تاسیس رشته‌های میان‌رشته‌ای از مسؤولیت اصلی دانشگاه‌ است

تاسیس رشته‌های میان‌رشته‌ای از مسؤولیت اصلی دانشگاه‌ است

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: مسؤولیت اصلی دانشگاه‌ها فعالیت در حوزه‌های علوم انسانی و تاسیس رشته‌های میان‌رشته‌ای است که باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

به گزارش فارسیها به نقل از فارس،عبدالحمید نقره کار عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران  با اشاره به اینکه فعالیت‌های تحقیقاتی حرف اول را در پیشرفت علمی دارد، گفت: متأسفانه وضعیت خوبی در مورد حمایت‌های مالی وجود ندارد اما دستاوردهای خوبی داشته ایم. در واقع مسؤولیت اصلی دانشگاه‌ها فعالیت در حوزه‌های علوم انسانی و تاسیس رشته‌های میان‌رشته‌ای است که باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد، زیرا اسلام بر تحقیق و توسعه در این ۲ مورد تاکید کرده است.

*  باید از ظرفیت نخبگان و دانشمندان استفاده کنیم

وی افزود:  بعد از انقلاب اسلامی حداکثر بهره‌برداری از علوم تجربی در سطح جهان را به دست آورده‌ایم، اما معتقدم کشور ایران قرار نیست در این سطح بماند. هدف اصلی انقلاب شناخت انسان و روح و قدرت عقلانی آن است که خوشبختانه در حال حاضر در مسیر پیشرفت قرار داریم و باید از ظرفیت نخبگان و دانشمندان استفاده کنیم.

* دانشگاه ها توانسته‌اند به دستاوردهای قابل توجهی دست پیدا کنند

نقره کار تصریح کرد: خوشبختانه با توجه به کمبودهایی که دانشگاه‌ها در کار تحقیقاتی دارند توانسته‌اند به دستاوردهای قابل توجهی دست پیدا کنند. از نگاه اسلام ۲ منبع خطاناپذیر هستند که باید مورد توجه قرار بگیرد، یکی سخن ائمه معصومین بوده ودیگری اجماع خبرگان و عقل تفضیلی است که در این رابطه روش تحقیق نباید آماری باشد چراکه اجماع خبرگان در امر تجربی مهم است.

*  علوم انسانی با توجه به جایگاهی که دارد مورد توجه قرار نگرفته است

وی ادامه داد: یکی از خلاءهایی که در جامعه دانشگاهی وجود دارد این موضوع است که علوم انسانی را با توجه به جایگاهی که دارد مورد توجه قرار نداده‌ایم، به طور مثال وقتی در محافل علمی از کلام الهی، ائمه معصومین(ع)، قرآن و احادیث به عنوان منبع علمی اشاره می‌کنیم، مورد قبول واقع نمی‌شود اما منابع کشورهای خارجی که بیشتر آنها مجلات هستند قبول می‌کنند.

نظر خود را در خصوص خبر” تاسیس رشته‌های میان‌رشته‌ای از مسؤولیت اصلی دانشگاه‌ است”  با ما در میان بگذارید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.