به بهانه وفات حضرت عبدالمطلب

به بهانه وفات حضرت عبدالمطلب

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب” به بهانه وفات حضرت عبدالمطلب ” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

حضرت عبدالمطلب فرزند هاشم بن مناف ،و پدربزرگ پیامبربود.

درباره او در جلد۲ تاریخ طبری گفته شده او چهره برجسته قریش است که درمیان قریش ازجایگاه والا و منزلت برخوردار است.
وی پس از ویرانی چاه زمزم توسط قبیله مرهم،به اذن خدا توانست چاه را احیاکند.عبدالمطلب بت پرست نبود بلکه به گفته امام علی(ع) آنها به سمت کعبه عبادت میکردند و بر دین ابراهیم بودند.

روبه رویی با ابرهه

ابرهه پادشاه یمن برای نابودی کعبه به عربستان لشگرکشید،عبدالمطلب به عنوان بزرگ قریش به دیدار او رفت ولی فقط ۲۰۰شتری که غارت کرده بود از او خواست،ابرهه تعجب کرد.عبدالمطلب گفت من صاحب شتران هستم و کعبه خدایی دارد که ازاو محافظت میکند.

نذر عبدالمطلب

گفته شده عبدالمطلب در جریان حفر چاه زمزم، وقتی مخالفت قریش و اعتراض ایشان را نسبت به خود دید و مشاهده کرد که برای دفاع خود تنها یک پسر بیش ندارد، با خود نذر کرد که اگر خدا ده پسر به او عنایت کند، یکی از آنها را در راه خدا و در کنار کعبه قربانی کند، خدای تعالی این حاجت او را برآورده کرد.

پس از آنکه پسران وی به ده تن رسیدند، ‌یاد نذر خود افتاد، در میان آنان قرعه زد تا اینکه نام “عبدالله” درآمد. عبدالمطلب، دست عبدالله را گرفت، برای قربانی کردن کنار کعبه آورد که مردم مانع می‌شوند، در نهایت با پیشنهاد زن کاهنه‌ای به جای عبدالله، صد شتر قربانی کردند.

شاخصه زندگانی عبدالمطلب

یكی از نكاتی كه در زندگی عبدالمطلب دیده می‌شود و افتخار آمیز است، پایداری ایشان بر حق، راستی و درستكاری است. آن رادمرد، در حالی خود را به پستی‌ها نیالود كه در محیط اطرافش، برخی زشتی‌ها، امری رایج بوده؛ برای مثال در جامعه آن زمان، پرستش بت، قتل و غارت، كشتن دختران، زنا با محارم و… رواج داشت؛ ولی همواره حضرت عبدالمطلب مردم را از این امور، نهی و خود نیز از آنها پرهیز می‌كرد.

حضرت عبدالمطلب پرده داری کعبه و تهیه آب و آذوقه زائران کعبه را به عهده داشت و این وظیفه مقدس همچون میراثی گرانبها از پدر به آن حضرت رسیده بود.

رحلت عبدالمطلب

عبدالمطلب در سن ۱۲۰ سالگی بر اثر کهولت سن و در حالیکه دو سال سرپرستی حضرت مهمد(ص)را بر عهده داشت فوت کرد و در حُجون و در کنار قبر جدش قصی بن کلاب دفن کردند.

منابع:ویکی فقه،دانشنامه رشد

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.