خواص صمغ عربی چیست؟

خواص صمغ عربی چیست؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”خواص صمغ عربی چیست؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

*این مطلب در شهریور ماه ۱۴۰۲ بروزرسانی شده است.

صمغ عربی چیست؟

صمغ عربی با نام‌های آزودتازی، صمغ آکاسیا، کم عربیک، برغند و فرط هم شناخته می‌شود. زمانی که روی شاخه‌های درختچه آکاسیا خراش‌های سطحی ایجاد می‌شود، این درختچه به صورت طبیعی نوعی عصاره گیاهی ترشح می‌کند، این عصاره در مجاورت هوا خشک می‌شود و صمغ عربی به وجود می‌آید. رنگ صمغ عربی بین سفید تا قهوه‌ای متغیر است و هرچه رنگ این صمغ به سفید یا سفید مایل به زرد نزدیکتر باشد، مرغوبیت آن بیشتر است. این صمغ یک مکمل گیاهی پرخاصیت و پرکاربرد است و امتحان کردن آن بی‌فایده نخواهد بود.

خواص درمانی صمغ عربی

کاهنده دردهای سینه و برطرف کننده التهابات گلو، التیام‌بخش خراش‌های ریه و خلط‌آور، صاف کننده صدا و برطرف کننده خشونت حلق و قصبه ریه، قطع کننده خونروی از سینه و ریه و مسکن سرفه‌های مقاوم، مقوی معده و روده و مفید برای دستگاه گوارش، مسکن دردهای عصبی و شفاف کننده پوست، قطع کننده اسهال‌های صفراوی و مفید برای ناراحتی روده‌ها، نرم کننده و رفع کننده برافروختگی‌ها و اورام (ورم‌ها) می‌باشد. در استعمال خارجی نیز برطرف کننده زخم سوختگی و خراش‌های پوست می‌باشد. در ضمن پودر صمغ عربی مخلوط شده با زرده تخم مرغ، آب ولرم و آب میوه (ترجیحاً آب خیار) به صورت ماسک برای رفع چین و چروک پوست مفید است.

فواید صمغ عربی چیست؟

 

فواید صمغ عربی چیست؟

 

 

در زیر برخی از مزایای سلامتی شناخته شده استفاده از صمغ عربی ذکر شده است

۱- چربی بدن را کاهش می دهد

صمغ عربی این پتانسیل را دارد که وزن شما را در محدوده سالم نگه دارد و در عین حال چربی کلی بدن شما را نیز کاهش دهد. تحقیقاتی که شامل ۱۲۰ زن بود، ۶۰ زن ۳۰ گرم در روز صمغ اقاقیا را به مدت شش هفته مصرف کردند، در حالی که ۶۰ نفر دیگر یک دارونما حاوی تنها ۱ گرم پکتین مصرف کردند. نتایج به این نتیجه رسید که زنانی که از آدامس اقاقیا استفاده می کردند، شاخص توده بدنی خود را کاهش دادند. درصد چربی بدن آنها نیز بیش از ۲ درصد کاهش یافت.

۲- منبع عالی فیبر غذایی

صمغ عربی منبع عالی فیبر با فواید بی شمار است. به دلیل محتوای فیبر محلول بالای آن، یک ماده همه کاره است که می تواند مشخصات غذایی غذا و نوشیدنی ها را غنی کند و در مکمل های غذایی برای حمایت از سلامت گوارش استفاده می شود. رژیم غذایی غنی از فیبر برای فرآیند هضم ضروری است، با کوتاه کردن زمان عبور غذا از مجرای روده، افزایش حجم و تولید مدفوع و جلوگیری از یبوست. فیبر احساس سیری را افزایش می دهد و کالری دریافتی را کاهش می دهد که ممکن است به مدیریت وزن کمک کند. فیبرهای غذایی محلول ممکن است مزایای بیشتری از جمله تحریک تخمیر کولون و کاهش کلسترول را فراهم کنند.

۳-عملکرد کلیه را تقویت می کند

نارسایی کلیه با تنگی نفس، تورم، ضعف، بی حالی و گیجی مرتبط است. صمغ عربی می تواند به مهار استرس اکسیداتیو و التهاب کمک کند و در نتیجه پیشرفت آسیب کلیه را کاهش دهد. علاوه بر این بیماران باید از نوشیدن بیش از حد قهوه یا چای خودداری کنند، روزانه ۸ لیوان آب بنوشند و فعالیت بدنی داشته باشند.

۴- درد و تحریک را تسکین می دهد

صمغ عربی به طور طبیعی بافت چسبناکی دارد. مواد با این خاصیت اغلب برای کاهش تحریک و التهاب استفاده می شود. ثابت شده است که آدامس به ویژه در کاهش ناراحتی معده یا گلو موثر است.

