درمان حالت تهوع کودکان

درمان حالت تهوع کودکان

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”درمان حالت تهوع کودکان” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

استفراغ یا تهوع ، ترشح شدید محتوای معده از طریق دهان است و در کودکان بسیار شایع است. حتی گاهی اوقات ، استفراغ ممکن است در خلاص شدن از بدن از مواد ناخواسته و عوامل بیماری زا که ممکن است ناآگاهانه بلعیده اند مفید باشد.حالا ببینیم این تهوع را چگونه میتوان در خانه درمان کرد؟

معمولاً استفراغ در کودکان بدون نیاز به مداخله پزشکی به خودی خود قطع می شود. با این وجود ، هوشیاری در برابر علائم کم آبی در کودکان بسیار مهم است.

دلایل تهوع و استفراغ در کودکان

استفراغ معمولاً علامت برخی از بیماری های زمینه ای است ، مانند:

گاستروآنتریت یا آنفولانزای معده
ریفلاکس معده
مسمومیت غذایی
دریازدگی
آلرژی غذایی
استرس 
کمبود خواب
سوهاضمه
شکم خالی
عفونت های تنفسی

برخی از مشکلات و عفونت های جدی بهداشتی ، مانند مننژیت ، عفونت ادراری ، عفونت گوش میانی ، آپاندیسیت و آسیب دیدگی مانند ضربه به سر ، در این حالت استفراغ می تواند نشان دهنده افزایش فشار داخل جمجمه باشد .
پرخوری ، عجله در خوردن یا خوردن غذاهای مملو از چربی ، قند و فیبر که می تواند سیستم گوارشی هنوز در حال تکامل را در بچه ها سنگین کند و باعث استفراغ شود.
سندرم استفراغ حلقوی – گاهی اوقات ، استفراغ مکرر ممکن است به هیچ یک از دلایل فوق مربوط نباشد ، در عوض ، این ممکن است نشانه ای از سندرم استفراغ حلقوی باشد ، که با حملات مکرر استفراغ مشخص می شود ، از چند ساعت تا چند بار ادامه دارد. روزها.

مطالعه ای در سال ۲۰۱۲ که در Neurogastroenterology and Motility منتشر شده است گزارش می دهد که سندرم استفراغ حلقوی تقریباً از هر ۱۰۰۰۰۰۰ کودک در سه نفر اتفاق می افتد.
استفراغ در نوزادان بلافاصله پس از تغذیه نیز می تواند نشان دهنده تنگی پیلور باشد ، بیماری که دستگاه گوارش کودک را از ورود غذا به روده کوچک مسدود می کند. این شرایط نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.بلع تصادفی برخی مواد سمی یا سمی نیز می تواند باعث استفراغ فرزند شما شود.

علائم تهوع و استفراغ در کودکان:

به طور کلی ، استفراغ اغلب با علائم دیگری در ارتباط با بیماری خاص یا نتیجه ضعف عمومی همراه است. برخی از علائم همراه با استفراغ عبارتند از:

بی حالی
تحریک پذیری یا بی حالی
پوست رنگپریده
سردرد
درد شکم
تب پایین
افزایش ضربان قلب
نفخ شکم
اسهال

جلوگیری از حالت تهوع و استفراغ در کودکان:

به آنها بیاموزید که مرتب و خوب دست ها را بشویند به خصوص قبل و بعد از غذا خوردن و همچنین بعد از رفتن به دستشویی.
قرارگیری کودکان در معرض کسی که دچار مشکل معده است را محدود کنید.(حالت تهوع دارد)

درمان حالت تهوع
درمان حالت تهوع کودکان

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

گاهی اوقات ، مراجعه به پزشک ضروری است ، به خصوص هنگامی که استفراغ طولانی مدت وجود دارد ،بدن کودک کم آب است ، کودک قادر نیست مایعات را برای مدت زمان ۱۲ ساعت نگه دارد و هنگامی که این علائم وجود دارد : تاری دید ، گردن سفت ، سرفه ، تب شدید و میگرن.

