جاهای دیدنی سنندج

جاهای دیدنی سنندج

یکی از بهترین شهرهایی که در غرب کشورمان وجود دارد، شهر زیبای سنندج است. سفر به سنندج در فصل بهار بسیار مناسب است و سالانه بسیاری از گردشگران در این فصل با خرید بلیط هواپیما به این شهر سفر می کنند. آب و هوای لطیف و مطبوع سنندج و همچنین طبیعت بکر و دست نخورده اش سبب شده تا در میان گردشگران بسیار محبوب باشد. بدون شک وقتی که حرف سفر به غرب کشور به میان می آید ذهن بسیاری از مردم به سوی کردستان می رود. شاید شماهم قصد سفر به این شهر را داشته باشید، و اکنون در حال آماده سازی فهرستی از جاهایی که قصد دیدن شان را دارید هستید. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با بهترین جاذبه های گردشگری سنندج آشنا کنیم.

پارک آبیدر سنندجمجموعه تفریحی پارک آبیدر سنندج

اگر به طبیعت گردی و تماشای طبیعت علاقه داشته باشید، پس پارک آبیدر یک گزینه مناسب برای شما خواهد بود. پیشنهاد می کنیم حتما این مجموعه تفریحی گردشگری را در صدر فهرست جاذبه هایی که قرار است ببینید بگذارید. این پارک یکی از معروف ترین پارک های سنندج به شمار می رود که در میان ساکنین خود این شهر بسیار محبوب است. پارک آبیدر در میان کوه هایی با همین نام قرار گرفته است و حدود ۲۵۰۰ متر در ارتفاع است. در این پارک گونه های مختلف گیاهی رشد می کنند. بهتر است پس از اینکه به پارک رسیدید کمی پیاده روی کنید و مناظر لذت ببرید، سپس جایی را برای نشستن انتخاب نمایید و کمی استراحت کنید.

در حین قدم زدن چشم اندازی زیبا از شهر وجود دارد که  را می توانید آن را تماشا کنید.پارک آبیدر یک سوژه ناب برای کسانی است که به عکاسی علاقه دارند پس پیشنهاد می کنیم که اگر به عکاسی علاقه دارید دوربین خود را فراموش نکنید. یکی از ویژگی های جالب پارک آبیدر، سینمای باز آن است که در طبیعت قرار دارد و شما می توانید با تماشای فیلمی که از آن پخش می شود لذت ببرید. پس از تماشای فیلم می توانید به یکی از کافی شاپ ها یا رستوران های اطراف بروید و غذایی میل کنید. کافه ها و رستوران های اطراف آبیدر بسیار دنج و دلنشین هستند و خستگی کل روز را از تن تان به در می کنند.

 

بازار سرپوشیده سنندجبازار سرپوشیده سنندج

مصلما پس از اماکن تاریخی، دومین چیزی که نشانگر تاریخ کهن یک شهر است، بازار سنتی آن می باشد. بازار سنتی سنندج هم از این قاعده مستثنی نیست. معمولا تمامی بازارهای سنتی شکلی یکسان دارند، مثلا اکثرشان سرپوشیده هستند و معماری بسیار قدیمی دارند. بازار سنتی سنندج در مرکز شهر قرار دارد. نقشه ساخت این بازار شبیه به بازارهای دیگر نیست و به صورت مستطیلی ساخته شده است و تا حدودی هم برای ساخت آن از میدان نقش جهان اصفهان الهام گرفته اند. این بازار سرپوشیده است و دارای حجره ها و دالان های متعددی می باشد.

بازار سرپوشیده سنندجاگر در کرمانشاه ساکن باشید، پس می توانید با خرید بلیط اتوبوس سنندج در عرض یک الی دو ساعت به این شهر برسید چراکه مسیر کرمانشاه تا سنندج بسیار کوتاه است و فاصله چندانی بین این دو شهر نیست. بازار سنتی سنندج در عهد شاه صفی ساخته شد یعنی در سال ۱۰۴۶ هجری شمسی. در آن زمان شخصی با نام سلیمان خان اردلان حکومت می کرد. این شخص یکی از بزرگ ترین افراد طایفه ای با نام اردلان بود و قدرت و حکومت کرد  را به عهده داشت.

دریاچه زریواردریاچه زریوار

دریاچه زریوار که آب آن شیرین است در ۳ کیلومتری مریوان قرار دارد. شهرستان مریوان یکی از توابع سنندج است. دریاچه زریوار یکی از طبیعی ترین جاذبه های کردستان است و حدود ۱۲۸۵ متر از دریا فاصله دارد. اطراف این دریاچه پوشیده از درختانی همچون گلابی، زازالک و بلوط است. این دریاچه حدود ۵ کیلومتر طول دارد و عرضش هم ۱٫۶ کیلومتر می باشد. عمق آن زیاد نیست و بر اساس تخمین هایی که انجام شده عمیق ترین قسمت دریاچه حدود ۵٫۵ متر می باشد. بهترین زمان بازدید از دریاچه زریوار فصل بهار است درست زمانی که طبیعت بسیار سر زنده و شاداب می شود.

در زمستان ها به دلیل سردی هوا آب دریاچه یخ می بندد و توصیه می کنیم که در زمستان به آن جا نروید!

