بررسی مشکلات شایع چشمی و درمانش،آبریزش چشم تا گل مژه

بررسی مشکلات شایع چشمی و درمانش،آبریزش چشم تا گل مژه

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب” بررسی مشکلات شایع چشمی و درمانش، آبریزش چشم تا گل مژه” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

آبریزش چشم

در حالی که اشک نقش مهمی در سالم نگه داشتن چشمان شما دارد ، به تخلیه احساس شما کمک می کند و ذرات خارجی را نیز شستشو می دهد ، اما تشکیل بیش از حد اشک می تواند باعث آبریزش چشم شود.

چشمانی که بیش از حد آبریزش دارند ممکن است آزاردهنده باشند و حتی در توانایی بینایی شما نیز تأثیر بگذارند.

آبریزش چشم ، که از نظر پزشکی به عنوان اپی فورا شناخته می شود ، یک بیماری شایع چشم است که بسیاری از مردم از آن رنج می برند. آبریزش چشم به معنای وجود بیش از حد اشک است که می تواند به صورت حالت شیشه ای داشته باشد و منجر به چکه اشک از چشم شود.

Epiphora می تواند در هر سنی رخ دهد. با این حال ، این بیماری بیشتر در نوزادان ، کودکان زیر ۲ سال و بزرگسالان بالای ۶۰ سال دیده می شود.

علل آبریزش چشم:

تولید بیش از حد اشک می تواند به دلیل تحریک یا التهاب سطح چشم ایجاد شود.

برخی دیگر از دلایل شایع آبریزش چشم ، آلرژی ، بلفاریت ، التهاب ملتحمه ، مجاری اشک و پلک های باریک یا مسدود شده است که به داخل یا خارج می چرخند.

گاهی اوقات ، تولید بیش از حد اشک هنگام سردی هوا  یا وزش باد یا هنگام ورود یک جسم خارجی به چشم اتفاق می افتد. همچنین ، صدمات چشم ، سوختگی ، مواد شیمیایی در چشم ، سینوزیت مزمن ، اختلالات تیروئید و قرار گرفتن در معرض گرد و غبار می تواند باعث آبریزش چشم شود.

همچنین ممکن است برخی داروها مانند شیمی درمانی ، اپی نفرین و برخی قطره های چشمی باعث آبریزش چشم شوند.

آبریزش چشم می تواند باعث تحریک ، خارش شدید یا احساس سوزش در چشم شود. همچنین ، چشم ها می توانند قرمز و به نور حساس شوند. آبریزش چشم برای مدت طولانی بدون درمان می تواند باعث خستگی چشم شود ، که منجر به درد می شود.

برای درمان اپی فورا]آبریزش چشم) ، مهم است که علت آن را کشف کنید. در بیشتر موارد ، آبریزش چشم با برخی از داروهای خانگی ساده قابل درمان است.

احتیاط: به طور کلی ، آبریزش چشم طی چند روز خوب می شود. در صورت ادامه بیماری باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان خانگی آبریزش چشم:

۱٫ شستشوی مکرر

اگر به دلیل قرار گرفتن در معرض گرد و غبار ، اشعه شدید آفتاب ، گرده گل و یا هر ماده شیمیایی دچار آبریزش چشم هستید ، شستشوی مکرر با آب خنک کاری است که باید انجام دهید.

شستشوی مکرر به پاک کردن جسم خارجی یا ماده شیمیایی از چشم کمک می کند ، که به نوبه خود علائم را کاهش می دهد.

چشمهای آبریزشده را مرتباً بشویید.

برای این کار ، چشمان خود را باز کنید و به راحتی شروع به پاشیدن آب خنک در آنها کنید. چندین بار این کار را انجام دهید تا چشم های خود را آرام کنید و به خلاص شدن از شر تحریک کننده مشکل منجر شود.

در این بین از مالیدن چشم خودداری کنید ، زیرا این امر باعث بدتر شدن علائم می شود.

۲٫ کمپرس گرم

برای مقابله با اپی فورا که نتیجه عواملی مانند التهاب پلک ، خشکی چشم  ، کمپرس گرم بسیار مثر است.

گرمای حاصل از کمپرس باعث افزایش گردش خون در ناحیه ، تسکین سوزش چشم و تسکین علائم می شود.

