تاریخچه Google Chrome و Mozilla FirefFox

تاریخچه Google Chrome و Mozilla FirefFox (اینترنت)

با سلام خدمت همراهان عزیز و گرامی مجله فارسی ها,امروز با معرفی دوتا از معروف ترین و پرکابردترین

مرورگر های اینترنتی یعنی “Google Chrome” و “Mozilla Firefox” در خدمت شما هستیم پس با ما همراه باشید.

تاریخچه  موزیلا فایرفاکس

تاریخچه Google Chrome و Mozilla FirefFox
Mozilla Firefox

پروژه موزیلا در سال ۱۹۹۸ با انتشار کد منبع مرورگر Netscape ایجاد شد. بهره جستن از قدرت خلاق هزار نفر از برنامه نویسان در اینترنت و سوخت بی سابقه ای از نوآوری در بازار مرورگر در نظر گرفته شده بود.

به وسیله در سال اول، هزاران نفر از اعضا انجمن ها از سراسر دنیا در حال حاضر بر روی قابلیت های جدید مشارکت می ‌کنند،‌ ویژیگی های فعلی را بهبود می‌دهند و در مدیریت و برنامه های پروژه ها درگیر هستند.

با ایجاد یک جامعه باز، پروژه موزیلا بزرگتر از هر شرکتی شده است. اعضای جامعه شروع به همکاری کردند و گسترهٔ هدف اولیه پروژه را وسعت دادند — به جای اینکه تنها بر روی نسخه بعدی مرورگر Netscape کار کنند، افراد شروع به ساخت مرورگرهای مختلف، ابزارهای توسعه و بازه‌ای از پروژه‌های دیگر کردند.

افراد به روش‌های متفاوتی با موزیلا همکاری می‌کردند، اما همه مشتاق بودند تا نرم‌افزاری آزاد بسازند که به افراد حق انتخاب در تجربهٔ اینترنت را بدهد.

پس از چند سال توسعه، موزیلا ۱.۰،اولین نسخه عمده، در سال ۲۰۰۲ منتشر شد.

این نسخه شامل بهبودهای زیادی در مرورگر، سرویس‌گیرنده رایانامه و برنامه‌هایِ دیگرِ داخلِ مجموعه می‌شد، ولی افراد زیادی از آن استفاده نمی‌کردند. تا سال ۲۰۰۲، بیش از ۹۰٪ کاربران برای مرور اینترنت، از اینترنت اکسپلورر استفاده می‌کردند.

در آن زمان تعداد زیادی متوجه نشدند، ولی اولین نگارش فونیکس (که بعدا به فایرفاکس تغییر نام داد) هم همان سال توسط اعضای جامعه موزیلا با هدف تامین بهترین تجربه ممکن مرور برای گسترده‌ترین مجموعهٔ ممکن از افراد، منتشر شده بود.

در سال ۲۰۰۳، پروژه موزیلا بنیاد موزیلا را ایجاد کرد، یک سازمان مستقل غیرانتفاعی که توسط اهدا کنندگان فردی و گستره‌ای از شرکت‌ها حمایت می‌شد.

بنیاد موزیلای جدید به نقش مدیریت روزانه عملیات پروژه ادامه داد و هم‌چنین به‌طور رسمی نقش ترویج باز بودن، نوآوری و فرصت روی اینترنت را هم برعهده گرفت.

این کار را با ادامه انتشار نرم‌افزار‌هایی مانند فایرفاکس و تاندربرد، و گسترش فعالیت به ناحیه‌های جدیدی مثل ارائه کمک‌های مالی برای حمایت از بهبود‌ دسترسی‌پذیری در وب انجام داد.

فایرفاکس ۱.۰ در سال ۲۰۰۴ منتشر و به یک موفقیت بزرگ تبدیل شد — در کمتر از یک سال، بیشتر از ۱۰۰ ملیون بار دریافت شده بود. از آن زمان نگارش‌های تازه فایرفاکس به صورت منظم بیرون آمدند و رکورد‌های تازه‌ای ثبت کردند.