استفراغ و علائم مرتبط با آن ، اغلب با برطرف شدن علت مشکل ، بهبود می یابند. در بیشتر موارد ، استفراغ در کودکان بدون درمان پزشکی خاص متوقف می شود. با این حال ، می توانید برخی از داروهای خانگی را امتحان کنید تا استفراغ را متوقف کرده و حال کودک را بهتر کنید.

 درمان خانگی برای درمان حالت تهوع و استفراغ در کودکان :

۱- میزان مصرف آب کودک خود را افزایش دهید.

استفراغ می تواند منجر به از دست دادن آب در بدن و در نهایت کمبود آب بدن شود ، که می تواند برای کودک شما مضر باشد. از این رو ، اولین قدم برای درمان استفراغ در کودکان و توقف کم آبی افزایش مصرف آب است. رژیم غذایی مایع برای بازگرداندن قدرت بدن نیز بسیار کمک می کند.

آب معمولاً برای آبرسانی به بدن کودک شما کافی است. ضروری است که هر چند وقت یکبار آب کافی برای نوشیدن به او بدهید حتی اگر کودک احساس تشنگی خاصی نکند.

علاوه بر این ، یک مطالعه نشان می دهد که والدین باید احساس راحتی کنند در هنگام بهبودی از استفراغ ، به جای دارو، به کودکان خردسال با کمبود آب سیب یا نوشیدنی مورد علاقه خود کمک کنند.

کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند باید به دریافت شیر ​​مادر ادامه دهند ، اما اطمینان حاصل کنید که بیشتر از حد معمول تغذیه نکنید.
کودک خود را وادار کنید در طول روز مقدار کمی آب و مایعات مصرف کند.
همچنین می توانید نوشیدنی های حاوی کربوهیدرات ارائه دهید ، با این حال مراقب باشید ، زیرا افزایش قند در این نوشیدنی ها اغلب باعث اسهال می شود.
وادار کردن آنها به خوردن بستنی های خرد شده از آب میوه ها. نوشیدنی های  نیز می توانند کمک زیادی کنند.
حتی دادن تراشه های یخ برای مکیدن در فواصل مکرر مفید است.
توجه: در ۲۴ ساعت اول یا هر بیماری که باعث استفراغ شود ، کودک خود را از غذاهای جامد دور نگه دارید و او را به داشتن مایعات بیشتر تشویق کنید.

۲- ORS خانگی را به فرزند خود بدهید.

محلول آب رسانی خوراکی خانگی (ORS) توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) به عنوان اولین خط درمان کم آبی شناخته شده است. این یک راه حل سریع برای دوباره پر کردن مواد مغذی و مایعات از دست رفته است و به راحتی در خانه تهیه می شود. بسته های ORS نیز به راحتی در بازار موجود است.

½ قاشق چای خوری نمک و ۶ قاشق چای خوری شکر (یا شکر قهوه ای) را به ۴ فنجان آب آشامیدنی اضافه کنید.
کاملا هم بزنید تا نمک و شکر کاملا حل شود.
این محلول را چند بار در روز به کودک بدهید تا بهبودی کامل یابد.

۳- دانه های رازیانه می توانند کمک کنند.

یک داروی خوب دیگر که توسط تحقیقات و همچنین در مورد اثر آن در جلوگیری از استفراغ در کودکان ثابت شده است ، رازیانه است.

دانه های رازیانه دستگاه گوارش را تسکین می دهد و حالت تهوع و استفراغ را تسکین می دهد. آنها همچنین دارای خواص ضد میکروبی هستند که به پیشگیری و درمان آنفولانزای معده که می تواند باعث استفراغ شود کمک می کند. به علاوه ، عطر و طعم معطر آن به آرامش معده کمک می کند.

۱ قاشق غذاخوری دانه رازیانه خرد شده را به ۱ فنجان آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه بماند. این ترکیب را صاف کرده و اجازه دهید کودک شما این چای را ۲ تا ۲ بار در روز بنوشد.
همچنین می توانید به کودک خود اجازه دهید یک قاشق چای خوری دانه رازیانه بجوید تا به مبارزه با این مشکل کمک کند.