یک پارچه تمیز و بدون پرز را در آب گرم (خیلی گرم) خیس کنید.
آب اضافی را بیرون بیاورید.
این پارچه گرم و مرطوب را هر بار به مدت ۱ دقیقه روی پلک های بسته خود بمالید.
پارچه را وقتی خنک شد با آب گرم آب کنید و بیش از ۱۰ دقیقه آن را ادامه دهید.
در آخر ، چشمان خود را با آب ولرم شستشو دهید.
از این روش درمانی حداقل دو بار در روز استفاده کنید تا زمانی که علائم شما فروکش کند.
احتیاط: هنگام استفاده از کمپرس برای چشم خود سعی کنید دمای ۱۰۸ درجه فارنهایت را حفظ کنید و بالاتر از آن نروید.

۳٫ کمپرس سرد

درست مثل کمپرس گرم ، کمپرس سرد نیز می تواند آبریزش چشم را درمان کند.

درجه حرارت سرد به سفت شدن پوست اطراف چشم و همچنین شل شدن رگ های خونی کمک می کند. این به نوبه خود باعث کاهش تشکیل اشک اضافی و علائم مرتبط می شود.

یک پارچه نرم  را به آب سرد آغشته کرده و آب اضافی آن را بیرون بکشید. پارچه سرد را به مدت ۱ دقیقه روی پلک های بسته خود قرار دهید. دوباره پارچه را در آب سرد فرو کنید و ۵ تا ۱۰ دقیقه این کار را تکرار کنید. در صورت نیاز این کار را تکرار کنید.
در روش دیگر ، چند تکه یخ را در یک پارچه تمیز بپیچید. آن را به مدت ۱ دقیقه روی پلک های بسته خود قرار دهید. قبل از استفاده مجدد از کمپرس به مدت ۱ دقیقه ، ۵ دقیقه استراحت کنید. این کار را ۲ یا ۳ بار در روز انجام دهید.

۴٫ شیر مادر

شیر مادر به عنوان کامل ترین ماده غذایی برای نوزادان شناخته شده است و همچنین می تواند به مبارزه با عفونت های چشم کمک کند که باعث آبریزش چشم در نوزادان می شود.

این ماده حاوی آنتی بادی های زیادی است ، به ویژه ایمونوگلوبولین E که با ملتحمه ناشی از واکنش آلرژیک مقابله و درمان می کند.

مطالعه ای که در سال ۲۰۰۷ در Journal of Tropical Pediatrics منتشر شد ، گزارش می دهد که قطره های شیر مادر می تواند به عنوان درمانی برای اپی فورا نوزاد استفاده شود.

یک مطالعه ۲۰۱۴ که در مجله آموزش و ارتقا Health سلامت منتشر شده است گزارش می دهد که آموزش مادران و تغذیه انحصاری با شیر مادر اساسی ترین اقدامات در کاهش بروز انواع مختلف عفونت ها مانند ورم ملتحمه نوزاد است

با استفاده از قطره چکان استریل شده چند قطره شیر مادر در چشم قرار دهید.
۳ یا ۴ بار در روز تکرار کنید تا عفونت بهبود یابد.

۵٫ روغن کرچک

روغن کرچک یکی دیگر از داروهای خوب برای آبریزش چشم است.

اول از همه ، به کاهش تبخیر اشک در خشکی چشم کمک می کند ، که برای تأمین روغن کافی برای چشم مهم است. همچنین ، خاصیت ضد التهابی آن می تواند به درمان قرمزی و تورم کمک کند.

مطالعه ای در سال ۲۰۰۷ که در قرنیه منتشر شده است ، اثر یک امولسیون روغن کرچک ۱٫۲۵٪ و یک محلول ۰٫۳۲٪ هیپروملوز را در فیزیولوژی اشک بیماران با خشکی چشم خفیف تا متوسط ​​مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. محققان دریافتند که امولسیون روغن و آب پس از استفاده مکرر طی یک ماه در کاهش تبخیر اشک نسبت به هیپروملوز موثرتر است

برای این درمان فقط از روغن کرچک خالص ، ارگانیک  استفاده کنید.

با استفاده از قطره چکان چشم ، ۱ قطره روغن کرچک را در هر چشم قرار دهید.
این کار را روزانه دو بار تکرار کنید.

۶٫ گلاب

گلاب یک درمان خانگی شناخته شده برای انواع مختلف مشکلات چشمی است.

این خاصیت ضد عفونی کنندگی قدرتمندی دارد ، که می تواند انواع مختلف عفونت چشم را که می تواند منجر به آبریزش چشم شود ، پیشگیری و درمان کند.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۰ در Ophthalmology and Eye Diseases منتشر شد ، نشان داد که وقتی از گلاب در قطره های چشم استفاده می شد ، به دلیل خاصیت ضد عفونی کنندگی و ضد درد ، به درمان ملتحمه کمک می کند .

