راهکار هایی برای کنترل خشم!

کنترل عصبانیت و خشم گاهی بسیار سخت می شود اما در هر حال غیرممکن نخواهد بود ، توصیه هایی که اثرات مثبت آن در این مواقع ثابت شده است را امتحان کنید.

 

 

۵ ترفند برای کنترل عصبانیت

کنترل عصبانیت، فرایند یادگیری برسمیت شناختن نشانه هایی که شما در حال عصبانیت اقدام به آنها می کنید و آرام می گیرید میباشد. کنترل و مدیریت عصبانیت،سعی می کند که شما را از حال و احساس عصبانیت بیرون آورد و یا شما را به ادامه دادن عصبانیت تشویق نمی کند.عصبانیت یک احساس متقابل، نرمال و سالم است.

کنترل عصبانیت،یادگیری این است که چگونه باید با آن مقابله کرد. همه ی ما در طول عمرمان موج عصبانیت را در درجات مختلف تجربه کرده ایم. شاید هنگامی که شخصی در ترافیک به نحوی موجب ایجاد عصبانیت می شود، یکی از اعضای خانواده با یک مشکل کوچک مشکل بزرگتری همچون جر و بحث و درگیری لفظی ایجاد کند و یا یکی از همکارانتان که به آنها دست دوستی در همکاری داده اید، به شما خیانت کنند، دچار عصبانیت های غیرقابل کنترل می شویم.

در موارد گفته شده حتما شما به درگیری و یا کارهای خطرناک وسوسه می شوید که در انتها شما از یک مشکل کوچک یک کوه بزرگی می سازید که برای رهایی از آن باید تقاص آن را بدهید. برای اینکه در این حالات قرار نگیرید و جان خود و دیگران را به خطر نیاندازید ۵ موردی که ما در ادامه برای کنترل و مدیریت عصبانیت ذکر می کنیم را انجام دهید.

۱٫ شناسایی یک روزنه و راه در رو احتمالی :

 اگر یک جا بنشینید و به چیزهایی که شما را عصبی می کنند فکر کنید، حتما دچار مشکل و عصبانیت های پی در پی خواهید شد. آیا رفتار های نامنظم فرزندانتان باعث ناراحتی شما می شود؟ خب، چیزهایی که باعث خونسردی آنها می شوند را بخرید تا سرشان را مشغول نگه دارید تا مزاحم شما نشوند و بی خود و بی جهت اعصاب خودتان را خورد نکنید. اگر شما عادلانه فکر نکنید، در واقع نتیجه بدتری شما را غافل گیر خواهد کرد. در صورت عصبانیت سعی کنید نفس عمیقی بکشید و از راه حل های منطقی برای رفع مشکلاتی که باعث عصبانیت شما میشوند استفاده کنید.

۲٫ ببخشید و یا فراموش کنید:

 بخشش بزرگترین پادزهر برای رفع عصبانیت می باشد. اگر شما به عصبانیت اجازه بدهید که در شما نفوذ کند و به دیگر فکرهای منفی فکر کنید، در نهایت چیزی جز تلخی، خشم و بدبینی نصیبتان نخواهد شد.

۳٫ تقویت مهارت گوش دادن:

تقویت مهارت گوش دادن به نظر شما شاید یک راه حل بی رفت به نظر برسد اما اینگونه نیست، اگر باور نمی کنید مطالب ادامه را بخوانید تا باورتان شود.

وقتی که ما شنونده ایم، فورا ارتباطمان را با شخصی که در حال حرف زدن با ما است را برقرار می کنیم. نشان دادن اینکه شما به حرف های طرف مقابلتان صادقانه گوش می دهید می تواند موجب ۳ چیز شود:

۱- نشان می دهد که شما مراقب هستید

 ۲- نشان دهنده احترام به فکر و احساسات دیگران می باشد

 ۳- باعث تقویت احساس همدلی می باشد.

۴٫ آرام بودن را تمرین کنید:

طبق گزارشات انجمن روانشناسان آمریکا،تکنیک هایی مانند نفس عمیق و تصاویر و صداهای آرام بخش، می توانند باعث آرام شدن شما شوند و اجازه عصبانیت و خشونت را به شما نمی دهند. همچنین این انجمن شیوه های خاصی را که به آرام شدن شما کمک می کنند را ارائه داد. ۱- نفس عمیق از قفسه سینه ۲- استفاده از کلماتی همچون آسان بگیر، راحت باش و من در کنترل آرامش هستم می توانند به آرام شدن شما کمک کنند. ۳- استفاده از تصاویری که با تجسم آنها آرامش جذب بدنتان شود ۴- گرایش به ورزش هایی مثل یوگا، تای چی و مدیتیشن

۵٫ بازسازی شناخت ها و عادت های قبلی :

 افرادی که همیشه خشمگین می باشند و از شدت عصبانیت زیادی برخوردارند همیشه در حال قسم خوردن، ناسزا گفتن و… می باشند. همین کارها به خودی خود مشکل به حساب می آیند و آشکار است که در هنگام عصبانیت از خشونت های بیش از حد استفاده می کنند. بازسازی شناخت ها و عادت هایمان چیزی بیشتر از تغییر راهی که ما در آن قرار داریم نمی باشد. سعی کنید راه خودتان را تغییر دهید و منطقی ترین را برگزینید.

در آخر اگر شما شخصی را که باعث عصبانیت شما شده اند را ببخشید، معلوم می شود که از این مقاله درسی را که باید یاد می گرفته اید را یاد گرفته اید. بخشیدن دیگران باعث آرام شدن شما می شود و به این نتیجه می رسید که با بخشیدن کار خوبی انجام داده اید،به جای اینکه با شدت عصبانیت با طرف مقابلتان به جروبحث و یا حتی خشونت های فیزیکی بپردازید که در آخر فایده ای جز پشیمانی برای شما به بار نمی آورند و همیشه به این فکر خواهید کرد که ای کاش در موقع عصبانیتتان، آرام می گرفتید و با نهایت آرامش با وی رفتار می کردید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.