علائم کم کاری تیروئید چیست؟

علائم کم کاری تیروئید چیست؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”علائم کم کاری تیروئید چیست؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

تیروئید یک غده پروانه ای شکل است که در مرکز گردن قرار دارد و باعث تولید هورمون های تیروئید می شود.اگرچه نسبتاً کوچک است ،اما غده اصلی متابولیسم در نظر گرفته می شود و در عملکرد بسیاری از اندام های مهم از جمله قلب ، مغز ، کبد ، کلیه ها و پوست نقش اساسی دارد.مشکلات تیروئید شایع است و شامل پرکاری تیروئید ، کم کاری تیروئید ، گواتر ، گره های تیروئید ، تیروئیدیت و سرطان تیروئید است.ما در اینجا میخواهیم علائم کم کاری تیروئید را بررسی کنیم.

با شناخت علائم و نشانه های یک مشکل بالقوه ، می توانید از پزشک خود بخواهید تیروئید شما را آزمایش کند و گزینه های درمانی را مورد بحث قرار دهد.
کم کاری تیروئید که به آن تیروئید کم کار یا تیروئید کم نیز گفته می شود ، نوعی اختلال است که در آن غده تیروئید قادر به تولید مقدار کافی هورمون به نام تیروکسین نیست.

این هورمون در عملکردهای اصلی بدن نقش دارد – به عنوان مثال ، بدن شما چگونه از انرژی استفاده می کند ، دمای بدن را تنظیم می کند و غذا را هضم می کند. سطح پایین هورمون های تیروئید در بدن می تواند در این عملکردها و سایر عملکردها تداخل ایجاد کند.

علت کم کاری تیروئید چیست؟

دلایل مختلفی وجود دارد که غده تیروئید به اندازه کافی هورمون نمی سازد ، از جمله بیماری های خود ایمنی (تیروئیدیت هاشیموتو و تیروئیدیت آتروفیک) ، برداشتن بخشی یا کل غده تیروئید توسط جراحی ، پرتودرمانی ، کم کاری تیروئید مادرزادی که کودک با آن متولد می شود ، التهاب غده تیروئید ، مصرف زیاد یا کم ید ، هر نوع آسیب به غده هیپوفیز و عوارض جانبی داروهای خاص.

 خطر ابتلا به کم کاری تیروئید در زنان بالای ۵۰ سال و زنان بعد از زایمان بیشتر است.

مشکلات تیروئید با یک آزمایش خون ساده به راحتی مشخص می شود و اغلب با داروهای مناسب رفع می شود.

اما بیشتر موارد کم کاری تیروئید تشخیص داده نمی شود زیرا علائم اولیه متنوع هستند و به راحتی نادیده گرفته می شوند.

علائم کم کاری تیروئید:

۱- احساس خستگی

احساس خستگی و کمبود انرژی در طول روز از موضوعات رایجی است که اغلب با مشکلات تیروئید همراه است.

برخی از افراد ممکن است نتوانند بدون چرت زدن یا وقفه های کوتاه مدت فعالیت های روزمره خود را انجام دهند. همه اینها می تواند نشانه هایی از مشکلات تیروئید باشد ، به خصوص اگر با تناسب اندام یا انرژی گذشته شما متفاوت باشد.

با پرکاری تیروئید ، ممکن است شب نتوانید خوب بخوابید و در طول روز شما را خسته کند. با کم کاری تیروئید ، ممکن است شب بخوابید اما هنوز صبح یا حتی کل روز احساس خستگی کنید.

۲- تغییر ناگهانی در وزن بدن

افزایش وزن بدون دلیل و حتی کاهش وزن می تواند نشانه هشدار دهنده اختلال تیروئید باشد. افزایش وزن حتی پس از پیروی از یک رژیم غذایی دقیق و برنامه دقیق ورزشی ممکن است نشان دهنده سطح پایین هورمون های تیروئید یا کم کاری تیروئید باشد.

در مقابل ، اگر تیروئید بیش از نیاز بدن هورمون تولید کند ، ممکن است دچار کاهش وزن ناگهانی شوید.

اگر تغییرات وزنی غیر قابل توضیح دارید ، تیروئید خود را چک کنید.

علائم کم کاری تیروئید
علائم کم کاری تیروئید

۳- افسردگی و اضطراب

اگر علائمی از افسردگی ، اضطراب و اختلال وحشت دارید که به داروها و روش های درمانی پاسخ نمی دهد ، می تواند نشانه هایی از یک اختلال زمینه ای تیروئید باشد – کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید.

در حالی که افسردگی با کم کاری تیروئید در ارتباط است ، اضطراب و حملات هراس نشان دهنده مشکل پرکاری تیروئید است.

