو خود را در فهرست غذا و رژیم های غذایی مانند MyFitnessPal، FatSecret و Calorie King ذکر کرده باشند با این وجود، از این سایت ها با دقت استفاده کنید زیرا تمام اطلاعات وارد شده ممکن است دقیق نباشد.

اگر شما وقت ندارید یا به کامپیوتر دسترسی ندارید، بسیاری از رستورانها جزوات تغذیه ای را در رستوران می گذارند یا راهی برای نشان دادن گزینه های سالم تر در منوها دارند.

 

۱۰ تاثیر فست فود بر روی بدن کدامند؟

 

محبوبیت-فست-فود
                                     محبوبیت فست فود

 

۱ – محبوبیت فست فود

بر طبق تجزیه و تحلیل داده های مؤسسه مواد غذایی از اداره آمار کار ، هزاران نفر در سال ۴۵ درصد از درآمد بودجه خود را صرف غذا می کنند. (در مقایسه با ۴۰ سال پیش، به طور میانگین خانواده های آمریکایی اکنون نصف بودجه غذای خود را در رستوران صرف می کند. در سال ۱۹۷۷، فقط ۳۸ درصد بودجه غذای خانواده صرف غذا در خارج از منزل بود.)

در حالی که استفاده گهگاه فست فود صدمه ای نخواهد داشت، یک عادت غذا خوردن می تواند یک عدد بر روی سلامت شما داشته باشد.

 

تاثیر-فست-فود-بر-قلب-و-عروق
                             تاثیر فست فود بر قلب و عروق

 

۲ – تاثیر بر سیستم های گوارشی و قلب و عروق

 

بیشتر غذاهای سریع، از جمله نوشیدنی ها و نوشیدنی ها، با کربوهیدرات هایی با فیبر کم غنی می شوند. هنگامی که سیستم گوارش شما این غذاها را تجزیه می کند، کربوهیدرات به عنوان قند خون (قند) به جریان خون شما وارد می شود، در نتیجه قند خون شما افزایش می یابد.

لوزالمعده شما با آزاد شدن انسولین به افزایش گلوکز پاسخ می دهد. انسولین قند را در بدن خود به سلول هایی که برای انرژی نیاز دارند تبدیل می کند. همانطور که بدن شما از شکر استفاده می کند یا قند را ذخیره می کند، قند خون خود را به حالت طبیعی می رساند. (این روند قند خون به میزان زیاد توسط بدن شما تنظیم می شود و تا زمانی که شما سالم هستید، اعضای بدن شما به درستی می توانند این قند را کنترل کنند.) اما غالبا خوردن مقدار زیاد کربوهیدرات ها می تواند منجر به افزایش فشار خون در قند خون شما شود.

البته با گذشت زمان، این سنبله های انسولین ممکن است واکنش طبیعی انسولین بدن شما را به حالت بدخیم سوق دهند. این باعث افزایش خطر ابتلا به مقاومت به انسولین، دیابت نوع ۲ و افزایش وزن می شود.

 

شکر-و-چربی-بالا-در-فست-فود
                               شکر و چربی بالای فست فود ها

 

۳ – شکر و چربی

 

بسیاری از وعده های غذایی فست فود شکر را اضافه کرده اند. این نه تنها به این معنی است که کالری اضافی دارد، بلکه تغذیه کمی نیز هست. انجمن قلب آمریکا (AHA) تنها میزان خوردن ۱۰۰ تا ۱۵۰ کالری قند اضافه در روز را پیشنهاد می کند. این حدود شش تا نه قاشق چای خوری است.

بسیاری از نوشیدنی های فست فود به تنهایی بیش از ۱۲ اونس نگه می دارند. ۱۲ اونس نوشابه حاوی ۸ قاشق چای خوری شکر می باشد.

چربی ترانس چربی تولید شده در طی پردازش مواد غذایی است که معمولا در مصرف مواد غذایی زیر ایجاد میشوند :

۳-۱ – کیک سرخ شده

۳-۲ – شیرینی ها

۳-۳ – خمیر پیتزا

۳-۴ – کراکرها

۳-۵ – بیسکوییت ها

مقدار زیاد چربی ترانس خوب یا سالم نیست. خوردن غذاهای حاوی آن می تواند LDL (کلسترول بد) را افزایش دهد، HDL (کلسترول خوب) را کاهش می دهد و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

 

سدیم-زیاد-در-فست-فود
                              فست فود غذایی با سدیم زیاد

 

۴ – سدیم بالا (نمک زیاد)

ترکیبی از چربی، قند و مقدار زیادی نمک (سدیم) می تواند غذای سریع را برای برخی افراد لذیذ کند. اما رژیم های غذایی حاوی سدیم (نمک) بالا می تواند منجر به نگهداری آب شود، به همین دلیل ممکن است پس از خوردن غذاهای سریع، احساس سوزش، نفخ و یا تورم داشته باشید.

یک رژیم غذایی با نمک بالا (سدیم زیاد) نیز برای افراد مبتلا به فشار خون خطرناک است. سدیم می تواند فشار خون را افزایش دهد و بر قلب و سیستم قلبی عروقی شما تأثیر بگذارد.

بر طبق یک مطالعه، حدود ۹۰ درصد از بزرگسالان مقدار نامتعادل سدیم در غذاهای فست فود خود را کم اهمیت می دانند. (این تحقیق ۹۹۳ بزرگسال را مورد بررسی قرار داد و دریافتیم که حدس آنها ۶ برابر کمتر از تعداد واقعی (۱٫۲۲۹ میلی گرم) است. این به این معنی است که تخمین سدیم بیش از ۱۰۰۰ میلی گرم است.) به یاد داشته باشید که AHA توصیه می کند که بزرگسالان بیش از ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم در روز بخورند.

