ترک اعتیاد امکان پذیر است اگر…

ترک اعتیاد امکان پذیر است اگر…

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”ترک اعتیاد امکان پذیر است اگر…” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

آمادگی برای ترک اعتیاد در ۵ مرحله‌ی مهم

  1. دلایل ترک اعتیاد را به خودتان یادآوری کنید.
  2. تلاش‌های گذشته‌ی خود را برای ترک اعتیاد بررسی کنید. اقدامات اثربخش یا بی‌فایده را شناسایی کنید.
  3. اهداف دقیق و قابل اندازه‌گیری‌ای را برای خودتان مشخص کنید، مثلا روز خاصی برای آغاز ترک اعتیاد یا محدودیت‌هایی برای مصرف مواد مخدر.
  4. تمام چیزهایی را که یادآور اعتیاد شما هستند از خانه، محل کار و مکان‌های دیگر دور کنید.
  5. به خانواده و دوستان‌ خود اعلام کنید که قصد ترک اعتیاد دارید و از آنها تقاضای حمایت کنید.

آشنایی با گزینه‌های درمانی

پس از اینکه تصمیم به ترک اعتیاد گرفتید، وقتِ آن است که به‌دنبال گزینه‌های درمانی‌تان بروید. هنگام سنجیدن گزینه‌های درمانی به‌یاد داشته باشید که:

هیچ درمانی برای همه اثربخش نیست. افراد مختلف نیازهای متفاوتی دارند. درمان اعتیاد باید با موقعیت فرد معتاد متناسب باشد. یافتن یک برنامه‌‌ی درست برای ترک اعتیاد بسیار مهم است.

در پروسه‌ی درمان نباید صرفا به اعتیاد فرد پرداخته شود. اعتیاد کل زندگی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد، از جمله روابط، شغل، بهداشت و سلامت روانی. موفقیت درمان به خلق یک مسیر جدید برای زندگی و یافتن دلایلِ اصلی روی آوردن به اعتیاد بستگی دارد. برای نمونه، ممکن است وابستگی به مواد مخدر ناشی از عدم‌ توانایی فرد در مدیریت استرس باشد که در این صورت، فرد باید راه‌های سالم‌تری را برای مقابله با موقعیت‌های استرس‌زا پیدا کند.

تعهد و پیگیری برای به نتیجه رساندن پروسه‌ی درمان مهم است. ترک اعتیاد یک پروسه‌ی سریع و آسان نیست. به‌طور کلی، هرچه سابقه‌ی اعتیاد فرد طولانی‌تر باشد، پروسه‌ی درمان او هم طولانی‌تر خواهد بود. در هر صورت، مراقبت‌های طولانی‌مدت تکمیلی برای بهبود، حیاتی هستند.

مکان‌های بسیاری برای دریافت کمک وجود دارند. همه‌ی افراد به سم‌زدایی مراقبت‌شده‌ی پزشکی یا اقامت طولانی‌مدت در مراکز ترک اعتیاد نیاز ندارند. مراقبتی که فرد معتاد به آن نیاز دارد به عوامل مختلفی بستگی خواهد داشت، از جمله سن، سابقه‌ی اعتیاد و شرایط پزشکی یا روانی. علاوه بر پزشکان و روان‌شناسان، بسیاری از روحانیون، مددکاران اجتماعی و مشاوران برای درمان اعتیاد خدماتی را ارائه می‌کنند.

زمانی که تصمیم به ترک اعتیاد گرفتید، علاوه بر ترک، برای هرگونه مشکل پزشکی یا روانی‌ِ دیگری هم که به آن دچارید، کمک بگیرید. شانس موفقیت شما در ترک اعتیاد با درمان یکپارچه‌، بیشتر می‌شود. لب کلام این است که فرد معتاد از یک تیم یا مرکز درمانی، خدمات ترک اعتیاد و سلامت روان را توأم دریافت کند.

از بین بردن استرس بدون مواد مخدر

اعتیاد معمولا از تلاش‌های نادرست برای مدیریت استرس نشأت می‌گیرد. بسیاری از افراد برای آرام کردن خودشان پس از اتفاقات استرس‌زا و تلخ یا سرپوش گذاشتن روی خاطرات و احساسات دردناک، به الکل و مواد مخدر پناه می‌آورند، اما برای مدیریت استرس، راه‌های سالم‌تری هم وجود دارد.

