داستان زندگی حضرت خضر(ع)

داستان زندگی حضرت خضر(ع)

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”داستان زندگی حضرت خضر(ع)” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

حضرت خضر(ع)

خضر(ع) از انبیای الهی است. او از شاهزادگان بود و پدرش مال و نعمت بسیار داشت؛ امّا خضر دوستدار حکمت بود و به راه پیغمبری می رفت و تا در خانواده خود بود، به راهنمایی گمشدگان و دستگیری بینوایان می پرداخت و چون به پیغمبری رسید، به راهنمایی قوم ذوالقرنین فرمان یافت. ذوالقرنین جهانداری آگاه بود و خضر را گرامی داشت و خداپرستی وی را ستایش و در کارها با وی مشورت می کرد و کار دین و شریعت مردم را به او محوّل ساخت.

در قرآن مجيد به صراحت نامي از حضرت خضر ـ عليه السلام ـ نيامده، ولي طبق روايات متعدد، منظور از آية ۶۵ سورة كهف (كه مربوط به داستان موسي و مرد عالم است و قبلاً در زندگي موسي ـ عليه السلام ـ ذكر شد) حضرت خضر ـ عليه السلام ـ است، كه خداوند او را در آيه مذكور چنين توصيف كرده است:

«فَوَجَدا عَبْداً مِنْ عِبادِنا آتَيناهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا وَ عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْماً؛ موسي و يوشع، در آن جا بنده‎اي از بندگان ما را يافتند كه رحمت و موهبت عظيمي از سوي خود به او داده، علم فراواني از نزد خود به او آموخته بوديم.»
بنابراين خضر مطابق اين آيه، از بندگان خاصّ خدا است كه مشمول رحمت مخصوص الهي بوده از جانب خداوند علم لدنّي داشت.
مطابق پاره‎اي از روايات، نام او «تاليا بن ملكان» بود، و خضر لقب او است، زيرا خضر به معني سبزي است و او هر كجا گام مي‎نهاد به بركت قدومش زمين سرسبز مي‎شد.

داستان زندگی حضرت خضر(ع)
اب حیات

ویژگی های خضر(ع)

۱٫ وی از جمله کسانـی است که به چشمه آب حیات دست پیدا کرده و مقداری از آن را نوشیده است؛

۲٫ خضر(ع) هـم اکنون زنده است و تا نفخ صور زنده خـواهد بـود؛

۳٫امام رضا(ع) فرمـود: «خضر از آب حیات نـوشید، پـس او زنده است تا نفخ صور دمیده شود.»

۴٫ خـداوند به خضر(ع) تـوان و قدرت نیرومندی عطا کرده؛ چنان که طریحـی می نـویسد: خداوند به خضر تـوان و قدرت بسیار بالایی عطا کـرد.

۵٫ از خصوصیات و ویژگی های خضر ایـن بوده که به هر کجا می نشست، آنجا سرسبز می گشت. امام صادق(ع) فرمـودند:

«بر هیچ تخته خشکیده ای نمی نشست؛ مگر آنکه سبز می گشت و بر هیچ زمینـی بـی آب و علف قرار نمی گرفت؛ مگر آنکه سرسبز می گشت و به همیـن جهت خضر نامیده شـد.»

همچنیـن گفته شـده که هر گاه به نماز می ایستاد، اطرافـش سـرسبز می گشت؛

۶٫ هر کجا نامـش برده شـود، فـوراً حاضر می گردد. امام رضا(ع) درباره ایـن ویژگی می فرماید:

هر کجا از او یاد شود، همان جا حاضر می شود, پـس هـر یک از شمـا به یـاد او افتـاد، بـر او سلام کنـد.»؛

۷٫ حضور همه ساله، در مراسم حج.

