روش تهیه و خواص عصاره آب قلم

روش تهیه و خواص عصاره آب قلم

پخت آرام و طولانی مدت استخوان ها، عصاره ژلاتینی تولید می‌کند که مغذی و خوش طعم است. آب استخوان را می توان هم به تنهایی مصرف کرد و هم آن را به غذا‌ها افزود. کدبانوها از عصاره قلم برای تهیه انواع سوپ، آش، خورش و حتی دمپخت و کته استفاده می کنند.عصاره استخوان سرشار از کلاژن و بسیاری از مواد مغذی دیگر است.همان طور که می دانید استخوان‌ها غنی از کلاژن است. برای تهیه عصاره قلم مغز استخوان، استخوان ساق پا و زانو بهترین نوع استخوان است.

ترفندی برای طعم بهترعصاره

برای این که طعم گوشت بیشتری داشته باشید، مقداری استخوان دنده به آن بیفزایید.

علت تفاوت رنگ عصاره قلم چیست؟

آب استخوان را به دو روش می‌توان تهیه کرد. یک روش این است که استخوان به همراه گوشت یا به تنهایی با چند سبزی و طعم دهنده داخل قابلمه یا زودپز ریخته و به مدت طولانی پخته ‌شود که محصول به دست آمده، آب استخوان سفید است. نوع دیگر آب استخوان قهوه‌ای است که در این روش ابتدا استخوان‌ها برشته می‌شود. سپس در قابلمه به همراه مواد می‌پزد. این روش طعم و رنگ بهتری خواهد داشت.

ترفند‌ها

برای ذخیره آب استخوان، آن را داخل ظرف دردار فریزری یا ظرف قالب یخ بریزید و
می توانیدبه مدت حداکثر یک سال فریز کنید یا می‌توانیدبعد از فریز کردن این قطعات را داخل کیسه زیپ لاک بریزید.شیشه‌های مربا و سس برای نگهداری آب استخوان خوب هستند، اما به هنگام فریز شدن، ترک برمی دارند یا شکننده می‌شوند.

خواص آب قلم

تامین نیاز بانوان باردار

زنان باردار یا شیرده که به احتمال زیاد دچار کاهش مواد معدنی می شوند، هر روز آب قلم مصرف کنند. این عصاره به ساخت خون کمک می کند.

استخوان ها را تقویت می کند

مواد معدنی چون کلسیم و منیزیم، روند تشکیل استخوان های سالم را سرعت می بخشد و در بهبود استخوان های شکسته نقش مهمی دارد.

روند پیری را کند می کند

چین و چروک بر اثر کاهش تولید کلاژن رخ می دهد. کلاژن تشکیل دهنده اصلی مو، پوست و ناخن است. ماده مغذی موجود در عصاره استخوان می تواند کیفیت مو، پوست و ناخن را به طور چشمگیری بهبود دهد. پرولین سلولیت را کاهش می دهد و پوست را نرم می کند. برای پوست عاری از چین و چروک و موهای شاداب، روزانه این عصاره را مصرف کنید.

کمک به ترمیم پوست

عصاره قلم غنی از آمینواسید آرژنین است که نقش حیاتی در التیام زخم ایفا می کند. چه شما از یک آفتاب سوختگی جدی رنج ببرید چه یک آسیب پوستی، مطالعات نشان می دهد که آرژنین به تسریع التیام زخم و بازسازی کلاژن کمک شایانی می کند.

پرهیز

افراد با چربی خون بالا و اضافه وزن به دلیل میزان بالای چربی موجود در قلم گاو و گوساله ، باید از مصرف آن خودداری کنند. مبتلایان به بیماری های قلبی و عروقی یا کسانی که دچار کبد چرب هستند، بهتر است در مصرف قلم گاو وگوساله احتیاط کنند.

مواد لازم جهت تهیه آب قلم

استخوان گوساله – ۲ کیلوگرم
سرکه سیب – ۲ قاشق غذاخوری
هویج – یک عدد بزرگ، حلقه شده
کرفس – یک شاخه، حلقه شده
پیاز – یک عدد، چهار قاچ شده
سیر – یک بوته (بدون پوست کندن دو نیم شود)
برگ بو – ۲ عدد
نمک – یک قاشق چای خوری (اختیاری)

روش تهیه

۱- مواد را آماده کنید و فر را با حرارت ۲۰۰ درجه سلسیوس روشن کنید.استخوان‌ها را کف یک سینی یا سینی مخصوص برشته کردن، بچینید.

۲- استخوان‌ها را به مدت ۲۰ دقیقه برشته کنید، آن‌ها را برگردانید و دوباره ۲۰ دقیقه دیگر هم آن‌ها را برشته کنید.۱۰ پیمانه آب و سرکه را داخل زودپز بریزید. آب را به جوش برسانید. اگر زودپز شما ساده است، شعله را کمی زیاد کنید تا آب به جوش آید. سپس، استخوان‌ها را به آب جوش اضافه کنید و به مدت ۱۵ دقیقه به پخت ادامه دهید. این آب را خالی کنید و استخوان‌ها را درآورید. دوباره داخل قابلمه یا همان زودپز بریزید. سبزیجات را به همراه ۷ پیمانه آب به قابلمه اضافه کنید.در زودپز را ببندید و دستگیره را طوری بپیچید که کاملا بسته شود و آن را برای دو ساعت یا همان ۱۲۰ دقیقه تنظیم کنید.

۳-وقتی زمان به پایان رسید، بگذارید فشار به حالت طبیعی به مدت ۳۵ تا ۴۵ دقیقه پایین بیاید. با دقت در را بپیچانید تا در حالت آزاد قرار بگیرد و هر گونه فشار باقی مانده تخلیه شود.

۴- یک الک یا آبکش را روی یک کاسه بزرگ بگذارید.

۵- در صورت دلخواه می‌توانید یک پارچه تنظیف را هم داخل آبکش بگذارید تا آب استخوان بسیار شفاف داشته باشید. آب را داخل کاسه تخلیه کنید و هر گونه ماده جامدی را دور بریزید. بگذارید آب استخوان سرد شود سپس و داخل یخچال بگذارید.

۶- وقتی که آب استخوان به طور کامل سرد شود، لایه چربی جامدی را که روی آن بسته است ، با قاشق جمع کنید و دور بریزید یا آن را برای استفاده در دستورالعمل‌های دیگر، ذخیره کنید.

۷- این عصاره استخوان ژلاتینی را داخل شیشه مربایی بزرگ یا ظرف دردار فریزر بریزید. آب استخوان را می‌توان به مدت پنج روز در یخچال و در نهایت یک سال در فریزر نگه داشت.

منبع: خراسان

امیدواریم از مطلب “روش تهیه و خواص عصاره آب قلم” استفاده کرده باشید. نظر خود را در خصوص این مطلب با ما در میان بگذارید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.