 

تاثیر-فست-فود-بر-سیستم-تنفسی
                         تاثیر فست فود ها بر سیستم تنفسی

 

۵ – تأثیر بر سیستم تنفسی

کالری اضافی از وعده غذایی فست فود می تواند باعث افزایش وزن شود، که این ممکن است منجر به چاقی شود.چاقی شما خطر ابتلا به مشکلات تنفسی را افزایش می دهد، از جمله آسم و تنگی نفس ، پوند اضافی می تواند بر روی قلب و ریه ها فشار آورد و علائم ممکن است حتی با فشار کمتری ظاهر شود. در هنگام راه رفتن، بالارفتن از پله ها یا ورزش، ممکن است دشواری تنفس را متوجه شوید.

برای کودکان خطر ابتلا به بیماری های تنفسی بسیار واضح است. یک مطالعه نشان داد کودکان طرفدار فست فود حداقل سه بار در هفته بیشتر به تنگی نفس مبتلا می شوند.

 

تاثیر-فست-فود-بر-سیستم-عصبی
                          تاثیر فست فود بر سیستم عصبی

 

۶ – تأثیر بر سیستم عصبی مرکزی

غذاهای سریع ممکن است در کوتاه مدت به رفع گرسنگی کمک کند، اما نتایج دراز مدت مثبت آن است که اهمیت دارد.

افرادی که بیشتر غذاهای فست فود و نوشیدنی را استفاده می کنند نسبت به افرادی که این غذاها را نمی خورند و یا مقدار کمی از آنها را می خورند، ۵۱ درصد بیشتر به افسردگی مبتلا هستند.

۷ – تاثیر بر سیستم تولید مثل

 

توجه داشته باشید که مواد تشکیل دهنده غذای فاسد و فست فود ممکن است روی باروری شما تاثیر بگذارد.(یک مطالعه نشان داد که غذای فرآوری شده حاوی فتالات است. فتالات ها مواد شیمیایی هستند که می توانند هورمون ها را در بدن شما متوقف کنند.) قرار گرفتن در معرض سطوح بالای این مواد شیمیایی می تواند منجر به مسائل تولید مثل، از جمله نقایص زایمان شود.

 

تاثیرات-فست-فود-بر-سیستم-پوششی-بدن
                         تاثیر فست فود بر سیستم عصبی

 

۸ – اثر بر روی سیستم پوششی (پوست، مو، ناخن)

 

غذاهایی که می خورید ممکن است بر روی ظاهر پوست تاثیر بگذارند.

در گذشته، شکلات و غذاهای چرب مانند پیتزا برای سرفه های آکنه سرزنش شده اند، اما طبق گفته ی کلینیک مایو، این کربوهیدرات ها هستند.

بر طبق یک مطالعه، کودکان و نوجوانانی که غذای فست فود حداقل سه بار در هفته مصرف می کنند بیشتر احتمال دارد که به بیماری اگزما ایجاد شود. (اگزما یک بیماری پوستی است که موجب تحریکات پوست پریده و خارش می شود.)

 

تاثیر-فست-فود-بر-سیستم-اسکلتی
                      تاثیر فست فود بر روی سیستم اسکلتی

 

۹ – اثر بر روی سیستم اسکلتی (استخوان)

 

کربوهیدرات و قند در غذاهای فوری و فرآوری شده می تواند اسید را در دهان شما افزایش دهد. این اسیدها می توانند مینای دندان را از بین ببرند. همانطور که مینای دندان ناپدید می شود، باکتری ها می توانند نگه داشته شوند و حفره ها ممکن است رشد کنند. چاقی همچنین می تواند به تراکم استخوان و توده عضلانی منجر شود. افرادی که چاق هستند خطر بیشتری برای پوکی و شکستن استخوان دارند. مهم است که تمرینات را برای ساختن ماهیچه هایی که از استخوان های شما حمایت می کنند، ادامه دهید و رژیم غذایی سالم را حفظ کنید تا احتمال پوکی استخوان را کاهش دهید.

 

تاثیر-فست-فود-بر-جامعه
                                   تاثیر فست فود بر جامعه

 

۱۰ – تأثیرات فست فود بر جامعه

 

امروزه، بیش از ۲نفر در ۳ بزرگسالان در ایالات متحده، دارای اضافه وزن یا چاق هستند. بیش از یک سوم از کودکان سنین ۶ تا ۱۹ نیز دارای اضافه وزن یا چاق هستند. رشد سریع غذا در آمریکا به نظر می رسد با رشد چاقی در ایالات متحده همخوانی دارد. ائتلاف اقدامات چاقی (OAC) گزارش می دهد که تعداد رستوران های فست فود در آمریکا از سال ۱۹۷۰ دو برابر شده است. تعداد چاق آمریکایی ها نیز بیش از دو برابر شده است.


همانطور که آمریكایی ها مشغول به كار می شوند و بیشتر از نیاز بدن غذا می خورند، این امر می تواند اثرات نامطلوبی برای سیستم بهداشت و درمان فرد در کشورهای دیگر و جامعه آن ها نیز داشته باشد.

 


ترجمه و تنظیم : محمد نامی

منابع: Youngmenshealthsite | Healthline


این مطلب به صورت اختصاصی می باشد و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع فارسی ها غیر قانونی و غیر اخلاقی میباشد.

مطلب فوق در بخش سلامت عمومی در سایت فارسی ها برای شما گرد آوری شده است.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

1 دیدگاه در “فست فود چیست؟ ۱۰ اثر فست فود بر روی بدن

بدترین رژیم غذایی که برای مردم ایران داره عادی میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.