البته اگر به زمستان و برف علاقه داشته باشید، بازدید از دریاچه زیوار حتی در زمستان هم برای تان جذاب خواهد بود. پیشنهاد می کنیم که حتما چند دست لباس گرم به همراه خود ببرید. آب دریاچه زیوار از چشمه های مختلفی تامین می شود که بسیاری از این چشمه ها به صورت خود جوش هستند و در کف دریاچه قرار گرفته اند. البته مقداری از این آب هم توسط برف کوه ها و آب باران تامین می شود.

شاید برای تان جالب باشد که چرا این دریاچه به این نام مشهور است و اصلا وجه تسمیه زریور چیست؟ باید گفت که در گذشته دریاچه با نام زیراوبار معروف بود و پس از گذشت سال ها با نام زریبار و اکنون با نام رزیوار شهرت دارد. نام زریوار مربوط به دوران باستان و پهلوی است. مردم این منطقه پیش از پیدایش اسلام با زبان خاصی صحبت می کردند. “زر” به معنای دریاچه است و “وار” هم یعنی کنار و وقتی که این دو کلمه کنار یکدیگر قرار می گیرند کلمه “کنار دریاچه” را تکمیل می کنند.

مسجد جامع سنندج

مسجد جامع سنندج که یکی از قدمتی ترین مکان های این شهر است در زمان حکومت فتحعلی شاه ساخته شد. این مسجد یکی از با ارزش ترین اماکن تاریخی است که نمونه هایی از معماری اسلامی در آن مشاهده می شود. مسجد جامع دارای دو ایوان بزرگ است و شبستانی ۲۴ ستونه دارد. اگر با خرید بلیط قطار به این شهر سفر کردید حتما از این مسجد تاریخی و زیبا دیدن نمایید. این مسجد با نام مسجد دارالحسان هم معروف است و در بافت قدیمی شهر قرار دارد. حاکم وقت سنندج شخصی بود که امان الله خان اردلان نام داشت و در سال ۱۲۳۲ هجری قمری دستور ساخت این مسجد را دارد که البته ساخت آن کاملا زیر نظر فتحعلی شاه قاجار هم بود.

عمارت آصف سنندج

عمارت آصف از مجموعه خانه های قدیمی سنندج است و جزء یکی از قدیمی ترین بناهای این شهر هم محسوب می شود. این عمارت با هنر زیبای گچبری، آینه کاری و معرق کاری تزئین شده است و پس از دوران قاجار بارها مورد بازسازی قرار گرفت. این عمارت با نام خانه کرد هم شهرت دارد و اکنون یکی از بزرگترین موزه های سنندج می باشد.

عمارت خسرو آباد سنندج

عمارت خسرو آباد در بلواری با همین نام قرار دارد. این بنا بسیار بی نظیر است و در گذشته یکی از مهم ترین مراکز حکومتی خسروخان بوده است و به همین دلیل هم با نام عمارت خسرو آباد معروف است. در این عمارت یک کتیبه بسیار قدیمی وجود دارد که نام فتحعلی شاه قاجار و یکی از والی های کردستان یعنی امان الله خان به همراه تاریخ آن که سال ۱۲۲۳ هجری قمری است، بر رویش  حک شده است. در سال ۱۳۷۳ برای اولین بار این عمارت مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و برای بار دوم هم در سال ۱۳۷۹ بازسازی شد. عمارت خسرو آباد به عنوان یکی از آثار ملی ایران با شماره ثبت ۱۴۹۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حمام خان سنندج

اگر سری به بافت قدیمی سنندج بزنید می توانید چند جاذبه گردشگری قدیمی این شهر را از نزدیک تماشا کنید، که یکی از آن ها حمام خان است. یک کتیبه بسیار قدیمی در این حمام وجود دارد که نشانگر قدمت این بنا می باشد. در کتیبه نوشته شده است که این حمام متلعق به حکومت امان الله خان است  که در دوره قاجار بوده است. این حمام هم مانند دیگر حمامی های قدیمی به بخش های مختلفی تقسیم شده است. برخی از این قسمت ها شامل خلوتی، آب انبار، خزینه و حمام سرد و گرم است. این حمام با کاشی های هفت رنگ و زیبا تزئین شده است و هنگامی که شما در و دیوار را تماشا می کنید واقعا حیرت زده می شوید.

 

عمارت وکیل سنندج

عمارت وکیل یکی از خانه هایی است که متعلق به خانواده ای با همین نام می باشد. این خانواده در دوران حکومت زندیه در این خانه سکونت داشتند. در این بنا از بهترین مصالح تزئینی مانند کاشی و سرامیک های زیبا استفاده شده است و معماری منحصر به فردی دارد. عمارت وکیل در طی دوره های مختلف تاریخی بارها مورد بازسازی قرار گرفته است و جزء معدود بناهای تاریخی است که تا کنون شکل ظاهری خود را حفظ کرده و هیچ تغییر چندانی نسبت به گذشته اش نداشته است.

 

 

امیدواریم از مقاله “جاهای دیدنی سنندج” استفاده کرده باشید. تجربیات خود را در خصوص این مطلب با ما در میان بگذارید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.