ساخت ربات پرنده ضدضربه

ساخت ربات پرنده ضدضربه(اخبار علمی _اخبار تکنولوژی)

تهران- ایرانا- محققان دانشگاه هاروارد موفق به ساخت ربات پرنده ضدضربه  یک میکروربات پرنده موسوم به RoboBee ساختند که توان موردنیاز خود را از موتورهای نرم دریافت می‌کند و در صورت برخورد به دیوار، کف زمین یا سایر اجسام، دچار آسیب نمی‌شود.

ساخت ربات پرنده ضدضربه
  ربات پرنده ضدضربه

به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، محققان برای ساخت این ربات از الاستومرهای دی الکتریک ساخته شده در دانشگاه هاروارد بهره گرفتند. این الاستومرها عایق بوده و با دریافت جریان الکتریکی، تغییر شکل می‌دهند. به منظور افزایش توان تولیدی این الاستومرها، محققان خاصیت رسانش الکترودهای آن را تقویت کردند.
محققان با استفاده از این ماده توانستند یک نمونه اولیه از ربات پرنده را بسازند که دارای دو بال بوده و قابلیت بلند شدن از سطح زمین را دارد. همچنین یک نمونه دیگر با چهار بال ساختند که قابلیت پرواز در محیط‌های شلوغ را دارد.

به گفته محققان، موتورهای نرم این ربات‌ها را می‌توان به سادگی جایگزین کرد، اما از آنجا که در اثر برخورد با اجسام موجود در محیط دچار آسیب نمی‌شوند، نیازی به تعویض آن‌ها وجود ندارد.
ساخت یک میکروربات جدید با استفاده از موتورهای نرم، یک گام مهم در حوزه میکرورباتیک محسوب می‌شود، زیرا این موتورها خاصیت ارتجاعی دارند و به سادگی دچار آسیب نمی‌شوند. با وجود این بسیاری از فعالان این حوزه در مورد امکان استفاده از چنین موتورهایی برای ساخت ربات‌های پرنده دچار تردید بوده‌اند. زیرا گفته می‌شد که توان این موتورها برای راه اندازی ربات‌های پرنده کافی نیست و کنترل آن‌ها دشوار است.
اما موتورهای مورد استفاده در RoboBee به سادگی کنترل می‌شوند و توان آن‌ها به اندازه‌ای است که امکان پرواز مستمر میکروربات را تامین می‌کند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature منتشر شده است.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.