علت ماه گرفتگی روی پوست چیست؟

علت ماه گرفتگی روی پوست چیست؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”علت ماه گرفتگی روی پوست چیست؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

ماه گرفتگی (Birthmarks) یا خال مادرزادی، لکه‌های قرمز، قهوه‌ای، بنفش و یا آبی رنگی هستند که معمولا روی صورت و یا بدن نوزادان دیده می‌شود و آن‌ها را تا آخر عمر همراهی می‌کنند.

علت بیماری Birthmarks چیست؟

علت ماه گرفتگی روی پوست چیست؟
علت ماه گرفتگی روی پوست چیست؟

علت وجود خالها ناشناخته است. بسیاری از مردم آن را ازخانواده‌ی خود به ارث می‌برند.

بسیاری از قصه‌های عامیانه و افسانه‌ها در مورد علل این خال‌ها وجود دارد؛ اما از نظر علم امروز هیچ یک از این داستان‌ها نمی‌توانند علل واقعی این بیماری را بیان کنند.

برخی از پزشکان نیز علت ایجاد این ضایعات پوستی را اختلالات ژنتیک در شکل گیری عروق زیرپوستی دانسته اند.

والدین این کودکان معمولا علائمی از اختلالات پوستی ندارند و الزامی ندارد که مثلا پدر یا مادری خود این مشکل را داشته باشد تا فرزندی مبتلا از آن‌ها متولد شود.

از نظر ظاهری این اختلالات عروقی عموما صورت بیمار را درگیر می‌کند، گرچه احتمال درگیری هر نقطه‌ای از بدن نیز وجود دارد. میزان بروز بیماری بین یک تا دو درصد است. در ناحیه صورت انتشار ضایعات در مسیر عصب سه قلو است که وظیفه عصب رسانی به صورت را دارد و بالا و دور چشم، بالای گونه و لب و فک پایینی را درگیر می‌کند.

این لکه‌ها اغلب خطر خاصی به همراه ندارند،و ماه گرفتگی‌های قرمز رنگ اغلب به دلیل عوامل ذکر شده به وجود می‌آیند و رنگ ماه گرفتگی‌ها به ویژه  لکه‌های قرمز ثابت نمی‌ماند و تغییر می‌کند، معمولا شاهد آن هستیم که با افزایش سن مقدار قرمزی  لک‌های پوستی افزایش پیدا می‌کند.

در ناحیه صورت، لکه‌ها به تدریج ضخیم‌تر می‌شوند و برجستگی‌های بادکنکی شکل عروقی و دیگر اختلالات عروقی نیز ظاهر می‌شوند و کم کم منطقه درگیر بزرگ‌تر و زمخت می‌شود. استخوان‌ها بزرگ‌تر از سمت مقابل شده و دندان درآوردن نیز زودتر رخ می‌دهد و اگر گستردگی ضایعات به اندام‌های بیمار (دست‌ها یا پاها) رسیده باشد، این اعضا ممکن است بزرگ و ضخیم و بدشکل نیز شوند.

برخی از روش‌های درمانی برای برداشتن خال‌های مادرزادی عبارتند از:

دارودرمانی

کورتیکاستروئید- در این روش برای متوقف کردن رشد خال یا لکه پوستی، از دوزهای بالای داروی استروئیدی به صورت خوراکی یا تزریق مستقیم در خال استفاده می‌شود. داروی استروئید نمی‌تواند موجب کوچک شدن خال‌های مادرزادی شود و فقط جلوی رشد آن را می‌گیرد.

اینترفرون آلفا (INTERFERON ALPHA-2A)- این دارو برای متوقف کردن رشد خال‌های عروقی استفاده می‌شود که بر بینایی کودک تاثیر منفی گذاشته‌اند و به درمان با داروی استروئیدی پاسخگو نبوده‌اند. این دارو هر روز در زیر پوست تزریق می‌شود و موفقیت آن بعد از ۷ ماه درمان، ۵۰ درصد است.

آنتی‌بیوتیک- در صورتی که لکه یا خال پوستی عفونت داشته باشد، آنتی‌بیوتیک خوراکی یا پماد آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود.