۵- سرفه و گلودرد را تسکین می دهد

صمغ عربی برای تسکین سوزش و التهاب شناخته شده است. همچنین می تواند به کنترل سرفه کمک کند. خواص صمغ عربی به آن اجازه می دهد تا در محلول هایی برای پوشش گلو و محافظت از مخاط گلو در برابر تحریک استفاده شود. استفاده از اقاقیا برای سرفه می‌تواند گلو شما را از درد جلوگیری کند و همچنین از علائم، از جمله از دست دادن صدای شما جلوگیری کند. کلسترول را کاهش می دهد صمغ عربی از فیبرهای غذایی محلول تشکیل شده است که به کلسترول شما متصل می شود، بنابراین نمی تواند از طریق روده به بدن شما جذب شود. کلسترول خاصی از طریق سیستم دفعی از بدن دفع می شود و سطح کلسترول شما را کنترل می کند.

۶- کلسترول را کاهش می دهد

صمغ عربی از فیبرهای غذایی محلول تشکیل شده است که به کلسترول شما متصل می شود، بنابراین نمی تواند از طریق روده به بدن شما جذب شود. کلسترول خاصی از طریق سیستم دفعی از بدن دفع می شود و سطح کلسترول شما را کنترل می کند.

۷- به بهبود زخم کمک می کند

صمغ عربی اغلب در درمان های موضعی برای کمک به بهبود زخم ها استفاده می شود. پزشکان، دانشمندان و محققان بر این باورند که این اثر ممکن است ناشی از آلکالوئیدها، گلیکوزیدها و فلاونوئیدها باشد. در یک مطالعه، گونه‌ای از اقاقیا که به عنوان Acacia caesia شناخته می‌شود، به عنوان بخشی از درمان موضعی زخم روی موش‌ها آزمایش شد. این منجر به بهبود سریعتر زخم نسبت به درمان استاندارد شد.

۸- کاهش وزن را تشویق می کند

صمغ عربی با جذب آب از معده و مجرای روده و تشکیل ژل، هضم را به تاخیر می اندازد. این ژل مسئول احساس سیری و جلوگیری از هوس در بین وعده های غذایی است. فیبر اقاقیا از هجوم انسولین مسئول افزایش وزن با کاهش جذب گلوکز جلوگیری می کند.

۹- از سلامت کبد پشتیبانی می کند

تحقیقات مبتنی بر حیوانات به این نتیجه رسیدند که فیبر اقاقیا ممکن است به محافظت در برابر آسیب کبدی ناشی از استامینوفن کمک کند. تحقیقات نشان داد که درمان موش ها با فیبر اقاقیا قبل از تجویز استامینوفن به محافظت از کبد آنها در برابر اثرات سمی این دارو کمک می کند. فیبر اقاقیا ممکن است با کاهش استرس اکسیداتیو به مبارزه با آسیب کبدی کمک کند.

۱۰- به کنترل دیابت کمک می کند

غذاهای غنی از فیبر رژیمی برای تنظیم سطح قند خون در بیماران دیابتی نوع ۲ شناخته شده است. صمغ عربی یک منبع عالی از فیبر رژیمی است و این به شدت توانایی آن را در کنترل سطح قند خون در بیماران دیابتی نشان می دهد. تعداد کمی از تحقیقات توانایی های بالقوه کنترل فیبر رژیم غذایی را بر دیابت تأیید کرده و مزایای کلیوی را شامل می شود.

 

کاربردهای سنتی صمغ عربی

 

 

۱۱- سلامت دهان را افزایش می دهد

صمغ عربی را می توان به عنوان خمیر دندان گیاهی به صورت پودری بدون ساینده شدن زیاد استفاده کرد. در حقیقت، تحقیقات زمانی تشخیص داد که از آن برای تمیز کردن و پاک کردن بیش از دو سوم پلاک دندان استفاده می شود. مطالعات دیگر اثرات صمغ اقاقیا را بر معدنی شدن دندان و درمان پریودنتیت مزمن (عفونت جدی لثه) نشان داده است.

۱۲-مبارزه با رادیکال های آزاد

وقتی رادیکال های آزاد زیادی به بدن ما می آیند، استرس اکسیداتیو رخ می دهد. این می تواند به سلول های بدن ما آسیب برساند و باعث بیماری های متعدد شود. طبق تحقیقات، صمغ اقاقیا از آنتی اکسیدان هایی تشکیل شده است که با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند. در کنار خوردن غذاهای سالم، صمغ عربی می تواند از ما در برابر بیماری های مختلف محافظت کند.