با استفاده از قطره چکان ۲ قطره گلاب خالص به طور مستقیم در چشم خود قرار دهید. این کار را دو بار در روز انجام دهید.
در روش دیگر ، ۳ یا ۴ قطره گلاب را در مقداری آب مقطر مخلوط کنید. از آن برای شستشوی چشم چند بار در روز استفاده کنید.

۷٫ بابونه

از بابونه به طور سنتی برای مقابله با التهاب ملتحمه و سایر عفونت های چشمی که می توانند باعث اپی فورا شوند استفاده می شود .

خواص ضد میکروبی و ضد التهابی این گیاه ممکن است از اثرات مفید آن باشد. در حقیقت ، از آزاد شدن هیستامین جلوگیری می کند ، که به جلوگیری از واکنش آلرژیک منجر به خارش و عفونت در چشم کمک می کند.

۱ قاشق چایخوری گل بابونه خشک را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید. آن را به مدت ۵ دقیقه خیس کنید ، این محلول را صاف کرده و سپس ۲ یا ۳ بار در روز از محلول خنک به عنوان چشم بری استفاده کنید
در روش دیگر ، کیسه های چای بابونه استفاده شده را در یخچال قرار دهید. کیسه های چای سرد را به مدت ۱۰ دقیقه روی پلک های بسته خود قرار دهید. این کار را برای بهبودی سریع ۳ یا ۴ بار در روز انجام دهید.

۸٫ اسیدهای چرب امگا ۳

مصرف غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ می تواند به درمان و جلوگیری از خشکی چشم کمک کند ، علت شایع آبریزش چشم.

خشکی چشم می تواند به دلیل کمبود اسیدهای چرب ضروری در رژیم غذایی شما باشد ، به خصوص اسیدهای چرب امگا ۳٫ همچنین ، این اسیدهای چرب یکی از اجزای مهم مولکول های چربی است که باعث سلامت چشم شما می شود.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ که در مجله بین المللی چشم پزشکی منتشر شده نتیجه گیری می کند که اسیدهای چرب امگا ۳ برای سندرم خشکی چشم و همچنین در برخی شرایط پزشکی مانند بلفاریت و بیماری غده میبومیا نقش مثبتی دارند.

برای دریافت اسیدهای چرب امگا ۳ ، ماهی هایی مانند ماهی آزاد ،ساردین و … را در رژیم غذایی خود بگنجانید. حداقل ۲ بار ماهی در هفته بخورید.
می توانید امگا ۳ را از سبزیجات برگ سبز ، محصولات سویا و مغزها و دانه ها نیز دریافت کنید.
پس از مشورت با پزشک خود می توانید مکمل های امگا ۳ را انتخاب کنید.

۱۰٫ سرکه سیب

سرکه سیب یکی از بهترین روش های درمان قرمزی چشم است که یکی از دلایل اصلی بیماری اپی فورا است. خواص ضد میکروبی آن به مبارزه با عفونت های باکتریایی ، یکی از دلایل اصلی چشم صورتی کمک می کند.

یک قاشق چای خوری سرکه سیب خام و فیلتر نشده را به ½ فنجان آب جوشانده و خنک شده اضافه کنید.
یک پنبه را به این محلول آغشته کرده و محلول را به چشم آلوده بمالید. (در صورت آلوده بودن هر دو چشم از ۲ گلوله پنبه ای استفاده کنید)
همچنین ، چشم بیرونی را با پنبه پاک کنید.
این کار را هر چند ساعت یکبار به مدت ۲ تا ۳ روز انجام دهید.
توجه: ممکن است محلول کمی گزنده شود ، اما فقط به طور موقت.

نکات پایانی درباره آبریزش چشم:

اگر فکر می کنید چیزی در داخل چشم شما وجود دارد ، چشم خود را مالش ندهید. مالیدن چشم هنگامی که ذراتی در آن گیر کرده اید ممکن است به چشم شما آسیب برساند.
با دستهای آلوده به چشمان خود دست نزنید.
روزانه یک لیوان آب هویج بنوشید تا مشکل آبریزش چشم حل شود.
اگر خشکی چشم دارید ، ممکن است قطره چشمی یا اشک مصنوعی در جلوگیری از آبریزش چشم مفید باشد.

برای تمیز نگه داشتن لنزهای تماسی ، دستورالعمل های چشم پزشک خود را دنبال کنید.

با لنزهای چشمی خود نخوابید ، مگر اینکه چشم پزشک گفته باشد اشکالی ندارد.