۴- کودک خود را وادار به نوشیدن آب لیمو کنید.

لیمو همچنین می تواند به مقابله با استفراغ مزمن کمک کند. بوی خوش آن دارای تأثیری انرژی بر بدن است که می تواند حالت تهوع را کاهش داده و از استفراغ جلوگیری کند. غنی شده از ویتامین ها و مواد معدنی ، لیمو می تواند به جبران آب و انرژی که در اثر استفراغ از بین رفته اند ، کمک کند.

محتوای بالای ویتامین C لیمو دلیل دیگری است که می توانید آن را در درمان خود بگنجانید زیرا به تقویت ایمنی بدن کمک می کند. حتی اسید موجود در لیمو به از بین بردن باکتری هایی که باعث مسمومیت غذایی می شوند و منجر به استفراغ می شوند ، کمک می کند.

یک لیموی تازه را در ۱ لیوان آب فشرده و کمی عسل به آن اضافه کنید. آن را به کودک خود بدهید تا چند بار در روز بنوشد. (به کودکان زیر ۱ سال عسل ندهید.)
حتی می توانید به کودک خود اجازه دهید به راحتی  پوست لیمو تازه بو کند تا حالت تهوع و استفراغ را تسکین دهد.
مکیدن آب نبات های سفت مانند قطره های لیمو می تواند به از بین بردن طعم ناخوشایند دهان پس از استفراغ کمک کند.

۵- طب فشاری می تواند مفید باشد.

از آنجا که استفراغ و تهوع و ناراحتی همراه آن ، کودک را قادر به حتی نوشیدن نمی کند ، چه رسد به غذا خوردن ، طب فشاری به عنوان یک درمان موثر غیر دارویی برای بررسی از دست دادن مداوم مایعات و مواد معدنی و جلوگیری از کمبود آب بدن عمل می کند.

طب سنتی چینی نقاط مختلف طب فشاری را روی بدن تجویز می کند که باید برای تسکین فوری کودک به روشی بدون درد تحت فشار قرار گیرند. اعمال فشار بر روی این طب سوزنی باعث آزاد شدن تنش عضلانی و تحریک گردش خون می شود که می تواند به جلوگیری از استفراغ و حالت تهوع کمک کند.

بنابراین برای تسکین علائم از فشار برای تحریک نقاط خاصی از بدن استفاده می کند.

به عنوان مثال ، نقطه فشار Neiguan (P6) ، واقع در نزدیک مچ دست شما ، برای کمک به رفع حالت تهوع و استفراغ تحت فشار قرار می گیرد.

درمان حالت تهوع کودکان
درمان حالت تهوع کودکان

برای ماساژ نقطه فشار P6:

سه انگشت را روی مچ دست کودک قرار دهید.
انگشت شست خود را زیر انگشت اشاره کودک خود قرار دهید.
این نقطه را با حرکت دایره ای و محکم به مدت ۲-۳ دقیقه مالش دهید. هرچند خیلی فشار ندهید.
این کار را روی مچ دست دیگر نیز تکرار کنید.
اگر کودک شما به اندازه کافی بزرگ شده باشد ، خودش می تواند این کار را انجام دهد.

نکات پایانی:

داروهایی را که بدون نسخه پزشک اختصاصی توسط متخصص اطفال کودک شما تجویز نشده اند ، به آنها ندهید.
هنگامی که کودک شما در حالت خوابیده در حال استفراغ است ، سعی کنید تا آنجا که ممکن است او روی شکم یا سمت چپ دراز بکشید.
پس از استفراغ ، حداقل به مدت یک ساعت چیزی برای خوردن ندهید.
غذاهای جامد را دور نگه دارید تا مایعات  تحمل شوند ، زیرا غذاهای جامد می توانند معده حساس را تحریک کنند.

