راههایی برای زیاد شدن شیر مادر

راههایی برای زیاد شدن شیر مادر

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”راههایی برای زیاد شدن شیر مادر ” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

*این مطلب در بهمن ۱۴۰۱ بروزرسانی شده است.

یک رژیم غذایی سالم در دوران بارداری بسیار ضروری است ، اما در عین حال رژیم خوب در زمان شیردهی نیز به همان اندازه مهم است. بدن از کالری و مواد مغذی زیادی استفاده می کند تا مایع شگفت انگیز به نام شیر مادر را برای کودک به وجود آورد. اما گاهی اوقات  شیر مادر را به اندازه کافی وجود ندارد و کم است.در این مقاله سعی داریم راههایی که شیر مادر را زیاد میکند بگوییم .

چه مقدار شیر نرمال است؟

یکی از راههای کافی بودن شیر مادر میزان ادرار و مدفوع نوزاد است .

 دانشگاه جان هاپکینز دستورالعملهایی را در مورد آنچه که باید در روزهای اول از شیر مادر انتظار داشته باشد ارائه می دهد:

۱-۲ روز: انتظار درست این است که نوزاد  فقط چند پوشک را کثیف کند. دستگاه گوارش کودک تازه شروع به کار کرده است.
۳-۵ روز: طبیعی است که کودک در این مرحله کمی وزن خود را کاهش دهد. تغییر چند پوشک در روز هنوز طبیعی است.
حدود روزهای ۴ تا ۵: با وارد شدن شیر مادر تعداد تغییرات باید افزایش یابد. در این روزها شما باید روزانه پوشک های بیشتری را برای نوزادتان عوض کنید.
روزهای ۶ تا ۲۸:در مدت زمان ۲۴ ساعت نوزاد تقریبا ۶ پوشک را مرطوب کرده  و ۳ بار هم مدفوع کرده است.(ممکن است این ارقام تقریبی باشد لطفا اگر نگران وزن نوزادتان شدید به جاب پرسش از دیگران که تجربه کافی هم ندارند در اسرع وقت با متخصص اطفال صحبت نمایید)

معمولا نوزاد باید در طی یک هفته ۳۰ گرم وزن اضافه کند.

راههایی برای زیاد شدن شیر مادران
راههایی برای زیاد شدن شیر مادران

دلایلی که باعث میشود شیر مادران کم شود؟

عدم تعادل هورمونی ، سایر شرایط اساسی بهداشتی مانند کم کاری تیروئید

مادر تغذیه خوبی نداشته باشد

سینه تان را ماساژ نمیدهید

(در اوایل زایمان معمولا سینه ها به خوبی تخیله نمیشوند چون نوزاد زود خسته میشود و همین امر باعث میشود شما فکر کنید شیرتان کم است شما میتوانید سینه تان را به آرامی ماساژدهید تا پستان شما برای شیردادن تحریک شود و یا اینکه از شیردوش کمک بگیرید تا سینه تان کامل تخلیه شود )

راههایی برای افزایش شیر مادر

۱٫استرس نداشته باشید.

مادرها از زمانی که جنین در رحمشان قرار میگیرد مهر مادری را تجربه میکنند.اکثر مادرهایی که احساس میکنند شیرشان کم است و نوزاد را سیر نمیکند دچار استرس و نگرانی میشوند غافل از اینکه خود این استرس شیر شما را کم میکند.پس لطفا استرس را از خودتان دور کنید. روش های ساده ای برای کاهش استرس وجود دارد. فقط یکی را انتخاب کنید و از آنجا شروع کنید.

۲٫تا وقتی کودک هنوز گرسنه نشده شیر دادن دوباره را امتحان نکنید چون اگر نوزاد سیر باشد خوب سینه را نمیمکد و شیری هم جاری نمیشود در نهایت شما فکر میکنید که شیرتان کم است.

۳٫خواب کافی بعد از زایمان مهم است.