از قرار دادن لنزهای چشمی در هنگام شنا یا دوش گرفتن خودداری کنید.
هنگام بیرون رفتن از عینک یا عینک آفتابی استفاده کنید تا اجسام خارجی را از چشم خود دور نگه دارید.
قبل از قرار دادن عینک آفتابی یا مشخصات خود ، گرد و غبار موجود در آن را پاک کنید.

گل مژه

کیست پلک(گل مژه) ، که از نظر پزشکی به آن chalazion می گویند ، توده کوچکی است که به دلیل انسداد غده چربی در زیر پوست پلک ظاهر می شود. می تواند در پلک پایین یا بالا ایجاد شود. مسری نیست و در بزرگسالان بیشتر از کودکان دیده می شود.

مشخصه آن توده موضعی سخت و تورم است که به ناحیه اطراف چشم گسترش می یابد و گاهی ممکن است باعث درد و تحریک شود. در صورت آلودگی می تواند متورم ، قرمز و دردناک شود.

علل ایجاد گل مژه:

شایعترین علت کیست های پلک انسداد و التهاب غدد میبومین  در پلک ها است. افرادی که سابقه شالازیون دارند و کسانی که غالباً با دستهای ناپاک پلک خود را لمس می کنند مستعد این مشکل هستند. برخی از افراد به طور طبیعی ترشحات غده میبومین ضخیم تر از دیگران هستند ، و این باعث می شود که آنها در معرض غدد مسدود شده قراربگیرند.

کیست های پلک معمولاً جدی نیستند و به ندرت مانع بینایی می شوند یا مشکل فوری برای چشم ایجاد می کنند. بیشتر کیست های پلک طی ۲ تا ۸ هفته خود به خود بهبود می یابند. با این حال ، می توانید از برخی از درمان های خانگی برای بهبود سریع آنها استفاده کنید.

درمان های خانگی گل مژه:

۱٫ کمپرس گرم

کمپرس گرم یکی از بهترین راه حل های درمان کیست پلک است. گرما به افزایش گردش خون در منطقه کمک می کند و باعث تخلیه غده می شود. همچنین به کاهش درد و تورم کمک می کند.

یک پارچه نرم را در آب گرم (آب تمیز و استریل شده) خیس کنید و مقدار اضافی آن را بیرون بریزید.
این پارچه گرم و مرطوب را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی پلک بسته خود نگه دارید.
۳ تا ۴ بار در روز به مدت ۲ هفته تکرار کنید.
می توانید بخار دادن صورت را نیز امتحان کنید.

۲٫ ماساژ دادن

ماساژ آرام پلک آسیب دیده می تواند به تسریع روند تخلیه کمک کند. این باعث بهبود سریع می شود.

دستانت رو با آب و صابون بشور.
کمپرس گرم را به مدت ۵ دقیقه روی پلک بسته خود قرار دهید.
با استفاده از انگشتان خود ، ناحیه را به سمت بالا به آرامی ماساژ دهید.
چند بار در روز به مدت ۲ تا ۳ دقیقه ماساژ دهید.

۳٫ برگ اقاقیا

استفاده از دم کرده ای که از برگ های اقاقیا تهیه شده است ، به لطف خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده ، می تواند به کاهش درد و تورم مرتبط با کیست های پلک کمک کند.

۲ فنجان آب را گرم کنید و یک مشت برگ اقاقیا را در آن بجوشانید.
وقتی محلول به راحتی گرم شد ، برگها را برداشته ، یک تکه پارچه تمیز را در محلول خیس کنید و از آن به عنوان کمپرس گرم استفاده کنید.
چند روز در روز چند بار تکرار کنید.
توجه: مطمئن شوید که برگها را قبل از استفاده کاملاً بشویید.

بررسی مشکلات شایع چشمی و درمانش،آبریزش چشم تا گل مژه
بررسی مشکلات شایع چشمی و درمانش،آبریزش چشم تا گل مژه

۴٫ سرکه سیب

بسیاری از افراد همچنین نتایج مثبتی را پس از استفاده از کمپرس سرکه سیب برای کیست های پلک گزارش کرده اند. خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده آن به کاهش درد و التهاب و حتی مبارزه با عفونت کمک می کند.

۲ قاشق چای خوری سرکه سیب خام و فیلتر نشده آلی را در ۱ فنجان آب داغ بریزید. یک پنبه را در این محلول خیس کرده و حدود یک دقیقه آن را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. چند روز این روش را سه بار در روز دنبال کنید.
همچنین ، ۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب خام و فیلتر نشده را در یک فنجان آب مخلوط کنید. به مدت چند هفته دو بار در روز بنوشید.