کودک شما ممکن است به داروهای ضد استفراغ تجویز شده برای استفراغ مکرر نیاز داشته باشد. این داروها به کاهش دفعات ابتلا به استفراغ کمک می کنند.
بگذارید فرزندتان به اندازه کافی استراحت کند و بخوابد. كودكی كه به راحتی استراحت داشته باشد ، تمایل به بهبودی سریعتر دارد زیرا پس از فشار در طی استفراغ ، به بدن زمان می دهد تا بهبود یابد.
از دادن وعده های غذایی بزرگ به کودک خود اجتناب کنید. در عوض ، در طول روز چندین وعده غذایی کوچک را انتخاب کنید.
کودک خود را از غذاهای سرخ شده و چرب که هضم آن مشکل و باعث استفراغ می شود ، دور نگه دارید.
عوامل تحریک کننده حالت تهوع را یادداشت کنید و سعی کنید از آنها جلوگیری کنید.

پاسخ داده شده توسط دکتر احمد سمیر ابوالناگا ، دکتر (متخصص اطفال)

بهترین روش برای جلوگیری از استفراغ فوری در کودکان چیست؟

من حدس می زنم بهترین راه حل برای جلوگیری از استفراغ در کودکان فوراً درمان علت اصلی استفراغ است. بسیاری از راه حل های خانگی ساده مانند تهیه مکعب یخ از محلول های آبرسانی خوراکی ، دادن ژلاتین به کودک به عنوان جایگزین مایعات ، دادن مایعات رطوبت رسانی به بدن ۳۰ دقیقه پس از استفراغ برای کاهش احتمال اینکه کودک بلافاصله دوباره استفراغ کند ، و تغذیه می کند. هنگامی که استفراغ حدود ۸ ساعت متوقف شد ، غذاهای ملایم را برای کودک در نظر بگیرید. مهم است که مراقب علائم کم آبی بدن باشید و از استفاده از داروها بدون تأیید پزشک خودداری کنید.

بعد از استفراغ چه نوشیدنی هایی باید به کودک داده شود؟

در صورت استفراغ زیاد یا مکرر برای جلوگیری از کمبود آب بدن ، مصرف مایعات بیشتر به کودک مهم است. بهترین مایعات برای این منظور محلول آب رسانی دهان است. در صورت عدم تحمل کودک ، می توان مایعات دیگری به او داد تا بدن او را مرطوب نگه دارد و حالت تهوع را تسکین دهد ، مانند: چای زنجبیل ، چای نعناع ، آب ، دانه های رازیانه یا میخک.

آیا کودک بدون  تب می تواند دچار استفراغ شود؟

بسیاری از کودکان استفراغ بدون تب دارند ، به خصوص در مورد گاستروانتریت ویروسی ، معروف به آنفولانزای معده. بسیاری از دلایل دیگر مانند آلرژی غذایی ، ضربه مغزی ، انسداد روده ، استفراغ عادی ، میگرن ، بیماری حرکت ، استفاده از برخی داروها یا استرس می تواند استفراغ بدون تب را ایجاد کند.

درمان حالت تهوع کودکان
درمان حالت تهوع کودکان

چرا کودکان در طول شب بیشتر دچار استفراغ میشود؟

برخی شرایط ممکن است باعث استفراغ شبانه شود مانند: ریفلاکس معده ، ورم روده ، آپاندیسیت ، ضربه به سر ، میگرن ، پانکراتیت ، مسمومیت غذایی ، هپاتیت و زخم های معده.

برخی از نکات اضافی برای مدیریت استفراغ در کودکان شامل موارد زیر است:

متخصصان اطفال باید والدین را برای حفظ آرامش آموزش دهند و به آنها اطمینان دهند که فرزندشان به احتمال زیاد طی ۲۴ ساعت بهتر خواهد شد.
از نوشیدنی های بازاری پرهیز کنید زیرا حاوی سدیم ناکافی و مقدار زیادی کربوهیدرات هستند.
کودکان را به مدت ۲۴ ساعت پس از استفراغ از خوردن غذاهای جامد دور نگه دارید. از موز ، برنج و نان تست به عنوان روشی موثر برای ورود مجدد مواد غذایی پس از استفراغ استفاده کنید.
درباره دکتر احمد سمیر ابولناگا ، دکتر: دکتر ابوئلناگا یک پزشک متخصص اطفال در بیمارستان های دانشگاه مورکبی بی NHS Foundation Trust ، انگلستان است.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.