امام رضا(ع) می فرماید:

همه سـاله در مـراسـم حج حضـور می یابد و تمـام مناسک حج را نیز انجام می دهد و در عرفات در کنار سایر حجّاج خانه خدا می ایستـد و برای دعای مؤمنان آمین می گوید.»؛

۸٫ انـدرزگـویـی و نصیحت پذیری. از دیگر ویژگی های حضرت خضـر(ع) ایـن است که هم به دیگران توصیه و اندرز می داده و هـم دنبال آن بـوده که از نصایح و گفته هـای بزرگـان و صـالحـان کمـال بهره و استفاده را ببرد.

 آب حیات صحت دارد؟

سید حیدر آملی، می گوید: «عین الحیاة (چشمه زندگانی) باطن اسم «الحی» است که هرکس به این اسم تحقّق یابد از آب چشمه حیات نوشیده است، و هرکس از این چشمه بنوشد هرگز نخواهد مُرد؛ چرا که به حیات حق زنده شده است. و هر زنده ای در عالم، زنده به حیات چنین انسانی است؛ چرا که حیات او حیات خدا است. و به آب این چشمه اشاره دارد، قول خدای تعالی که می فرماید: ما هر چیزی را از آب زنده کردیم.

علامه طباطبائی در مورد این کلام طبری و امثال آن می گوید: در تعدادى از روايات كه از طرق شیعه و سنی رسیده آمده كه خضر از آب حيات كه واقع در ظلمات است نوشيده، چون وى در پيشاپيش لشكر ذوالقرنين‏ كه در طلب آب حيات بود قرار داشت، خضر به آن رسيد و ذو القرنين‏ نرسيد. و اين روايات و امثال آن روايات آحادى است كه قطع به صدورش نداريم، و از قرآن كريم و سنت قطعى و عقل هم دليلى بر توجيه و تصحيح آنها نداريم.

در مورد آب حیات گفته اند که: حقیقت “آب حیات” یا “عین الحیاة” چشمه ای است ازلی که منشآ حیات عالم هستی است. در روایتی نقل شده است که این چشمه از یکی از ارکان عرش جاری شده است و پروردگار، فرشتگانی آفریده است که ظرف هایی پر از این آب در دست دارند.

اکنون آیا اینکه این چشمه در روی زمین نمودی خارجی دارد یا خیر؟ بعید نیست که بتوان وجود چنین چشمه ای را نیز به صورت نمادین مورد بررسی قرار داد، چون هر حقیقت عرشی و آسمانی در عالم ظاهر نیز تمثلی دارد و در برخی روایات گفته شده است: چشمه ای که قرآن در داستان موسی و خضر به آن اشاره کرده که ماهی مرده در آن افتاد و زنده شد همان چشمه آب حیات است.

سرانجام حضرت خضر(ع)

سرانجام کار خضر به کجا خـواهـد رسید و تا چه وقت زنـده می مـانـد و آیـا مـرگ بـرای او هست تا نیست؟

از آنجایی که قرآن می فرماید: «کلّ نفس ذائقه الموت» مرگ بر همه مقدّر شده, بنابرایـن خضر هـم خواهد مرد؛ امّا چه وقت, این را بایـد از روایات و اقـوال مفسّران به دست آورد.

نیشابـوری از ثعلبی نقل می کند که گفته می شود، حضرت نمی میرد؛ مگر در آخرالزّمان، بعد از آنکه قـرآن بـالا می رود.

و همچنیـن از نیشـابـوری نقل گـردیـد که:

آخرین کسی که از بنی آدم از دنیا می رود, الیـاس و خضــر است و از امام رضا(ع) نقل شـد که فـرمود: «خضر زنده است تـا نفخ صور دمیده شود.»

راز عمر خضر(ع) برای استدلال به امام زمان(عج):

مسئله مهمّ دیگر ایـن است که خـداوند عمر طـولانـی به خضر(ع) عنایت فرمـود تا بر طـولانی بـودن عمر امام زمان(عج) دلیل باشد و بهانه را از دست دشمنان بگیرد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.