لیزردرمانی

لیزردرمانی، تنها روش درمانی موجود برای از بین بردن لکه های ماه گرفتگی یا شرابی است. لیزر درمانی می‌توان رنگ پوست را در ناحیه لکه شده، روشن‌تر کند. لیزردرمانی معمولا در کودکان با سن پایین‌تر بهتر پاسخگو است، چرا که در افراد بزگسال، این لکه‌ها احتمالا کمی ‌بر آمده شده‌اند و رشد کرده‌اند.

در این روش برا ی رفع لکه های ماه گرفتگی از طول موج نوری مخصوصی استفاده می‌شود که متناسب با رنگ لکه تنظیم شده است (تقریبا کمی ‌مشابه با امواج ارسالی ماهواره‌ها با فرکانس مشخص). بعد از یک دوره درمان با لیزر که شامل چندین جلسه لیزردرمانی می‌شود، لیزر باعث درهم شکسته شدن رنگ لکه می‌شود و بدین ترتیب، بدون باقی گذاشتن جای زخم، لکه به تدریج کم‌رنگ می‌شود و رنگ آن  در رنگ پوست اطرافش محو می‌شود.

IPL

آی.پی.ال روشی مشابه با روش لیزر درمانی است که برای درمان پوست‌های که به طور غیرعادی قرمز رنگ هستند (مانند رزوسا یا خالهای عروقی قرمز رنگ) ، استفاده می‌شود.

IPL مخفف عبارت Intense Pulsed Light و به معنای پالس نوری شدید است. بر خلاف روش‌های معمول لیزر، در روش IPL از چندین طول موج مختلف استفاده می‌شود. دستگاه IPL، انرژی امواج نوری را به سلول‌های هدف می‌تاباند. این انرژی توسط این سلول‌ها جذب و باعث گرم شدن آن‌ها می‌شود و بدین ترتیب این سلول‌ها از بین می‌روند. یکی از مزایای IPL این است که می‌تواند بدون آسیب رساندن به لایه‌های بالایی پوست، لایه‌های زیرین پوست را درمان کند.

چند هفته قبل و بعد از انجام این درمان، بیمار باید از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب خودداری کند. در حین درمان، ممکن است در محل مورد نظر کرم بی‌حس کننده مالیده شود. سپس ژل خنک‌کننده به ناحیه مورد نظر زده می‌شود و عینک مخصوص برای محافظت از چشم‌ها به بیمار داده می‌شود و درمان انجام می‌شود.

کرایوسرجری

کرایوسرجری یک روش غیرتهاجمی‌ ‌است که انجام آن به زمان کوتاهی نیاز دارد و شما به راحتی می‌توانید آن را د روزانه خود جا دهید. مزایای این روش عبارتند از: پایین بودن خطر بروز عفونت، کمترین نیاز به مراقبت از جای زخم، عدم تزریق ماده بیحسی و عدم استفاده از بخیه. در این روش برای از بین بردن خال از نیتروژن مایه استفاده می‌شود. ناحیه‌ای از پوست که با نیتروژن مایع تخریب شده است، معمولا ظرف ۳ تا ۶ ماه بهبود پیدا می‌کند.

در دمای بسیار پایین، درون سلول‌ها بلورهای یخی شکل می‌گیرند که می‌توانند باعث در هم شکستن و از بین رفتن سلول شوند. در روش کرایو سرجری، با زدن نیتروژن مایع به ضایعات پوستی، از اثر مخرب دمای بسیار پایین بر سلول‌ها، استفاده می‌شود.

جراحی پلاستیک

در نظر گرفتن گزینه‌ی انجام جراحی پلاستیک (خارج کردن خال یا لک با جراحی) بستگی به نوع خال مادرزادی، موقعیت آن در بدن، شدت آن و این موضوع دارد که خال مادرزادی باعث بروز علائمی ‌ماند درد یا بدشکلی در بدن بیمار شده است. در مواردی که لکه‌های همانژیوم باعث دفرمیتی یا کشیده شدن پوست شده‌اند، گزینه‌ی جراحی مد نظر قرار می‌گیرد. هدف از انجام جراحی، بهبود ظاهر پوستی است که آسیب دیده است.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان،دکتر ادیبی،دانا

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.