کاهش تولید هورمون تیروئید تأثیر مستقیمی بر سطح سروتونین “احساس خوب” در مغز دارد. به همین دلیل ، فرد ممکن است دچار تغییرات خلقی ، افسردگی خفیف تا شدید یا حملات وحشت بدون دلیل شود.

۴- مشکلات قاعدگی

زنان مبتلا به مشکلات تیروئید از مشکلات قاعدگی زیادی رنج می برند. در واقع ، مشکلات تیروئید می تواند دلیل بلوغ زودرس یا تاخیر در قاعدگی باشد. به علاوه ، هر تغییری در الگوهای قاعدگی یا قاعدگی های نامنظم می تواند به دلیل یک مشکل اساسی تیروئید باشد.

دوره های سنگین تر ، مکرر ، طولانی تر و دردناک تر معمولاً با کم کاری تیروئید در ارتباط هستند. از طرف دیگر ، دوره های کوتاهتر ، سبک تر ، نادر یا غیبت با پرکاری تیروئید در ارتباط است. ناباروری همچنین می تواند به دلیل عدم تشخیص تیروئید باشد.

اگر متوجه تغییر ناگهانی چرخه قاعدگی خود شوید ، ممکن است این علامت یک بیماری تیروئید باشد. همچنین ، دخترانی که قاعدگی آنها خیلی زود یا خیلی دیر است ممکن است مشکل بالقوه تیروئید داشته باشند. بنابراین ، توصیه می شود با یک متخصص زنان مشورت کنید.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ که در مجله زنان و زایمان هند منتشر شده است ، خاطرنشان می کند که اختلال عملکرد تیروئید علت مهم و مهم ناهنجاری های قاعدگی است.

۵- پوست خشک و پوسته پوسته

اگر شما رژیم معمول و مراقبت از پوست خود را دنبال می کنید و هیچ یک از محصولات مورد استفاده خود را تغییر نداده اید اما پوست شما خشک و خارش دار است ، این می تواند نشانه کم کاری تیروئید باشد.

تغییر در بافت و ظاهر پوست می تواند به دلیل کاهش گردش خون ، یکی از عوارض جانبی هورمون های تیروئید کم کار باشد.

علاوه بر این ، کاهش متابولیسم بدن به دلیل تولید کم هورمون تیروئید می تواند تعریق را کاهش دهد. بدون تعریق مناسب ، پوست خشک و پوسته پوسته می شود.

همراه با خشکی پوست ، ممکن است پف صورت (به خصوص نزدیک پلک ها) و پوست ضخیم شده در قسمت پایین ساق پا با ظاهر کمرنگ یا مایل به زرد وجود داشته باشد.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۲ در مجله هندی پوست منتشر شد ، خاطرنشان می کند که شایع ترین ویژگی پوستی در بیماران کم کاری تیروئید ، پوست درشت ، خشن و خشک است.

۶-درد عضلات

افرادی که از کم کاری تیروئید رنج می برند اغلب دچار ضعف عضلانی ، درد ، سفتی یا گرفتگی عضلات می شوند. همچنین ممکن است درد عمومی مفصل وجود داشته باشد.

متابولیسم کم باعث سوزاندن انرژی بدن می شود ، که می تواند بعد از انجام تمرینات منظم بر احساس عضلات تأثیر بگذارد. تیروئید کم اغلب باعث افزایش التهاب می شود که ممکن است در درد عضلات و مفاصل شما نقش داشته باشد.

یک مطالعه در سال ۲۰۰۰ که در مجله Neurology، Neurosurgery & Psychiatry منتشر شده است ، خاطرنشان می کند که علائم و نشانه های عصبی عضلانی در بیشتر بیماران مبتلا به مشکلات تیروئید وجود دارد.

در حقیقت ، حدود ۴۰ درصد بیماران کم کاری تیروئید دارای علائم حسی عصبی حرکتی آکسون حسی در اوایل دوره بیماری تیروئید بودند.

علائم کم کاری تیروئید چیست؟
علائم کم کاری تیروئید چیست؟

۷-ریزش ناگهانی مو

ریزش موی غیر قابل توجیه اغلب با مشکلات تیروئید همراه است. سطح پایین هورمون تیروئید می تواند چرخه رشد مو را مختل کرده و باعث ریزش مو بیش از حد طبیعی شود.

ریزش مو از پوست سر و همچنین از قسمت خارجی ابرو و سایر اعضای بدن قابل مشاهده است. به علاوه ، موها خشک ، شکننده و درشت می شوند. اینها علائم کم کاری تیروئید است.

