درمان سکته مغزی توسط فوق تخصص اینترونشنال و نورورادیولوژی

درمان سکته مغزی توسط فوق تخصص اینترونشنال و نورورادیولوژی

سکته مغزی زمانی هنگامی اتفاق میفتد و خونی که مسئول تغذیه قسمتی از مغز شما است، قطع گردیده و یا شدیداً کاهش پیدا کند، که همین امر موجب می‌شود که بافت مغز از اکسیژن و غذا محروم‌ شود. در عرض چند دقیقه سلول‌های مغز شروع به مردن و نابود شدن می‌کنند. سکته مغزی، یک موقعیت اورژانس و فوریت پزشکی است. درمان سریع و بدون‌ درنگ، تعیین‌کننده و حیاتی است. با انجام اقدامات سریع و زودهنگام می‌توان آسیب و صدمه مغزی و نیز عوارض و عواقب بالقوه و محتمل‌الوقوع را به حداقل رساند.

درمان سکته مغزی توسط فوق تخصص اینترونشنال و نورورادیولوژیعلائم و نشانه های سکته مغزی

  • مشکل در راه رفتن
  • مشکل در صحبت کردن و فهمیدن(ادراک(
  • اختلال در بینایی یک چشم یا هر دو چشم
  • فلج
  • رعشه
  • از کار افتادگی ، کرختی، بی حسی صورت، بازو یا دست
  • سردرد

انواع سکته مغزی

سکته ایسکمیک

سکته‌های ایسکمیک، زمانی رخ می‌دهند که سرخرگ‌های مغز شما باریک شده و یا انسداد  یابند، که همین امر باعث  کاهش جریان خون می‌شود. سکته ایسکمیک خود به دو دسته ترومبولیک و آمبولیک تقسیم می‌شود.

ترومبولیک

سکته ترومبوتیک وقتی رخ می‌دهد که در یکی از سرخرگ‌هایی که خون مغز شما را تامین می‌کند، یک لخته خون( ترومبوس)، تشکیل گردد.  این لخته اغلب ممکن است به خاطر رسوب چربی(پلاک) که در سرخرگ‌ها تجمع می‌یابد، و موجب کاهش جریان خون می‌شود ایجاد شود( آترواسکلروزیس)، و یا به خاطر سایر عوارض مربوط به سرخرگ.

آمبولیک

سکته آمبولیک زمانی رخ می‌دهد که یک لخته خون و یا سایر مواد باقیمانده، در فاصله‌ای دورتر از مغز شما تشکیل گردند( عموماً در قلب شما)، و سپس از طریق جریان خون به سرخرگ‌های مغزی باریکتر انتقال یافته و در آنجا منزل گزینند. این شکل از لخته خون، آمبولی( آمبولوس)، نامیده می‌شود.

سکته هموراژیک

این نوع از سکته هنگامی رخ می‌دهد که یک رگ خونی در مغز شما سوراخ، پاره یا تخریب شده باشد. این نوع سکته خود به دو دسته خونریزی داخل مغز و خونریزی subarachnoid تقسیم می‌شود.

خونریزی درون مغزی

در خونریزی داخل مغزی رگ خونی داخل مغز پاره شده و به اطراف و دورادور بافت مغز نشت می‌کند، و به سلول‌های مغزی آسیب می‌رساند.

خونریزی subarachnoid

در این نوع خونریزی  سرخرگ روی سطح مغز شما و یا نزدیک آن ناحیه ترکیده، پاره شده، و به فضای بین سطح مغز و جمجمه شما نشت می‌کند.

ترومبکتومی

در سکته های مغزی در صورتی که رگ های اصلی  و بزرگ مغز بر اثر لخته شدن بسته شده باشد که عموما تزریق وریدی داروهای تجزیه کننده لخته اثری چشمگیر در باز کردن رگ بسته شده نخوهد داشت. در این حالت بر روی بیمار آنژیوگرافی و خارج کردن لخته مغزی از طریق استنت های مخصوص ترومبکتومی مکانیکال می تواند در باز کردن رگ بسته شده بسیار تاثیر گذار است و این جراحی توسط فوق تخصص اینترونشنال و سکته مغزی قابل انجام است.