آوازه فایرفاکس کمک کرد تا حق انتخاب به کاربران برگردانده شود. رقابت دوباره به نو‌آوری شتاب بخشید و اینترنت را برای همه بهبود داد.

در ۲۰۱۳، ما Firefox OS را منتشر کردیم تا قدرت وب را در گوشی‌های هوشمند ارائه دهیم و دوباره امکان کنترل و انتخاب را به نسل جدیدی از افرادِ برخط ارائه کنیم.

همچنین موزیلا ۱۵امین سالگرد خود را در ۲۰۱۳ جشن گرفت. جامعه نشان داده است که شرکت‌های تجاری می‌توانند از مشارکت در پروژه‌های متن‌باز بهره‌مند و می‌توان محصولاتِ عالی‌ای برای کاربرِ نهایی به روش متن‌باز تولید شوند.

افراد بیشتر از همیشه در حال تجربه و استفاده کردن از اینترنت با زبان خودشان هستند. یک سازمانِ پایدار ساخته شده است که با استفاده از مکانیزم‌های بازار به پشتیبانی از منفعت عمومی می‌پردازد و این مدل توسط دیگران هم استفاده شد تا سازمان‌هایی باز، شفاف و مشارکتی در بازه‌ای بزرگ از سطوح مختلف ایجاد شود.

آینده پُر از چالش‌ها و فرصت‌هایی مشابه آنچه در گذشته بود، است. هیچ تضمینی وجود ندارد که اینترنت آزاد یا دلپذیر یا امن باقی بماند.

موزیلا به ایجاد فرصت برای افراد ادامه خواهد داد تا بتوانند صدای خود را بگوش دیگران برسانند و زندگی برخطِ خود را آنطور که می‌خواهند شکل دهند.

البته، ما در این راه تنها نیستیم. جامعه موزیلا، همراه با سایر پروژه‌های متن‌باز و سازمان‌های عام‌المنفعه، تنها بدلیل وجود افرادی که برای تبدیل هدف ما به واقعیت داوطلب می‌شوند، وجود دارند. اگر می‌خواهید در این ماموریت به ما بپیوندید، لطفا مشارکت کنید.

 

تاریخچه گوگل کروم

 

گوگل کُرومGoogle Chrome) یک مرورگر وب رایگان است که در ۲ سپتامبر ۲۰۰۸ (۱۲ شهریور ۱۳۸۷) توسط شرکت گوگل بر پایهٔ پروژهٔ کرومیوم عرضه شد.

تاریخچه Google Chrome و Mozilla FirefFox
تاریخچه Google Chrome و Mozilla FirefFox

در ابتدا نسخهٔ آزمایشی آن برای کاربران ویندوز در صد کشور عرضه شد ولی گوگل اعلام کرد که نسخه‌های منطبق با سیستم‌عامل لینوکس و اپل مکینتاش آن هم در آینده توزیع خواهد شد.

موتور چیدمان این مرورگر در ابتدا وب‌کیت (WebKit) بود و سپس به بِلینک تغییر یافت که برپایهٔ همان وب‌کیت است. از امکانات و قابلیت‌های آن می‌توان به Tabbed browsing، و امکاناتی مشابه Privacy در سافاری و Speed Dial در مرورگر اپرا اشاره نمود.

در سپتامبر ۲۰۰۸ گوگل بخش زیادی از کد منبع کروم شامل موتور جاوااسکریپت وی۸ را با نام کرومیوم در اختیار عموم قرار داد. این کار باعث شد که دیگران بتوانند کد را مطالعه کنند و کمک کنند تا این مرورگر روی سیستم عامل لینوکس و مک نیز قابل اجرا شود.

گوگل کروم مرورگری امن، سریع، ساده و باثبات است. گوگل کروم تفاوت بسیاری با دیگر رقیبانش ندارد. قدرت کروم به عملکرد برنامه و سرعت پردازش آن به جاوا اسکریپت آن بستگی دارد.

گوگل کروم از زبان‌های بسیاری مانند فارسی پشتیبانی می‌کند و در میان رقبایش توانسته افزونه‌های بسیاری برای خود انتشار دهد که کارایی آن را بهبود می‌بخشند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.