تیروئید بیش از حد فعال همچنین می تواند باعث مشکلات مو شود. با پرکاری تیروئید ، می توان نازک شدن موها را فقط روی سر مشاهده کرد. همچنین ، پوست سر خیلی خشک می شود.

۸- احساس بیش از حد سرد یا گرم بودن

اگر بدون هیچ دلیل مشخصی بیش از حد احساس سرما یا گرما می کنید ، می تواند نشان دهنده یک مشکل اساسی تیروئید باشد. تغییر در سطح هورمون های تیروئید می تواند توانایی تنظیم دمای بدن را مختل کند.

داشتن دست و پا سرد یا احساس سرما در تمام مدت با وجود قرار گرفتن در یک اتاق گرم می تواند به دلیل کم کاری تیروئید باشد. از طرف دیگر ، پرکاری تیروئید می تواند تعریق بیش از حد و عدم توانایی در تحمل گرما را ایجاد کند.

۹- صدای ناخوشایند و ناراحتی در گردن

مشکلات تیروئید همچنین می تواند مشکلاتی مانند گرفتگی صدا ، خروپف و برجستگی جزئی یا برجستگی در ناحیه تیروئید را ایجاد کند.

به علاوه ، چون تیروئید به سمت جلوی گردن قرار دارد ، هر نوع ناراحتی در این ناحیه می تواند نشانه یک مشکل زمینه ای تیروئید باشد.

مشکلات گردن مانند درد و ناراحتی می تواند ناشی از التهاب تیروئید (تیروئیدیت) یا گواتر باشد که در آن تیروئید متورم شده و بزرگ می شود. گواتر می تواند در نتیجه کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید باشد.

۱۰-مشکلات مرتبط با روده

اگر مشکلات گوارشی مانند یبوست ، اسهال یا سندرم روده تحریک پذیر (IBS) دارید ، ممکن است به دلیل یک مشکل اساسی تیروئید باشد. هورمونهای تیروئید می توانند باعث تغییر در عادات روده شوند ، و توانایی بدن در هضم غذا و تولید مواد زائد را مختل کنند.

مشخص شده است که یبوست شدید یا طولانی مدت ، حتی با مصرف کافی فیبر ، با کم کاری تیروئید در ارتباط است ، در حالی که اسهال یا IBS می تواند نشانه پرکاری تیروئید باشد.

۱۱-سطح کلسترول بالا

تیروئید کم کار همچنین می تواند باعث افزایش سطح کلسترول شود ، که می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد.

کمبود هورمونهای کافی تیروئید در بدن بر توانایی بدن در تجزیه و پاکسازی کلسترول از جریان خون تأثیر منفی می گذارد.

بنابراین ، می تواند LDL (یا کلسترول “بد”) شما را افزایش دهد و سطح لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL یا کلسترول “خوب”) شما را کاهش دهد.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۱ در مجله Open Cardiovascular Medicine Journal منتشر شده اشاره می کند که اختلال عملکرد تیروئید می تواند تأثیر مهمی بر مشخصات چربی خون داشته باشد.

این مطالعه بر غربالگری بیوشیمیایی برای اختلال عملکرد تیروئید در همه بیماران مبتلا به چربی خون و همچنین در تمام بیماران با بهبود غیر منتظره یا بدتر شدن مشخصات چربی آنها تأکید دارد.هنگامی که عملکرد کم تیروئید با دارو درمان می شود ، کلسترول اغلب به سطح طبیعی برمی گردد.

علائم کم کاری تیروئید چیست؟
علائم کم کاری تیروئید چیست؟

۱۲-تمرکز و حافظه ضعیف

اگر فراموش کردن چیزهایی را شروع کرده اید و در تمرکز مشکل دارید ، این می تواند به دلیل عملکرد کم تیروئید باشد.

تیروئید کم کار ممکن است منجر به فراموشی ، ضعف حافظه و عدم تمرکز شود زیرا مقدار ناکافی از این هورمون ها می تواند باعث سواستفاده در انتقال دهنده های عصبی شود.

تیروئید کم حتی می تواند منجر به استرس یا خواب ناچیز شود ، که به نوبه خود می تواند باعث ایجاد مه موقت مغزی شود. با این حال ، کم کاری تیروئید نمی تواند منجر به اختلال شناختی دائمی شود و با درمان مناسب می توان این مسائل را برطرف کرد.

ضعف حافظه همچنین می تواند نشانه سایر مشکلات بهداشت روان مانند افسردگی باشد ، بنابراین مهم است که برای یافتن علت دقیق با پزشک خود مشورت کنید

 

 

 

 

 

 

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.