رکانالیزاسیون سریع عروق مغزی در بیمارانی که دچار سکته مغزی شده اند و موجب بهبود و عملکرد بهتر بیماران می‌شود. رکانالیزاسیون عروق مغزی به کمک تزریق وریدی داروهای ترومبولیتیک یا به کمک روش های اندوواسکولار انجام می‌پذیرد. تزریق وریدی داروهای ترومبولیتیک در ۳ ساعت اول شروع علائم باعث بهبود پیش آگهی بیماران سکته مغزی ایسکمیک می‌گردد ولی پاسخ آن بر روی عروق بزرگ ناچیز است. روش های آندواسکولار و حذف مکانیکال لخته در عروق بزرگ مغز در بیماران سکته مغزی در ۶ ساعت اول شروع علائم موجب بهبود بیماران و عملکرد آنها در دراز مدت می‌شود. ترومبکتومی مکانیکال قدم اول درمان حاد سکته مغزی در بسیاری از کشورها و گایدلاین ها است. شناخت روش های مختلف ترومبکتومی و انتخاب مناسب آنها قدم مناسبی در درمان حاد سکته های مغزی می‌تواند باشد.

سکته مغزیدایسکشن شریان های کاروتید

بیماری شریان کاروتید عارضه ای است که در اثر انسداد عروق کاروتید ایجاد می‌شود. عروق کاروتید دو رگ بزرگ در دو طرف گردن هستند که این دو رگ از کاروتید بزرگتر انشعاب می‌یابند. و وظیفه این کاروتید خونرسانی به مغز است. از شایع ترین علت های ایجاد سکته مغزی در جوانان دایسکشن شریان کاروتید در گردن و یا داخل جمجمه می‌باشد. دایسکشن شریان های ناحیه گردن به خصوص شریان های کاروتید از جمله آسیب های عروقی متعاقب ترومای بلانت ناحیه گردن به شمار می‌رود. محل شریان های کاروتید در گردن هستند و در اثر عوامل مختلف مانند ضربه به گردن و … در جداره رگ پارگی ایجاد می‌شود که می‌تواند هماتوم در رگ و بسته شدن آن و یا فرستادن لخته به رگ های داخل مغز می‌شود و سکته مغزی رخ می‌دهد.

سکته مغزی موجب کاهش اکسیژن رسانی می‌شود و در عرض چند دقیقه سلول های مغزی شروع به مردن می‌کنند. سکته مغزی شایع ترین علت مرگ و علت اصلی ناتوانی دائمی می‌باشد. بیماری شریانی کاروتید به آرامی پیشرفت می‌کند. اولین علامتی که این وضعیت را نشان می‌دهد حمله ایسکمی یا سکته مغزی TIA می‌باشد.

در صورتی که علائم یا نشانه های سکته مغزی را یکبار تجربه کرده اید باید به توصیه های پزشکی عمل کنید. حتی در صورتی که علائم ناشی از آن موقتی و سریع بهبود پیدا کرده اید، می‌تواند موجب بروز یک سکته کامل شود.

علائم شایع دایسکشن شریان کاروتید

  • درد گردن
  • سردرد
  • افتادگی پلک
  • ضعف در نیمی از بدن
  • اختلال در تکلم
  • و …

دکتر رانوش پشم فروش

دکتر رانوش پشم فروش فوق تخصص نورواینترونشن ؛ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی عروق و مغز و نخاع از دانشگاه زوریخ سوئییس (University hospital of Zurich) و دارای بورد تخصصی بیماری های مغز ؛ اعصاب و ستون فقرات می‌باشند.

آدرس مطب : تهران – خیابان ولی عصر – سه راه توانیر- روبروی بیمارستان دی(دوم گاندی) – ساختمان پزشکان آریا- طبقه سوم – واحد ۸

پذیرش : یک شنبه و چهارشنبه ساعت ۱۷ الی ۲۱  و سه شنبه ساعت ۹ الی ۱۲ صبح

شماره تماس جهت رزرو نوبت: ۰۲۱۸۸۶۵۴۲۰۷-۸

 

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی فارسیها هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.