۵٫ روغن کرچک

روغن کرچک دارای خواص ضد التهابی بالایی است که می تواند به کاهش درد و التهاب مرتبط با کیست پلک کمک کند. این می تواند به کاهش سریع اندازه کیست کمک کند ، که به نوبه خود به معنی بهبودی سریع است.

ابتدا به مدت ۵ دقیقه کمپرس گرم را روی پلک آسیب دیده قرار دهید. سپس ، از پنبه استفاده کنید تا روغن کرچک را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. این روش درمانی را دو بار در روز و به مدت ۱ تا ۲ هفته دنبال کنید.
روش دیگر ، ½ قاشق چای خوری پودر زردچوبه را با روغن کرچک به اندازه کافی مخلوط کنید تا یک خمیر غلیظ ایجاد شود. بعد از شستن کیست با آب گرم ، این خمیر را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. قبل از شستشو با آب گرم بگذارید ۱۵ دقیقه روی آن بماند. هر روز سه بار این کار را تکرار کنید تا کیست از بین برود.

۶٫ کیسه های چای سبز

کیسه های چای سبز همچنین در درمان کیست پلک موثر هستند. چای سبز دارای خواص ضد التهابی است که به کاهش درد و التهاب کمک می کند و اندازه کیست را کاهش می دهد. علاوه بر این ، سرشار از اسید تاننیک ، به شما در حفظ عفونت نیز کمک می کند.

یک کیسه چای سبز را به مدت ۵ دقیقه در آب گرم قرار دهید.
کیسه چای را از آب خارج کرده و مقدار اضافی آن را فشار دهید.
کیسه چای مرطوب را به مدت ۵ دقیقه روی پلک آسیب دیده نگه دارید.
روزانه چند بار تکرار کنید.

۷٫ آلوئه ورا

یکی دیگر از درمان های موثر برای کیست های پلک ، آلوئه ورا است. خاصیت ضد التهابی آن می تواند به کاهش قرمزی ، تورم و التهاب کمک کند. علاوه بر این ، دارای خواص ضد باکتری است که به مبارزه با عفونت کمک می کند.

یک برگ تازه آلوئه را برش داده و ژل آن را استخراج کنید. ژل را مستقیماً روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. بگذارید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی آن بماند ، سپس آن را با آب ولرم بشویید. این روش درمانی را چند بار در روز و به مدت یک هفته تکرار کنید.
گزینه دیگر خیساندن پنبه در ژل آلوئه ورا به مدت ۵ دقیقه و سپس قرار دادن آن روی کیست به مدت ۲۰ دقیقه است. ۲ ساعت صبر کنید ، سپس دوباره تکرار کنید. به مدت یک هفته از این روش درمانی استفاده کنید.
توجه: قبل از استخراج ژل ، برگ آلوئه ورا را کاملا بشویید.

۸٫ جعفری

جعفری به بیرون کشیدن مواد سمی از کیست های پلک کمک می کند و به نوبه خود باعث بهبود می شود. همچنین به عنوان یک ماده ضد باکتری خفیف عمل می کند که با عفونت مبارزه می کند.

یک مشت جعفری تازه را در یک کاسه کوچک قرار دهید.
یک فنجان آب جوش روی آن بریزید و اجازه دهید آب خنک شود.
یک دستشویی تمیز را در این آب فرو برده و مقدار اضافی آن را بیرون بیاورید.
این پارچه گرم و مرطوب را به مدت ۱۵ دقیقه روی منطقه آسیب دیده قرار دهید.
این روش درمانی را حدود ۳ بار در روز و به مدت یک هفته دنبال کنید.

نکا پایانی درباره گل مژه:

پلک های خود را مرتباً با کمی شامپوی کودک که در آب گرم مخلوط شده است بشویید.
حوله یا دستمال را با کسی ، از جمله اعضای خانواده ، به اشتراک نگذارید.
قبل از لمس چشم ها ، دست ها و انگشتان خود را کاملا بشویید.
اطراف چشم خود را همیشه تمیز نگه دارید.
تمام تلاش خود را بکنید تا چشم هایتان را لمس نکنید و مالش ندهید.
اگر از مواد آرایشی استفاده می کنید ، برای مدتی استفاده از آنها را متوقف کنید. از استفاده از لنزهای تماسی نیز خودداری کنید.
از به اشتراک گذاشتن وسایل آرایش چشم خود ، حتی با نزدیکترین افراد به خود ، خودداری کنید.
حداقل هر ۶ ماه ریملتان را عوض کنید.
از چشمان خود در برابر گرد و غبار و آلودگی هوا محافظت کنید.
کیست را منقبض یا خراشیده نکنید. بگذارید خودش باز شود.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.