 استراحت برای سلامت عمومی و به ویژه برای مادران پس از زایمان بسیار مهم است. در روزهای ابتدایی پس از زایمان قطع شما نیاز به یک همراه دارید تا در مادری کردن به شما کمک کند حالا بسته به شرایط این همراه میتواند همسر شما ،مادرتان و یا یک پرستار خوب باشد.

۴٫مکمل ها و داروها را بررسی کنید.

برخی از داروهای مانند آنتی هیستامین ها ،، ادرارآورها ، قرص های ضد بارداری هورمونی (خصوصاً با استروژن) و داروهای کاهش وزن ممکن است در مقدار شیر شما تداخل ایجاد کند. اگر گمان می کنید یکی از این موارد ممکن است شیر ​​شما را تحت تأثیر قرار دهد یا در مورد ایمنی مطمئن نیستید ،  با پزشک مشورت کنید.

۵٫از یک شیردوش استفاده کنید.

شما میتوانید برای تحریک غدد شیردهی و افزایش شیرتان از یک شیر دوش استفاده کنید.شیردوش ها هم دستی اند و هم برقی.

اگر کسی در دوشیدن شیر به شما کمک میکند شیردستی هم به کارتان می آید اما اگر تنها هستید میتوانید از شیردوش برقی استفاده کنید چون شما را خسته نمیکند.

غذاها و خوراکی های مفید برای افزایش تولید شیر

در کنار نکات بالا ، توجه به رژیم غذایی مادر می تواند کمک شایانی در ایجاد شیر کافی کند.

  • چربی های سالم.مطالعات نشان می دهد که غذایی که مادر می خورد بر کیفیت شیر ​​او تأثیر دارد. به عنوان مثال ، شیر مادر وقتی  چربی های سالم میخورد ، چربتر میشود وشیر چرب هم وزن نوزادتان را بالا میبرد. چربی های با کیفیت برای رشد مغزی کودک ، رشد اعضای بدن و بافت ها و تولید شیر مناسب برای مادر ضروری هستند. گوشت های سالم ، روغن نارگیل و محصولات نارگیل ، روغن زیتون ، آووکادو و آجیل(بادام هندی ،فندق و …) منبع خوبی از چربی سالم هستند.

  • مقدار زیادی پروتئین با کیفیت استفاده کنید . مانند گوشت گاو ،  مرغ و تخم مرغ  و غذاهای دریایی تکیه کنید. گوشت های ارگانیک که معمولا در روستاها و با توجه به تغذیه دام بدست می آید برای دچار نشدن مادر به کم خونی خیلی مناسب است.

  • استفاده از کربوهیدراتها. لازم نیست رژیم کربوهیدرات بالایی داشته باشید ، فقط نباید کربوهیدرات خیلی کم باشد و ترجیحا باید از منابع با کیفیت مانند سبزیجات تهیه شود.

  • سبزیجات سبز بیشتر مصرف کنید. سبزیجات سبز دارای فولات هستند که برای رشد نوزاد بسیار مهم است و حاوی مقادیر زیادی از مواد مغذی دیگر هم هست.سبزیجات سبز به جلوگیری از یبوست که گاهی اوقات در دوران پس از زایمان رخ میدهد نیز کمک می کند و برای تامین ویتامین های بدن هم لازم هستند.

  • سایر غذاهای که پس از زایمان خوب هستند و به زیاد شدن شیر کمک میکند : آبگوشت خانگی ، سوپ ها ، سبزیجات پخته شده و میوه (به خصوص انواع توت ها) در هنگام شیردهی نیز عالی هستند.

  • آب ! بدون مایع نمی توان مایع درست کرد. اکثر متخصصان روزانه حدود ۱۰ لیوان آب را برای مادران شیرده توصیه می کنند. (حدود ۹-۱۰ لیوان آب بسته به اندازه لیوان شما.)

  • مادران شیرده همچنین میتوانند برای زیاد شدن شیرشان این خوراکی ها را هم امتنحان کنند:رازیانه،جودوسر،سیر،گزنه .