کاربردهای سنتی صمغ عربی

صمغ عربی برای درمان گلودرد، سرفه، آب مروارید، اسهال خونی، اسهال، سوختگی، جذام، چشم، خونریزی، سوزاک استفاده می شود.
صمغ به دست آمده از تنه دارای خواص آرام بخش است و یک پوشش محافظ بر روی بافت ملتهب ایجاد می کند و تحریک را کاهش می دهد و بهبودی را تشویق می کند.
همچنین اغلب به مخلوط های اختصاصی مورد استفاده در درمان اسهال خونی و اسهال اضافه می شود.
پوست، برگ و صمغ از تانن تشکیل شده و به عنوان قابض برای درمان سرماخوردگی، چشمی، اسهال و خونریزی استفاده می شود.
از ریشه برای درمان اسهال خونی، سوزاک و جذام ندولر استفاده می شود.
دانه ها از چربی تشکیل شده اند که در پزشکی استفاده می شود.
صمغ عربی در تسکین سکته مغزی مانند خونریزی مغزی مفید است.
این یک درمان گیاهی خوب برای درمان بیماری های دهان مانند حفره، پلاک (تشکیل لایه زرد کم رنگ روی دندان)، عفونت در لثه و رشد پیشرفته باکتری است.
در مهار عفونت های تنفسی مانند سرفه و سرماخوردگی موثر است.
به بهبود هضم موثر کمک می کند و سیستم گوارش و فرد را سالم نگه می دارد.
این یک درمان گیاهی خوب برای مشکل فشار خون پایین است.
برای درمان التهاب و التیام مشکلات پوستی مانند زخم، بریدگی، جای جوش و کبودی مفید است.
به مقابله با عفونت ها کمک می کند و همچنین از اندام های داخلی در برابر عفونت محافظت می کند.
گزارش شده است که برای خواص قابض آن، برای درمان خونریزی، برونشیت، تب حصبه و عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی استفاده شده است.

خواص صمغ عربی چیست؟
خواص صمغ عربی چیست؟

خواص صمغ عربی برای اپیلاسیون

  • می‌توانید به راحتی آن را در خانه درست کنید.
  • به دلیل داشتن مواد طبیعی هیچ آلرژی برای شما ایجاد نمی‌کند.
  • در تمامی نواحی بدن از قبیل دست ، صورت ، پاها و یا برای موم انداختن ناحیه واژن قابل استفاده است.
  • پس از چند بار اپیلاسیون کردن، موهای صورت نرم‌تر و نازک‌تر می‌شوند.
  • اپیلاسیون با موم روشی ارزان و سریع برای رهایی از موهای زائد است.
  • این روش نسبت به دیگر شیوه‌ها ماندگاری بیشتری دارد. به طوری که موها برای رشد دوباره به ۳ تا ۸ هفته زمان نیاز دارند.

طرز تهیه صمغ عربی برای اپیلاسون

مواد لازم

  • شکر: یک فنجان
  • عسل: یک فنجان
  • آبلیمو: نصف فنجان
  • صمغ عربی: به مقدار لازم (اضافه کردن آن به موم اختیاری است.)

طرز تهیه

  • مرحله اول
    برای درست کردن موم عربی ابتدا شکر را در یک قابلمه ملایم روی حرارت ملایم قرار دهید تا ذوب شود. گاه گاهی آن را هم بزنید تا تمام شکر کاملا ذوب شود و به شکل کارامل درآید. به هم زدن ادامه دهید تا بوی مطبوع آن به مشامتان برسد.
  • مرحله دوم
    در این مرحله عسل و آبلیمو را به شکر اضافه کنید (حرارت بسیار کم) و به هم زدن ادمه دهید  تا مخلوط قوام بگیرد و مثل خمیر کیک شود.
    (می‌توانید صمغ عربی یا صمغ گوار نیز به این مخلوط اضافه کنید تا موم شما انعطاف پذیرتر شود.)
  • مرحله سوم
    اگر مخلوط بیش از حد غلیظ است یک قاشق غذاخوری آب به آن بیفزایید و هم بزنید تا به غلظت مناسب برسد. شربت آماده شده موم را روی سنگ سرد کانتر آشپزخانه یا یک تابه تمیز بریزید و با یک قاشق شربت را از لبه ها به سمت مرکز جمع کنید تا مواد منسجم شوند و به راحتی بتوانید با دست آن را بردارید. گلوله موم را حدود ۱۵ دقیقه با دست ماساژ دهید. حالا می‌توانید از موم عربی استفاده کنید.

توجه: اگر می‌خواهید موم را برای استفاده‌های بعدی نگهداری کنید؛ بعد از خنک شدن می‌توانید تا چند هفته آن را در یخچال و یا چند ماه در فریزر نگهداری کنید.

نکته: به جای آبلیمو می‌توانید از مخلوط (یک قاشق چایخوری جوهر لیمو در دو قاشق آب گرم ) استفاده کنید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.