سندرم روده تحریک‌پذیر

سندرم روده تحریک‌پذیر

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب” سندرم روده تحریک‌پذیر” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

سندروم روده تحریک‌ پذیر(IBS)نوعی اختلال در عملکرد روده است که با درد مزمن در ناحیه شکم،احساس ناراحتی، نفخ و تغییرات در عادات روده‌ای همراه است.

 

کارشناسان می‌گویند علایم سندروم روده تحریک پذیر می‌تواند در زنان متفاوت از مردان باشد.

در حقیقت، IBS زنان را به طور قابل توجهی بیشتر از مردان تحت تأثیر قرار می‌دهد و این نشان می‌دهد که هورمون ‌های جنسی زنان ممکن است یک عامل تاثیرگذار در این زمینه باشد.

اگر شما یک خانم هستید موارد زیر را که مرور کوتاهی بر مهم‌ترین یافته‌های تحقیقاتی درباره چگونگی بروز این اختلال در زنان است در نظر داشته باشید.

در عین حال به خاطر بسپارید که IBS مشکل پیچیده ای است که نه تنها در افراد مختلف شرایط متفاوتی ایجاد می‌کند بلکه می‌تواند در یک فرد نیز علایم روزانه ثابتی نداشته باشد.

بنابراین این‌که محققان دریافته‌اند IBS به طور معمول علایم خاصی در زنان ایجاد می‌کند به این معنی نیست که همه موارد زیر درباره شما نیز صدق خواهد کرد.

معمولا علایم IBS تحت تأثیر چرخه قاعدگی قرار می‌گیرد.

همچنین زنان بااختلالات خاص مانند آندومتریوز(یک اختلال زنانه که در آن بافت داخلی رحم در جایی بیرون از رحم رشد می‌کند)، ممکن است ناراحتی معده از جمله نفخ، گاز و اسهال ناشی از IBS را با شدت بیشتری نسبت به زنانی که این مشکلات را ندارند تجربه کنند.

از سوی دیگر، ریسک ابتلا به آندومتریوز در زنانی که به IBS مبتلا هستند بیشتر است.

در بسیاری از زنان، بارداری منجر به بهبود علایم IBS می‌شود. همچنین بسیاری از زنان بعد از سنین یائسگی شاهد کاهش علایم IBS هستند.

مشخص شده است که زنان مبتلا به IBS به میزان قابل توجهی بیشتر از دیگر زنان در معرض خطر انجام هیسترکتومی (عمل برداشتن رحم) قرار می‌گیرند.

اگرچه هورمون‌های زنانه استروژن

و پروژسترون بر شرایط دستگاه گوارش تاثیرگذاراست، با این حال نه قرص‌های ضد بارداری و نه درمان‌های جایگزینی با هورمون، هیچ‌کدام تاثیری بر علایم IBS ندارد.

زنان مبتلا به IBS بیشتر از دیگر زنان در معرض خطر ابتلا به ادرار فوریتی یا اضطراری قرار دارند اما خطر بی‌اختیاری ادرار لزوما در آن‌ها بالاتر نیست.

احتمال ابتلای زنان مبتلا به IBS به علایم پرولاپس یا افتادگی ارگان‌های لگن بیشتر از سایرزنان است.

مترجم : یاسمین مشرف،خراسان

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.