  • از خوراکی های دیگر که در تصویر زیر آمده است هم میتوانید بای زیادشدن شیرتان کمک بگیرید:

چه چیزهایی شیر را زیاد میکنند؟
چه چیزهایی شیر را زیاد میکنند؟

بهترین خوراکی ها که شیر مادر را افزایش می دهد

در حالی که مطالعات زیادی برای اثبات تأثیر مثبت غذاهای زیر بر تولید شیر مادر انجام نشده است، این غذاها برای نسل‌ها توسط مادران شیرده مورد استفاده قرار گرفته‌اند و مشخص شده‌اند که موثر هستند. این غذاها باید به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه شما مصرف شوند و صرفاً به عنوان مکمل گنجانده نشوند.

۱٫ دانه شنبلیله

دانه های شنبلیله برای نسل ها و در سراسر جهان برای افزایش تولید شیر مادر استفاده شده است. سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که برای رشد مغز کودک شما مهم است. همچنین می توانید از برگ های شنبلیله استفاده کنید، زیرا سرشار از مواد مغذی مانند بتاکاروتن، ویتامین B، کلسیم و آهن هستند. دانه‌های شنبلیله را می‌توان در حین دم کردن چای به آن اضافه کرد و یا می‌توان از آن در تهیه غذاهای شور استفاده کرد.

۲٫ دانه رازیانه

دانه رازیانه جدا از اینکه برای افزایش شیر مصرف می شود، برای کاهش گاز و قولنج نیز استفاده می شود. فرض بر این است که این فواید دانه ها از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می شود. می توانید یک قاشق چای خوری دانه رازیانه را یک شب در یک لیوان آب خیس کنید و صبح آن را بنوشید یا در چای خود دم کنید.

۳٫ سیر باعث زیاد شدن شیر میشود

سیر برای تقویت سیستم ایمنی، پیشگیری از بیماری های قلبی و داشتن خواص درمانی شناخته شده است. در حالی که سیر می تواند به افزایش عرضه شیر شما کمک کند، می تواند بر طعم و بوی شیر مادر نیز تأثیر بگذارد. از این رو باید در حد اعتدال مصرف شود.

۴٫ سبزیجات برگ سبز

سبزیجات برگ دار مانند اسفناج، کلم پیچ، برگ شنبلیله و سبزی خردل منبع بسیار خوبی از مواد معدنی مانند آهن، کلسیم و فولات هستند. این سبزیجات دارای مقدار زیادی ویتامین هستند و به افزایش تولید شیر مادر کمک می کنند. شما باید حداقل یک سهم از سبزیجات برگ سبز در روز مصرف کنید.

۵٫ دانه زیره سبز

دانه های زیره به هضم غذا کمک می کند، یبوست، اسیدیته و نفخ را تسکین می دهد و به شیردهی کمک می کند. آنها همچنین مملو از ویتامین ها و کلسیم هستند. از این دانه ها در سالاد استفاده کنید یا آنها را یک شب در آب خیس کنید و آب را بنوشید تا از فواید آن بهره مند شوید.

۶٫ دانه کنجد

وقتی به این فکر می کنید که برای افزایش شیر مادر چه بخورید، بسیاری از افراد مصرف کنجد را توصیه می کنند. این دانه ها منبع عالی کلسیم غیر لبنی هستند که برای رشد کودک شما بسیار مهم است. بعد از زایمان حتی مادر برای بهبودی موثر و کامل به کلسیم نیاز دارد. می توانید از کنجد در آشپزی روزانه خود استفاده کنید یا با آن غذاهای شیرینی مانند لادو درست کنید و روزی یکی میل کنید.

