اپوزیسیون یعنی چه مفهوم کامل

اپوزیسیون یعنی چه مفهوم کامل

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با عنوان اپوزیسیون یعنی چه مفهوم کامل در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

اپوزیسیون در لغت به معنی مخالفت ، ضدیت و مقابله می باشد .

در مفهوم وسیع اپوزیسیون به معنی تلاش گروه ها ، احزاب و اتحادیه ها برای رسیدن به اهدافی در جهتی مخالف اهداف دارندگان قدرت سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی می باشد .

اپوزیسیون یعنی چه مفهوم کامل

اپوزیسیون یعنی چه مفهوم کامل

در نظام سیاسی و حکومتی دنیا دو نوع اپوزیسیون وجود دارد :

۱ – قانونی یا پارلمانی ۲ – غیر قانونی

الف ) در بعضی نظام هایی که دارای حکومت پارلمانی هستند به دلیل قانون اساسی آن کشور موجودیت اپوزیسیون به رسمیت شناخته شده و در پارلمان ، گروهی را تشکیل می دهند که از دولت یا حکومت حمایت نمی کنند اما مثل دولت خود را وفادار به قانون اساسی آن کشور می داند .

به عبارت دیگر محور وفاق ملی و وحدت آن ها قانون اساسی است .

آن ها می توانند در گفت و گوهای مجلس قانون گذاری مطابق شرایطی که قانون اساسی تعیین کرده در کار حکومت نظارت مستقیم داشته و افکار عمومی را در جریان وقایع و حوادث کشور و جهان قرار دهند .

این گونه اپوزیسیون در کشورهای سنتی لیبرال مثل انگلستان ، فرانسه و سوئد که معمولا دو حزب اصلی و مهم در آن وجود دارد ، مظهر حکومت احتمالی آینده است و به نوبت نقش حاکم و اپوزیسیون را به عهده می گیرند .

ب ) در بعضی از نطام های حکومتی اعم از این که دارای قانون اساسی و پارلمان باشد مانند امریکا و یا نباشد مانند عربستان ، اپوزیسیون جایگاهی در قانون اساسی ندارد و به عنوان یکی از نهادهای قانونی و رسمی به حساب نمی آید .

در کشورهای جهان سوم و عقب مانده اپوزیسیون غالبا به آن دسته از مخالفانی اطلاق می شود که در صدد براندازی نظام حکومتی آن جامعه یا به زیر کشیدن قدرتمندان نظام از قدرت هستند و گاهی اوقات از طرف قدرت های مسلط جهانی به صورت پنهان یا آشکار مورد حمایت و پوشش سیاسی ، تبلیغی و مالی قرار می گیرند .

همچنین پیشنهاد می کنیم از مطالب دیگر بخش دانستنی ها دیدن نمایید .

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.