عالم بزرگ تشیع،سیدبحرالعلوم کیست؟

عالم بزرگ تشیع،سیدبحرالعلوم کیست؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”عالم بزرگ تشیع،سیدبحرالعلوم کیست؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

تولد

محمد مهدى، فرزند سید مرتضى طباطبایى بروجردى، از نوادگان امام حسن مجتبى (ع) در یک خانواده روحانى و پرهیزگار، در شب جمعه از ماه شوال ۱۱۵۵ هـ.ق در شهر کربلاى معلى پا به عرصه هستى نهاد.شبى که سید به دنیا آمد، پدر وى در عالم خواب دید که امام رضا (ع) دستور دادند محمد بن اسماعیل بن بزیع -از اصحاب امام کاظم و امام رضا و امام جواد (ع)– شمعى برفراز بام سید مرتضى (منظور خود او است) بر افروزد. وقتى محمد بن اسماعیل آن شمع را روشن کرد، نورى از آن شمع به آسمان بالا رفت که نهایت نداشت. پدر از آن رؤیاى راستین بیدار مى شود و همزمان خبر مولود تازه رسیده را به او مى دهند.

خدمات اجتماعی

ایشان اهتمام زیادی به حل مشکلات اجتماعی جامعه داشته و مراکز متعددی را احیاء یا تأسیس نموده‌است که از آن جمله می‌توان به؛ تعیین جایگاه امام زمان علیه‌السلام در مسجد سهله برای نخستین مرتبه، تعمیر مسجد شیخ‌طوسی که هم اکنون حدود هزار سال از قدمت آن می‌گذرد، تاسیس کتابخانه خطی در نجف با عنوان مکتبة بحرالعلوم، بالا آوردن سطح مسجد کوفه از رودهای اطرافش، مشخص کردن قبر مختار، حضرت صالح و هود علیهماالسلام برای نخستین بار اشاره کرد.

بحر العلوم دارای تالیفات ارزنده‌ای در علوم مختلفه می‌باشد که چند نمونه ذکرمی‌شود:

  • ۱-مصابیح، کتابی ارزنده در فقه(در عبادات و معاملات)
  • ۲-الدرة النجفیة، منظومه‌ای در فقه، مشتمل بر دو هزار بیت‌شعر که چندین بار تفسیر و شرح شده است.
  • ۳-مشکاة الهدایة ، شاگردش مرحوم شیخ جعفر کاشف الغطاء، به امر استاد بر آن‌شرحی نوشته است.
  • ۴-الفوائد الاصولیة
  • ۵-حاشیة علی طهارة شرائع المحقق الحلی
  • ۶-الفوائد الرجالیة در علم رجال
  • ۷-رسالة فی الفرق و الملل
  • ۸-تحفة الکلام فی تاریخ مکة و بیت الله الحرام
  • ۹-شرح باب الحقیقة و المجاز
  • ۱۰-قواعد احکام الشکوک
  • ۱۱-الدرة البهیة فی نظم بعض المسائل الاصولیة
  • ۱۲-دیوان شعری که دارای بیش از یک هزار بیت می‌باشد.
  • ۱۳-رسالۀ سیر و سلوک

وفات

 سید بحرالعلوم که به علت بیمارى مدتى توان تدریس نداشت و در منزل به مطالعه و تألیف مشغول بود، سرانجام در روز ۲۴ ذیحجه (یا رجب) سال ۱۲۱۲ ق. به سرای باقی سفر کرد. درگذشت سید در عالم اسلام اثرى عمیق بر جاى گذاشت و دنیاى شیعه را در ماتم فرو برد. پیکر مطهر او پس از تشییع با شکوه و اقامه نماز، در جنب مرقد شیخ طوسى، در نجف اشرف دفن شد.

تشرف سید بحر العلوم در حرم امیر المۆمنین

عالم ربانی، ملا زین العابدین سلماسی (رحمة الله علیه) فرمود: روزی جناب سید بحر العلوم (رحمة الله علیه) وارد حرم امیر المۆمنین (علیه السلام) شد.

در آن جا این بیت را با خود می خواند: (چه خوش است صوت قرآن زتو دلربا شنیدن).

از سید سۆال کردم: علت خواندن این بیت چیست؟ فرمود: همین که وارد حرم امیر المۆمنین (علیه السلام) شدم، مولایمان حضرت ولی عصر (علیه السلام) را دیدم که در بالای سر مطهر، با صدای بلند، قرآن تلاوت می فرمود.

وقتی صدای آن بزرگوار را شنیدم، این بیت را خواندم و همین که داخل حرم شدم، حضرت قرائت قرآن را ترک نموده و از حرم تشریف بردند.

 مانند دریا

میرزاى قمى – نویسنده کتاب قوانین – مى گوید: من با علامه بحرالعلوم در درس آقا وحید بهبهانى هم مباحثه بودم. اغلب من براى او بحث را تقریر مى کردم تا اینکه به ایران آمدم و کم کم شهرت علمى سید بحرالعلوم به همه جا رسید و من تعجب مى کردم تا زمانى که خدا توفیق عنایت فرمود که براى زیارت عتبات موفق بشوم، وقتى به نجف اشرف وارد شدم سید را ملاقات کردم، مسئله اى عنوان شد دیدم سید بحرالعلوم دریاى مواج و عمیقى از دانش ها است

پرسیدم:

آقا ما که با هم بودیم شما این مرتبه را نداشتید و از من استفاده مى کردید حال شما را مانند دریا مى بینم، سید فرمود: میرزا این از اسرار است که به تو مى گویم تا من زنده ام به کسى نگو و کتمان بدار، من قبول کردم، آنگاه فرمود: چگونه این طور نباشم و حال آنکه آقایم (حجة بن الحسن عج ) مرا شبى در مسجد کوفه به سینه مبارک خود چسباند.

منبع:تبیان،اسلام کوئست،عرفان و حکمت

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.