شما می‌توانید مشکلات‌تان را بدون اتکا به اعتیاد مدیریت کنید. استراتژی‌های سریع و متنوعِ مقابله با استرس برای برخی از افراد بهتر از دیگران جواب می‌دهد. نکته‌ی مهم این است که استراتژی مناسب خودتان را پیدا کنید. زمانی‌ که به توانایی خودتان برای مقابله‌ی سریع با استرس اطمینان پیدا کنید، مواجهه با احساسات شدید دیگر مانند گذشته، تهدیدآمیز یا دردناک نخواهد بود.

  • ورزش کنید. پیاده‌رویِ سریع می‌تواند برای تغییر روحیه‌ی شما کافی باشد.مدیتیشن هم روش‌های خوبی برای سرکوب استرس و یافتن تعادل هستند.
  • از محیطی که در آن با استرس مواجه شده‌اید، دوری کنید. از نور آفتاب، هوای تازه و تماشای مناظر زیبای بیرون لذت ببرید.
  • از حس بویایی‌تان بهره بگیرید. گل‌ها یا دانه‌های قهوه را بو کنید یا از بوییدن عطری لذت ببرید که خاطرات شیرینی از گذشته را به‌یاد شما می‌آورد. چشمان‌تان را ببندید و آن خاطرات شیرین را تجسم کنید تا استرس را از خودتان دور کنید.

  • از خودتان پذیرایی کنید. برای خودتان چای بریزید، به گردن و شانه‌هایتان نرمش بدهید. دوش آب گرم بگیرید.

مقابله با تمایل به مصرف مواد مخدر

گاهی‌‌ اوقات نمی‌توان جلوی تمایلات را گرفت، بنابراین آشنایی با راه‌های مقابله با این وسوسه‌ها مهم و ضروری است:

  1. خودتان را سرگرم فعالیتی کنید که حواس‌تان را پرت ‌کند: کتاب بخوانید، با دوستان‌تان ملاقات کنید، به سینما بروید، خودتان را غرق یک سرگرمی‌ کنید، پیاده‌روی یا ورزش کنید. زمانی که خودتان را سرگرم این کارها کنید، میل به مصرف مواد مخدر کاهش می‌یابد.
  2. درباره‌ی این تمایل با دیگران صحبت کنید: هر زمان که تمایل به مصرف مواد مخدر به سراغ‌تان آمد، این موضوع را با دوستان یا اعضای خانواده در میان بگذارید. صحبت کردن می‌تواند در شناسایی دقیق منبع این تمایل، بسیار مفید باشد. مزیت دیگر صحبت کردن این است که معمولا باعث فرونشاندن این تمایل مخرب می‌شود و به حفظ تعهد شما برای ترک اعتیاد کمک می‌کند. بنابراین، نباید تمایل به مصرف مواد مخدر احساس بدی را در شما ایجاد کند، چون به‌راحتیِ صحبت کردن با دیگران می‌توانید با آن مقابله کنید.

 

  1. مِیل‌سواری کنید: بسیاری از افراد تلاش می‌کنند در برابر تمایلات خود مقاومت کنند، در حالی‌ که برخی از این تمایلات آن‌قدر قوی هستند که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. زمانی که با این تمایلات مواجه می‌شوید، بهتر است مثل یک موج‌سوار روی امواج تمایلات منفی سوار شوید تا اوج بگیرند، بشکنند و سرانجام به امواج کف‌آلودِ ضعیف تبدیل شوند. به این تکنیک «میل‌سواری» می‌گویند.

  2. افکارتان را به چالش بکشید و آنها را تغییر بدهید: بسیاری از افراد هنگام مواجهه با میل شدید به مصرف مواد، فقط اثراتِ مثبت مواد مخدر را به‌یاد می‌آورند و عواقب منفی آن را فراموش می‌کنند. بنابراین، بهتر است به خودتان یادآوری کنید که اگر دوباره به مواد روی بیاورید، حال‌تان بهتر نخواهد شد و هر تلاشی که برای ترک اعتیاد کرده‌اید، به هدر خواهد رفت. مهم‌تر از همه، عزیزان‌تان را ناامید می‌کنید. برای اینکه این عواقب را فراموش نکنید، می‌توانید آنها را روی یک کارت کوچک بنویسید و همیشه همراه خود داشته باشید.