پیشنهاد می کنیم مقاله “سویا برای سلامتی خوب است یا بد؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

۷٫ ریحان بخورید تا شیر شما زیاد شود

ریحان  یا تولسی برای نسل ها توسط مادران شیرده استفاده می شود. در حالی که به تولید شیر کمک می کند، به دلیل اثر آرام بخشش و همچنین ترویج حرکات روده سالم و اشتهای خوب نیز شناخته شده است. شما می توانید تولسی را به شکل چای میل کنید که به آرامش شما کمک می کند.

۸٫ بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر برای کنترل دیابت پس از زایمان عالی است در حالی که منبع عالی انرژی است. سرشار از فیبر است که تاثیر مثبتی بر سیستم گوارشی شما دارد. می توانید برای صبحانه جو دوسر بخورید یا کوکی های جو درست کنید. متخصصان تغذیه افزودن جو دو سر را به رژیم غذایی مادران شیرده برای افزایش تولید شیر مادر توصیه می کنند. . پاپایای نارس

۹٫پاپایای نارس

پاپایای نارس در حالی که تولید شیر را افزایش می دهد، به عنوان یک آرام بخش طبیعی نیز عمل می کند که به آرامش شما کمک می کند. می توانید پاپایای نارس را با رنده کردن آن در سالاد بخورید. پاپایای نارس به عنوان یک کهکشان بزرگ در کشورهای مختلف آسیایی شناخته می شود.

۱۰٫ هویج

هویج شیردهی را تقویت می کند و سرشار از ویتامین A است که کیفیت تولید شیر را نیز بهبود می بخشد. هویج خام را به صورت سالاد یا آب آن بخورید و صبح ها همراه با صبحانه یک فنجان بخورید. هویج در همه جای دنیا موجود است و یکی از بهترین غذاها برای بهبود شیردهی است.

۱۱٫ جو

جو شیردهی را تقویت می کند و شما را هیدراته نگه می دارد. می‌توانید غلات را در سالاد اضافه کنید یا آن‌ها را یک شب در آب داغ خیس کنید و روز بعد آب آن را مصرف کنید.

۱۲٫ زیاد شدن شیر مادر با مارچوبه

مارچوبه یک غذای پر فیبر است که سرشار از ویتامین A و K است. هورمونی که مسئول شیردهی است را تحریک می کند. مارچوبه را به آرامی بخارپز کنید یا در تابه با یک سبزی دیگر برای یک وعده غذایی یا میان وعده خوشمزه تفت دهید.

۱۳٫برگ کاری

از برگ کاری در غذاهای مختلف در آشپزی هندی استفاده می شود. این به این دلیل است که این برگ‌های خوشمزه ملانین را تقویت می‌کنند، به بهبود گردش خون کمک می‌کنند و توانایی بدن در تجزیه مواد مغذی را افزایش می‌دهند. آنها همچنین سرشار از مواد معدنی هستند که می توانند به مادران شیرده کمک کنند تا تولید شیردهی خود را افزایش دهند.

۱۴٫ زردآلو

زردآلو برای کمک به تثبیت عدم تعادل هورمونی عالی است و باید قبل و بعد از زایمان مصرف شود. به شیردهی کمک می کند و همچنین سرشار از کلسیم و فیبر است. زردآلو را به صبحانه خود اضافه کنید تا یک روز مغذی شروع شود.

۱۵٫ ماهی 

اگر به ماهی سالمون تازه دسترسی دارید، باید آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و اسیدهای چرب ضروری یا EFA است که گفته می شود به شیردهی کمک می کند. شیر تولید شده را مغذی تر می کند. شما می توانید ماهی سالمون را به روش های مختلف – بخار پز، کبابی یا سرخ شده در تابه میل کنید.

۱۶٫ کدو 

این سبزی بسیار مغذی است. محتوای آب بالایی دارد که مادر را هیدراته نگه می دارد. هضم آن آسان است و به افزایش عرضه شیر مادر کمک می کند. اگرچه ممکن است طعم کدو را دوست نداشته باشید، همیشه می توانید راه هایی برای خوش طعم تر کردن آن پیدا کنید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.