آیا اعتیاد قابل درمان است؟

دکتر ایرج اسماعیلی پزشک و کارشناس ارشد بهداشت و تحقیقات و مدرس دروس پیشگیری و درمان اعتیاد معتقد است درمیان کسانی که سوء مصرف مواد محرک یامخدر دارند بسیار نادر است که فرد پس از ترک، بازگشت مجدد به مصرف نداشته باشد. کسی نمی‌تواند تضمین دهد که اعتیاد کاملا درمان می‌شود. فرد معتاد با دلایل ژنتیک، خانواده و محله‌ ناسالم و صرفه اقتصادی فروش و مصرف مواد مخدر دوباره به چرخه اعتیاد بازمی‌گردد چرا که عوامل ایجاد‌کننده اعتیاد در محیط همچنان وجود دارد و فرد معتاد دوباره می‌تواند جذب آن عوامل شود.اما دکتر هومان نارنجی‌ها درمانگر و پژوهشگر اعتیاد معتقد است که اعتیاد قابل درمان است.

او معتقد است که اعتیاد یک اختلال رفتاری است که می‌تواند تا آخر عمر بروز نکند.برخی از کارشناسان با استدلال اینکه در اعتیاد گیرنده‌های نورونی و سیناپس‌های عصبی تا مدت‌های طولانی با مواد‌مخدر آشنا می‌مانند معتقدند که اعتیاد درمان‌ناپذیر است ولی دکتر نارنجی‌ها معتقد است جنبه رفتاری فرد معتاد اگر درمان شود فرد دیگر به مواد‌مخدر روی نمی‌آورد. او بهبودیافته‌های زیادی را می‌شناسد که تا پایان عمر دیگر به سمت مواد‌مخدر نرفته‌اند.

دکتر نارنجی‌ها البته این تذکر دقیق را هم می‌دهد که اعتیاد بیماری آسان‌درمانی نیست. در این بیماری نیز مانند برخی بیماری‌های دیگر درمان فوری و صددرصد نیست. در واقع اعتیاد یک بیماری قابل درمان است ولی از آنجایی که این بیماری‌ متشکل از جنبه‌های زیستی، روانی و اجتماعی است، میزان پاسخ به درمان آن متفاوت است همچنین درمان آن نیز باید جامع باشد به همین دلیل کاری سخت‌تر است.

سنین ۲۱ تا ۲۴ سال؛ سن شروع اعتیاد

 پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره «میزان سن اعتیاد در جامعه»، تصریح کرد: با آمدن ماده مخدری مانند «گل» تجربه اول مصرف این ماده را در سنین پایین‌تر مشاهده می‌کنیم اما تجربه اول مصرف گل به اعتیاد منجر نمی‌شود و ما سن شروع اعتیاد یعنی وابستگی با افت اختلال در عملکرد فرد با این شرط که اگر مواد مخدر را کنار بگذارد، اختلال جدی و ولع مصرف در او روی می‌دهد کماکان بین سنین ۲۱ تا ۲۴ سال داریم؛ البته در سنین پایین‌تر شروع مصرف مواد مخدر را مشاهده می‌کنیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره «اجرای طرح کاهش مصرف مواد مخدر»، بیان داشت: برای اینکه به عدد ۲۵ درصد در کاهش مصرف مواد مخدر برسیم، این طرح  تدوین  و به همه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است. وظایف و مأموریت‌ها مشخص شده و اقدامات دستگاه‌ها را رصد می‌کنیم تا به کاهش ۲۵ درصدی برسیم.

 افشار اضافه کرد: این کاهش دارای دو بخش است. اول اینکه ورودی‌های مواد مخدر را به حداقل برسانیم یعنی افرادی که تجربه اول مصرف مواد را دارند و معتاد می‌شوند کم شوند؛ ضمن اینکه اقدامات پیشگیرانه مفصلی در طرح ملی مبارزه با مواد مخدر پیش بینی شده است.

وی متذکر شد: برای این کار باید جمعیت زیادی از معتادان را تحت پوشش درمانی قرار دهیم و از سوی دیگر موفقیت برنامه‌های درمانی افزایش پیدا کنند. در حال حاضر در مراکز ماده ۱۵ و ۱۶ تعداد قابل توجهی از افراد که تحت درمان قرار می‌گیرند، مجدداً به دامان اعتیاد می‌افتند که این ذات اعتیاد به عنوان یک بیماری روانی و اجتماعی است.

منبع:چطور،مشرق نیوز،همشهری آنلاین

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.